Met de nieuwe DB12 is Aston Martin klaar voor de toekomst. De auto valt vooral op door het ontbreken van een essentieel onderdeel. Dat is iets wat men sinds de DB7 Vantage (1999) voor het eerst weglaat.
Vier cilinders met pensioen gestuurd
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; de nieuwe Aston Martin DB12 is een evolutie van zijn succesvolle voorganger de DB11. Hij mist alleen een essentieel onderdeel wat sinds de introductie van de Aston Martin DB7 in alle DB-modellen present was. De V12 is niet meer! Is dat een gemis? Voor de echte liefhebber natuurlijk wel. Hij of zij kocht een DB omdat er een V12 in zat. Eerst als bijna zes liter groot met 420pk en later in de DB9 met vermogens variërend 450 van tot 517pk.
Met de DB11 stapte men over op twin turbo techniek. Het vermogen knalde door de magische 600 stuks. Milieutechnisch is de 4,0 liter V8 uit de DB12 een betere optie. Het is ook wat fabrikanten vanuit globale vraag (lees: regeringen) moet doen. Het zal ons trouwens niets verbazen als in een later stadium de 5,2 liter V12 terugkeert.
De DB12 is een evolutie van haar voorganger
De DB12 straalt volop kracht uit. Met de lange neus, forse kenmerkende Aston Martin grille en agressieve front splitter ga je op de snelweg echt wel aan de kant. Qua vermogen rijdt de DB12 je er, mits je niet met je Porsche Taycan Turbo S of Tesla Plaid elektrisch onderweg bent, uit. De V8 heeft 680pk, raffelt de 0-100 sprint in 3,6 seconden af en heeft een topsnelheid van 325 kilometer per uur.
Lopen we door naar de kont van de DB12 dan valt ons iets op. Hebben we nu met een DB12 of met een DB11 te maken? Aan de achterzijde van de nieuwe 12 is er op een nieuwe splitter na niets veranderd. Dat is ook niet zo vreemd omdat de DB12 een evolutie van zijn voorganger is. Dat was een prima sportieve GT, een Engelse herensalon op wielen.
Moderne binnenzijde
Het interieur van de nieuwe DB12 heeft ten opzichte van de zijn voorganger een enorme stap gemaakt. Weg met het verouderde infotainment met draaiknop en middenconsole. Het is vernieuwing wat de klok slaat. Als je je in de voortreffelijke leren, uitgebreid verstelbare stoel laat zakken word je begroet door twee digitale schermen met allerhande informatie. Het scherm voor je neus is biedt volop ruimte voor personalisering. Zo is de navigatiekaart weer te geven en heb je een gave schakelindicator voor sportief flipperen in je zicht. De DB12 is uitgerust met een ZF-automaat met acht verzetten.
De middenconsole herbergt het nieuwe infotainmentsysteem, wat vrij plat in het dashboard is behuisd. Dat is een enorme stap vooruit. Weg met de draaiknop, leve het touchscreen. Daarmee is de DB12 naar smaak in te stellen. Apple CarPlay en Android Auto zijn draadloos te verbinden.
Onder het systeem vinden we een aantal knoppen terug. Dit doet ons denken aan de V8 Vantage en DBX. Het is prettig dat Aston Martin niet alle bedieningselementen onder het infotainment stopt. Zo zijn er losse knoppen voor de temperatuur en blower snelheid.
Het nieuwe interieur design spreekt ons erg aan. Mooie materialen en de alcantara hemel kunnen ons wel bekoren. De aluminium accenten geven het dashboard een prachtige uitstraling. We denken dat het grote plastic blok achter de binnenspiegel op den duur wel stoort. Het herbergt allerlei rijhulpsystemen en de regensensor. De DB11 had nog de traditionele knoppen voor de automaat bediening. Bij de DB12 is er een pookje voor in de plaats gekomen.
Met de DB12 heeft Aston Martin een flinke stap voorwaarts gemaakt. We hopen vurig dat de iconische V12 in een later stadium terugkeert. De DB12 is vanaf het derde kwartaal te bestellen. Prijzen zijn nog niet bekend. Reken op twee ton.
Geschiedenis met DB-modellen en James Bond
De eerste keer dat James Bond in een Aston Martin rijdt, is in Goldfinger, maar niet in de film (1964). Nee, dat is in het originele boek (1959) van Ian Fleming. Daarin krijgt agent 007 een aangepaste DB Mark III (in het boek D.B. III genoemd) mee van van MI6. Hij kiest de auto omdat het dezelfde onopvallende kleur heeft als zijn eigen Bentley’s: Battleship grey. Fleming wijdt zelfs een hoofdstuk aan de auto: Thoughts in a D.B. III. Het is het hoofdstuk waarin Bond naar de golfclub rijdt om het op te nemen tegen Goldfinger. Het is de enige Bond-auto in de romans waarin gadgets zijn ingebouwd. De DB Mark III bevat schakelaars om de kleur van de voor- en achterlichten te veranderen, versterkte stalen bumpers, een Colt .45 in een opbergvak onder de bestuurdersstoel, en een volg-/radarsysteem, vergelijkbaar met de DB5 in de film.
