Vandaag werden, na de BAFTAs, ook de nominaties voor de Oscars bekend gemaakt. Ondanks een indrukwekkende promo-campagne van MGM, moest No Time To Die tevreden zijn met ‘slechts’ 3 nominaties, waarvan 2 in technische categorieën. Geen verrassingen, ook Billie Eilish en Finneas O’Connell zijn genomineerd voor de titelsong.
Waar No Time To Die 5 BAFTA-nominaties wist binnen te halen, valt de oogst voor dé Amerikaanse filmprijzen, de Oscars, misschien wat tegen. Dat zangeres Billie Eilish en haar broer Finneas O’Connell een nominatie zouden halen voor Best Original Song, lag in de lijn van de verwachtingen. Niemand die eraan twijfelde dat die sowieso binnen was. Billie en Finneas kregen al eerder de Grammy en de Golden Globe voor hun gelauwerde nummer, géén Oscar-nominatie was vreemd geweest. En het is ook niet onverdiend, denk ik. Maar de leden van de Academy wacht een moeilijke taak: zich een nummer herinneren dat al meer dan 2 jaar geleden uitkwam.
No Time To Die moet het opnemen tegen nummers uit Four Good Days, King Richard, Belfast en Encanto. Vooral die laatste lijkt me gevaarlijk: een Disney-musical verslaan is niet simpel, en de lobby-machine van MGM zal flink gas moeten geven. Nochtans is dit dé Oscar die men niet wil verliezen: na winst voor Adele (Skyfall, 2012) en Sam Smith (Writing’s on the Wall uit Spectre, 2015) zou een derde keer op rij mooi zijn. Live and Let Die (1973), The Spy Who Loved Me (1977) en For Your Eyes Only (1981) konden eerder al rekenen op een nominatie bij de Oscars voor hun nummers. Maar met de winst van de laatste jaren én de reeks van prijzen die het nummer al won, zou het jammer zijn als No Time To Die zonder beeldje achterblijft.
De andere 2 nominaties
De twee andere nominaties zijn voor Best Visual Effects en Best Sound. Beiden waren al genomineerd voor de BAFTA, daar komen nu de Oscars bij. Opvallend is daarbij dat Visual Effects bij de BAFTAs vooral bestond uit outsiders (The Matrix, Ghostbusters). Bij de Oscars ligt dat toch even anders. Marvel krijgt hier wél tweemaal een nominatie met Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings en Spider-Man: Far From Home. Kan No Time To Die deze twee voorblijven? En helaas: ook Dune is weer genomineerd. Ik betwijfel of dat lukt.
Bond kreeg in 2013 nog 2 nominaties voor geluid: Skyfall was genomineerd voor Best Sound Mixing en Best Sound Editing. Die laatste won het team uiteindelijk ook. Sinds 2020 zijn de twee categorieën samengevoegd, en is er dus enkel Best Sound. Onder de genomineerden treffen we opnieuw Dune en West Side Story, zoals bij de BAFTAs. Maar de Oscars nomineren ook Belfast en The Power of the Dog, twee zwaargewichten die ook allebei genomineerd zijn voor Best Picture. De uitslag van de BAFTAs voor deze categorie zal de ultieme graadmeter zijn voor de Oscars.
De nominaties op een rijtje
Best Original Song
Billie Eilish en Finneas O’Connell
Best Visual Effects
Charlie Noble, Joel Green, Jonathan Fawkner en Chris Corbould
Best Sound
Simon Hayes, Oliver Tarney, James Harrison, Paul Massey en Mark Taylor
Campagne zonder resultaat?
Om af te ronden: geen nominatie voor het camerawerk van Linus Sandgren, ook de Editing was geen nominatie waard volgens het Oscar-comité. Deze twee haalden wel een BAFTA-nominatie binnen. Met 3 nominaties doet No Time To Die het beter dan Spectre, dat slechts 1 maal werd genomineerd voor Best Original Song. Maar de hoogtijdagen van Skyfall met 6 nominaties liggen achter ons. Toch is er bijzonder veel werk gestoken in campagnevoeren. En iets zegt mij dat EON gehoopt had op meer. Er was een uitgebreide campagne, een video en de For Your Consideration-lijstjes verraden hogere ambities.
Als we de voorspellingen in de vakbladen moeten geloven, dan is de titelsong van Billie Eilish de enige nominatie die ook gewonnen zal worden. Of No Time To Die straks naar huis gaat met 1, 2, 3 of helemaal geen Oscars, het antwoord kennen we op 27 maart.
Reageren