Aston Martin is ongeveer hoofdsponsor van de nieuwe James Bond-film No Time To Die. Het Engelse merk, sinds Goldfinger (1964) verbonden met 007, levert voor de nieuwe film maar liefst vier modellen! Het is een soort Scrooge: we maken kennis met het verleden, nu en de toekomst. En die laatste heeft een bijzondere wending gekregen. En dan hebben we het over de Aston Martin Valhalla.
Ik ga niet te lang stilstaan bij alle Aston Martin modellen die we vanaf eind september op het witte doek gaan zien. Tenslotte weten we bijna alles al van de DB5 en de V8. En de vraag of de DBS Superleggera met gadgets is uitgerust kunnen we nu nog niet beantwoorden. De wending die de Valhalla heeft gekregen is een bijzondere. Het voertuig, een conceptauto ontstaan door een samenwerking met Aston Martin en Red Bull Racing, heeft nu zijn definitieve uiterlijk gekregen. En die wijkt toch wel af van het model dat we in de film te zien zullen krijgen.
Aston Martin voor de toekomst
Met de komst van de Aston Martin Valhalla gaat ook Aston Martin een nieuw tijdperk in. Het voertuig is het begin van een nieuwe opzet van het Engelse merk, waarbij de motor achter de voorstoelen is aangebracht. En zowel het motorblok als de prestaties ervan zijn adembenemend te noemen. Zeker een auto die 007 moet hebben. En wie denkt dat een plug-in hybride saai is: deze is het zeker niet! Het idee was, samen met Red Bull Racing, om de technieken uit de Formule 1 auto’s om te zetten naar de sportwagens van Aston Martin. En dat is deels gelukt. Het motorblok levert een vermogen op van 750 pk! En dat mag ook wel met een 4-liter V8 van AMG. En dan zijn er ook nog twee elektromotoren aan boord die het vermogen kan opkrikken naar 950 pk! Maar voor de echte groene purist: het is ook mogelijk om alleen op de elektromotor te rijden. Maar dan is na 15 kilometer de accu leeg. Flink pluggen zorgt voor een CO2 uitstoot van 200 gram per kilometer.
Een relatieve lichtgewicht
Het zijn indrukwekkende cijfers die Aston Martin naar buiten heeft gebracht. Een sprint van 0 tot 100 km/u zou in 2,5 seconden mogelijk moeten zijn. Een groot gedeelte van de auto wordt gebouwd uit koolstofvezel en heeft een totaal gewicht van 1.550 kg. Ten opzichte van het conceptmodel, welke we ook in No Time To Die zullen zien, zijn er een aantal dingen gewijzigd. Zo is het bumper- en spoilerwerk aan zowel voor- als achterzijde anders vormgegeven en hoewel de hoog achterop gepositioneerde uitlaatpijpen behouden blijven, zijn ze dichter naar elkaar toe gekropen. Opvallend is hoe Aston Martin de definitieve Valhalla met zijn grotere koplampen en aangepaste grille met horizontale lamellen wat betreft uiterlijk dichter bij de bestaande modellen van het merk heeft gebracht. De Valhalla staat op 20-inch (21-inch achter) lichtmetalen velgen waarachter zich koolstof keramische remschijven schuilhouden.
De Aston Martin Valhalla in No Time To Die zal dus net zo uniek zijn als de Aston Martin DB10 die speciaal voor Spectre (2015) werd ontworpen. Hieronder nog een aantal details van de definitieve Valhalla plus een rijtje indrukwekkende specificaties.
Specificaties
Carbonfiber Monocoque, twin turbo V8 met twin Elektromotoren, PHEV
0-100 in 2,5 seconden
4 liter V8, 750 pk
Elektromotoren, 2 stuks, 204 pk
Gecombineerd vermogen, 950 pk
Topsnelheid, 330 kilometer per uur
1000 Nm koppel
15 kilometer emissievrij rijden in EV Mode tot 130 kilometer per uur
8 trap transmissie met dubbele koppeling
Actieve aërodynamica zorgt voor 600 kilo downforce
Richttijd van 6:30 minuten rond de Nürburgring
Reageren