The car was from the pool. Bond had been offered the Aston Martin or a Jaguar 3.4. He had taken the DB III. Either of the cars would have suited his cover — a well-to-do, rather adventurous young man with a taste for the good, the fast things of life. But the D.B. III had the advantage of an up-to-date triptyque, an inconspicuous color — battleship gray — and certain extras which might or might not come in handy.
Ian Fleming, Goldfinger, hoofdstuk 7
De bekendste auto ter wereld
Voor de verfilming vijf jaar later werd de auto aangepast naar het dan aanstaande model, de Aston Martin DB5. Het aantal gadgets in de film breidde flink uit en zijn ontworpen door decorontwerper Ken Adam. Special effectexpert John Stears installeerde ze in de auto:
- Twee Browning-mitrailleurs achter de richtingaanwijzers aan de voorzijde
- Uitschuifbare bumpers voor gebruik als stormram
- Draaibare nummerplaten met Engelse, Zwitserse en Franse kentekens
- Rookgenerator voor het aanleggen van een rookgordijn
- Oliepomp in de bovenste achterlichten, om het wegdek glad te maken voor achtervolgers
- Uitschuifbare velgen om banden mee lek te prikken
- Uitschuifbaar kogelwerend scherm om de achterruit mee af te dekken
- Navigatie/radarsysteem om auto’s te volgen
- Schietstoel om van ongewenste passagiers af te komen
Aston Martin was tijdens de opnames niet heel happig op het uitlenen van de DB5, maar na het ‘zeuren’ van Stears ging het Britse bedrijf toch overstag. Het team kreeg vier auto’s om mee te werken. Twee ervan werden gebruikt tijdens de productie, en twee dienden als promotievoertuigen. Van de productieauto’s was er één de effectwagen, wat betekent dat deze was uitgerust met alle gadgets. De wegauto werd ingezet voor reguliere rij-opnames.
De DB5 was na het uitkomen van Goldfinger zo populair, dat hij direct zijn opwachting mocht maken in de volgende Bond-film, Thunderball (1965). De auto werd bijgewerkt en kon nu ook water spuiten door de twee uitlaatpijpen. Wie goed oplet als hij de film kijkt, ziet twee slangen onder de auto hangen: daar liep het water doorheen. Na een lange pauze keerde de auto terug in GoldenEye (1995), vermoedelijk niet als dienstauto, maar als persoonlijke auto van 007. Hij heeft er een wijnkoeler in laten installeren en het nummerbord is net wat anders. Geen BMT 216A, maar BMT 214A.
Vanaf dan maakt de DB5 een heuse opmars in de Bond-films. Uiteindelijk is de auto hierna nog te zien in Tomorrow Never Dies (1997), The World Is Not Enough (1999), Casino Royale (2006), Skyfall (2012), Spectre (2015) and No Time to Die (2021). In de laatste Bond-film is de DB5 opnieuw onder handen genomen door Q. Zo zijn er onder andere machinegeweren verstopt achter de koplampen en bestaat de kentekenplaat uit LED-lampjes.
De eerste DBS
In On Her Majesty’s Secret Service rijdt James Bond in een groene zescilinder DBS. De auto is te zien in de opening op het strand, als James Tracy achtervolgt, en later tijdens de bruiloft. In tegenstelling tot Bonds vorige auto, heeft deze bolide geen bijzondere snufjes, behalve een standaard voor een geweer met telescoopvizier in het handschoenenkastje. Een aanpassing die Bond in de boeken ook vaak in zijn persoonlijke Bentley’s laat installeren. In de slotscènes van de film wordt Tracy doodgeschoten terwijl zij in de DBS zit. Ook in de volgende James Bond-film, Diamonds Are Forever (1971), is de auto kort te zien in het lab van Q. Daarna is het helaas over voor dit model.
De tweede DBS
Hoewel er Aston Martins te zien zijn in The Living Daylights (1987) en Die Another Day (2002), zijn dit geen DB-modellen. Dit zijn respectievelijk de V8 en de Vanquish. Het duurde tot 2006 voordat er weer een nieuw DB-model te zien was. Wederom een DBS.
De DBS in Casino Royale is zilvergrijs. James Bond krijgt de linksgestuurde auto in Montenegro en rijdt hem op spectaculaire wijze te pletter na een korte achtervolging. Bij dit ongeluk gaat de DBS zeven keer over de kop, een record! De stuntauto was voorzien van een luchtdrukkanon achter de bestuurder, zodat de auto makkelijker de lucht in vloog. Speciale gadgets van deze auto waren onder meer een geheim compartiment voor Bonds Walther P99 en een EHBO-set met een verbinding naar MI6 voor medische noodgevallen en een kleine defibrillator.
