James Bond Nederland
Header 60 jaar Bond: Moke en merchandise met stippen
Home » Nieuws » 60 jaar Bond: Moke en merchandise met stippen

60 jaar Bond: Moke en merchandise met stippen

Tot nu toe valt de viering van de 60e verjaardag van James Bond nog wat tegen. Dat vinden niet alleen wij, maar ook veel James Bond-liefhebbers als we de sociale media mogen geloven. Wellicht komt er met Global James Bond Day nog iets bijzonders uit de hoge hoed van EON Productions. Vooralsnog moeten we het doen met een aantal films die in de bioscoop draaien en merchandise. In die laatste categorie een opvallende, leuke verschijning: de Moke America Bond Edition.

De James Bond-editie van van Moke America is een ode aan de 60e verjaardag en een samenwerking tussen het bedrijf en EON Productions. Het is een duidelijke knipoog naar de Mini Moke die we in een aantal James Bond-films mochten bewonderen. Het kleine Britse vervoermiddel was te zien in de films You Only Live Twice (1967), Live And Let Die (19713) , The Spy Who Loved Me (1977) en Moonraker (1979). Waar de kenmerkende autootjes vooral op de achtergrond te zien waren, kreeg deze een zichtbaardere rol in Live And Let Die. Het witte autootje met blauw gestreept dak wordt door James Bond (Roger Moore) gebruikt op San Martinique.

Ondertussen is de Mini Moke er niet meer, maar sinds 2012 is het merk een nieuw leven ingeblazen met, hoe het kan bijna anders, elektrische auto’s. Dat geldt dus ook voor de ‘60 Years of Bond Moke Edition 2022‘. “Now there’s a mouthful“, zou Jinx zeggen. De speciale editie is nachtblauw en heeft een crème-witte opbouw met zwarte wielen. Aan de binnenkant vinden we een houten stuurwiel met het eerste 007-logo erop. Het dashboard is afgewerkt met “Mango Tree” wrap. En wie zijn reservewiel nodig heeft: deze is aan de achterzijde te vinden met een hoes voorzien van de inmiddels kenmerkende stippen uit Dr. No (1962). Her en der is het 60-jarig jubileumlogo en het 007-logo te vinden. De prijs ligt rond de € 30.000.

Gekleurde stippen

Wat dus vooral opvalt bij de Moke zijn de stippen uit Dr. No. Deze werden door Maurice Binder ontworpen voor de openingstitels van de eerste James Bond-film. Binder had 20 minuten voor een eerste meeting met producenten Broccoli en Saltzman nog geen idee voor de titels. Tot zijn oog plots viel op ronde witte stickertjes die als prijskaartjes op producten waren gekleefd. Hij associeerde de stippen met pistoolschoten op het scherm. De producenten waren enthousiast. Binder filmde een paar uur lang stippen tegen een witte achtergrond. Hij voegde er de kleuren van de film aan toe: van Quarrells rode T-shirt tot het babyblauwe van Bonds broek.

Nu, 60 jaar later, komen we de stippen opnieuw tegen. Eerst in de titels van No Time To Die (2021). En de stippen worden ook gebruikt voor een aantal merchandise-items rondom de 60e verjaardag. Een aantal items krijgen een donkere achtergrond met gekleurde stippen. Leuk bedacht, maar veel liefhebbers vinden het te simpel en te makkelijk om van alles op de markt te brengen met ‘gewoon’ een zwarte achtergrond en een aantal gekleurde stippen. Er is nog niet heel veel op de markt, maar wellicht dat we de rest van het jaar nog meer merchandise gaan zien met de stippen.

Globe-Trotter

De eerste merchandise die op de markt kwam met de inmiddels bekende stippen was een serie van het Engelse reiskoffermerk Globe-Trotter. Het bedrijf is verbonden met de James Bond-films sinds Casino Royale uit 2006. Sindsdien zijn de koffers te zien in de James Bond-films en daarnaast zijn er verschillende Bond-geïnspireerde koffers verschenen voor de handel. De laatste serie is de Globe-Trotter x DR. NO: een ode aan de eerste James Bond-film en de 60e verjaardag.

De serie bestaat uit twee sets: een blauwe versie en de versie met de stippen. Van de stippen-versie zijn er vier verschillende afmetingen: een opbergbox, een attachékoffer, een kleine reiskoffer en een grote reiskoffer. De laatste twee zijn voorzien van wieltjes. Wel een leuk detail is het bagagelabel met het allereerste 007-logo erop: een mooie, subtiele verwijzing. De serie is verkrijgbaar via de 007 Store en de website van Globe-Trotter.

Globe-Trotter Dr No serie overzicht

Penfold

Het Engelse merk Penfold begon in de jaren 30 van de vorige eeuw met het maken van golfballen. Het merk werd later genoemd in de James Bond-boeken van Ian Fleming. Het merk kreeg een klein rol in de film Goldfinger. Ondanks dat het merk verbonden is met geheim agent 007, is er maar weinig merchandise op de markt gekomen. Een jaar geleden kwam er voor het eerst een set van drie ballen in een 007-verpakking.

Met de verjaardag van Bond komt Penfold met een 60th Anniversary Gift Set. Een gelimiteerde editie. Natuurlijk. Het is een golfbalmarker, voorzien van de stippen uit Dr. No. De set wordt geleverd in een luxe opbergdoosje en op de achterkant prijkt het logo van Penfold en van 60 jaar James Bond. Prijs is € 69,99 exclusief verzendkosten.

Zijden pochetten

Het laatste item wat momenteel met de stippen te vinden is, is een zijden pochet. Het is niet verbonden aan een merk en dat is te zien aan de prijs: € 35,00 exclusief verzendkosten. Naast de gekleurde stippen staat ook de film Dr. No vermeld in de linkerbenedenhoek, met daaronder het eerste 007-logo. Als je de pochet volgens de regels van de kunst wil gebruiken, dan is dat echter niet te zien. DE pochet is alleen verkrijgbaar via de 007 Store.

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper is sinds zijn dertiende gek van de James Bond-films. Later is hij zich gaan verdiepen in het leven van Ian Fleming en de James Bond-boeken. In 2006 was hij samen met Jorrit de oprichter én is hij één van de drijvende krachten achter James Bond Nederland. Hij houdt ervan om onderwerpen uit te diepen zowel op gebied van boeken als van films. Zijn droom blijft nog steeds een eigen James Bond-magazine!

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.