De wagen in de openingsscène van Quantum of Solace (2008) is een donkergrijze uitvoering, deze kleur noemt Aston Martin tegenwoordig Quantumzilver. Ook in deze film overleeft de auto zijn nieuwstaat niet. Door beschietingen van schurken wordt de auto bijna totaal vernietigd. Zo zit de auto vol met kogelgaten en verliest hij een deur. Niet alleen in de film, maar ook tijdens de opnames werd er een DBS in de vernieling gereden: een chauffeur reed er per ongeluk mee het Gardameer in toen hij de wagen naar de set bracht. Er zijn uiteindelijk zeven DBS’en gebruikt om de scènes in Quantum of Solace te filmen.
Een auto ontworpen voor de film
De onthulling van de 23ste James Bond-film Spectre, was niet alleen een onthulling van de titel. Tijdens de presentatie stond er een onbekende auto in de hoek, met daar overheen een doek. Niemand wist wat voor iets mysterieus eronder zat. Later kondigde Sam Mendes aan dat het een bijzondere auto was, die speciaal was ontworpen voor de film. Deze auto liet zien welke richting Aston Martin de jaren daarop zou aanhouden:
Creating the Aston Martin DB10 has been our most closely-guarded secret in years. Celebrating an enduring relationship, which started with the iconic DB5, the DB10 gives a glimpse to the future design direction for the next generation of Aston Martins.
Aston Martin over het ontwerpen van de DB10
Van de DB10, waarvan het vooraanzicht iets wegheeft van een haai, werden slechts tien stuks gemaakt. Acht voor het opnemen van de film en twee ter promotie. Tijdens de onthulling, op 3 december 2014, werd het duidelijk dat dit model een kroon moest zijn op de vijftig jaar lange samenwerking tussen de James Bond-films en Aston Martin (de film Goldfinger kwam uit in 1964).
In het verhaal van de film is de auto een prototype die eigenlijk bedoeld was voor Bond. Nadat zijn ‘vakantie’ in Mexico-Stad niet goed uitpakt, wordt de auto aan agent 009 gegeven. Hier is James het niet mee eens en hij weet de auto succesvol te stelen als hij vertrekt naar Rome. Zo aardig als hij is, zet hij voor Q wel een flesje gekoelde champagne neer als bedankje. Later, na een spannende achtervolging tegen Mr. Hinx, belandt de auto in de Tiber. Gelukkig weet James zichzelf net op tijd te redden met zijn schietstoel.
De derde DBS, de Superleggera van Nomi
De laatste Bond-film is ook de laatste keer dat we DB-modellen zagen. In de opening van de film is de welbekende DB5 te zien. Bond en Madeleine weten in Matera ternauwernood te ontsnappen aan SPECTRE-agenten. Later, als Bond in Noorwegen is, is de DBS Superleggera van Nomi te zien. De auto doet niet veel. Nomi haalt er Bond mee op als Madeleine en haar dochter zijn ontvoerd. Samen rijden ze naar de vliegbasis, voordat ze het opnemen tegen Safin.
Jorrit schreef na de release in 2018 een artikel over de auto: “Na jaren van afwezigheid keerde in 2018 de naam Superleggera weer terug op een Aston Martin. Het is Italiaans voor lichtgewicht. De Italiaanse carrosseriebouwer Touring ontwerp in het verleden de DB4, DB5 en DB6. Als je goed kijkt zie je de naam ook een aantal keer op de motorkap van de verschillende DB5’en in de Bond-films staan.” Meer over de naam, het ontwerp en de specificaties van de auto kun je hier lezen.
James Bond Nederland en Aston Martin
Het merk Aston Martin heeft een bijzondere plek op de redactie van James Bond Nederland. We zijn er eigenlijk gewoon gek op! Dat laten we dan ook graag aan je zien. In 2017 gingen we op roadtrip door Duitsland, België en Nederland met een Aston Martin DB11.
De introductie van de nieuwe Aston Martin Vantage eind 2017 konden we dan ook niet aan ons voorbij laten gaan.
Twee jaar later lieten we je de Aston Martin DB5 in al haar glorie zien. Dat deden we samen met Gallery Aaldering.
Project DBS is ons nieuwste project. Houd hiervoor met name onze social media in de gaten. We nemen deze video over minder dan twee weken op!
Nog even dit…
Alles wat James Bond Nederland publiceert, gebeurt volledig op vrijwillige basis en non-profit. Wil je JBN steunen middels een donatie, dan komt dit volledig ten goede aan betere artikelen. Elke cent wordt direct geïnvesteerd in onze website. Doneren kan via het onderstaande bankrekeningnummer. We danken je hartelijk voor je gift.
NL55 RABO 0338 6331 46 ten name van Stichting James Bond Nederland
Reageren