Vorige maand overleed stuntlegende Rémy Julienne. We kunnen beschouwen dat hij op gebied van stunts een grootheid was: een legende. Een mooie en indrukwekkende carrière heeft hij nu definitief achter zich gelaten en het tijdelijke voor het eeuwige ingeruild. Hij verdient een mooi eerbetoon! In twee delen!
Hoe het begon
De in 1930 geboren Rémy Julienne heeft een indrukwekkende cv opgebouwd. Hij heeft veel kleine, meestal Franstalige, films en grote internationale blockbusters op zijn naam staan. En het begon allemaal op 2 wielen: de motorcross. Eind jaren 50 werd hij voor het eerst kampioen met het crossen en wist daarmee de interesse te werken van Gol Dalamare: een motorstuntman. Daarmee kwam hij voor het eerst in aanraking met het stuntwerk en de filmwereld. In 1964 en 1966 krijgt hij zijn eerste rollen als stuntman. Hieronder een foto met Dalamare op de motor en Rémy Julienne in de Chevy.
In 1966 komt Dalamare tijdens een tragisch ongeluk om. Rémy Julienne bedenkt zich geen moment en neemt het contract van Dalamare op zich. Julienne wordt fulltime stuntman voor verschillende filmstudio’s. Rémy heeft een doel voor ogen: de beste stuntman worden van de wereld en wil dat Dalamare trots op hem kan zijn. Vele rollen in Franse televisieseries en films passeren de revue. Maar een doorbraak naar het buitenland zat er nog langs niet in. Voor zijn gevoel bleef hij een beetje onderaan de carrièreladder bungelen. Naast het stunten gaat hij zich ook bemoeien met de ontwikkeling van stunts voor de films. En dat brengt hem een nieuw hoofdstuk.
The Italian Job (1969)
Dat Rémy Julienne zich bezighoudt met de voorbereidingen van stunts in de ontwikkelingsfase van films brengt hem onder de aandacht van producent Michael Deeley. Samen met regisseur Peter Collinson is hij bezig met een Engelse productie: The Italian Job. In de voorbereiding spreken Deeley en Collinson een aantal keer met Rémy Julienne. Hij was onder de indruk van Julienne en vertelde later in een interview:
Tijdens onze eerste ontmoeting met Rémy waren Peter (regisseur van de film) en ik verheugd te ontdekken dat hij bereid was om de achtervolgingen naar een nog hoger plan te tillen dan wij ooit hadden verwacht. Dit zorgde ervoor dat delen van het script door hem werden aangepast.
Peter Collinson
Uiteindelijk was Julienne verantwoordelijk voor de voorbereidingen alle stunt met de Mini’s met als hoogtepunt de achtervolging op de daken van Turijn. Rémy Julienne reed zelf in de witte Mini.
Rémy Julienne werd door zijn werk in The Italian Job veel gevraagd. Vooral in reclamefilmpjes. Hij werd bekend in de reclamewereld met een serie filmpjes van nieuwe Renault-modellen. In deze filmpjes werden de auto’s op afstand bestuurd werden door Julienne. Ook de Nederlandse kranten weet hij meermaals te halen. En niet altijd gingen zijn stunts van een leien dakje.
For Your Eyes Only (1981)
Rémy Julienne komt voor het eerst in de James Bond-familie voor de productie van For Your Eyes Only. Regisseur van de film, Bond-veteraan John Glen, was al bij drie eerder films betrokken als regisseur van de second unit. Bij de pre-productie opperde hij om voor de autostunts samen te werken met Rémy Julienne. Glen kende de Fransman van zijn geweldige werk in The Italian Job, waarbij ook John Glen als regisseur was betrokken.
En zo gebeurde het dat Rémy Julienne onder regie van second unit regisseur Arthur Wooster begon aan het filmen van de achtervolging met de Citroën 2CV. Het filmen van de achtervolging en alle stunts namen een aantal weken in beslag. De opnames waren voornamelijk onder regie van Wooster. Naast het team van Julienne nam de meester zelf ook deel aan de stunts. Met een pruik moest hij Melinda Havelock voorstellen in de scène waarbij de felgele Citroën in een klein dorpje op de zijkant beland. John Glen nam de scènes op in het kleine, Griekse dorpje Pagoi op Corfu. Hieronder twee foto’s van Rémy Julienne op locatie, met pruik!
De 2CV werd op aanwijzingen van Rémy Julienne aangepast. De auto werd voorzien van een rolkooi en een sterke motor uit de Citroën GS.
Het team van Rémy Julienne werd ook ingeschakeld voor de opnames in Cortina, Italië. De motoren werden aangepast voor het rijden door de sneeuw. Een van de moeilijkste scènes was de scène waarbij de motorfiets op een bobsleebaan terecht kom, achter een bobslee aan. Deze stunt was onder leiding van stuntman van het eerste uur Bob Simmons. Ondanks alle voorbereidingen ging de stunt geheel mis. De bobslee vloog uit een bocht en buiten de veiligheidszone die ingecalculeerd was. Het gevolg: een van de stuntmannen in de bobslee raakt ernstig gewond en komt later te overlijden.
De motorrijder die de stunts in de sneeuw op zich nam was niemand minder dan de zoon van Rémy Julienne: Dominique. De meest bijzondere stunt is wel waarbij Bond op de ski’s en de achtervolger op de motorfiets op de bobsleebaan belandde.
Octopussy (1983)
For Your Eyes Only bleek een succes voor EON Productions. Het volgende avontuur stond meteen op de planning: Octopussy. John Glen werd aangetrokken voor de regie en de elementen van een achtervolging komen weer terug. Glen besluit om Rémy Julienne bij de productie te betrekken.
Een van de achtervolgingen vind plaats in Udaipur (India), met een voor Westerse begrippen bijzonder vervoer: de tuktuk. De taxi’s werden geschikt gemaakt voor de opnames. Het team van Julienne plaatsten een grotere motor en krachtigere remmen in de tuktuks. Een van de tuktuks werd aan de achterkant verzwaard waardoor het mogelijk was om er een wheelie mee te maken. De opnames bleken een uitdaging. Men was in de miljoenenstad niet gewend dat er zo’n grote productie werd gedraaid. Na drie dagen zaten de opnames en het werk van Rémy Julienne erop.
A View To A Kill (1985)
Het werk van Rémy Julienne viel in de smaak bij de filmmakers. De nieuwe film A View To A Kill werd deels in Parijs werd opgenomen: een thuiswedstrijd voor de stuntman en zijn team. De opnames in Parijs namen twee weken in beslag. De second unit begon met filmen op 30 juli en op 15 augustus was de laatste draaidag. De filmopnames vonden plaats in het hart van toeristisch Parijs: rondom de Eiffeltoren en de rivier de Seine. Het betrof een achtervolging tussen James Bond en MayDay, die kort daarvoor een parachutesprong van de toren maakte. James Bond vordert een Renault 11 taxi en een bijzondere rit volgde.
Alle stunts met de Renault taxi werden voorbereid door Rémy Julienne. John Glen vertelde later in zijn biografie:
Het Engels van Rémy was verschrikkelijk en mijn Frans misschien nog wel erger. Maar we konden goed communiceren met tekeningen. Aan de andere kant was Julienne een deel van de familie geworden en wisten we van elkaar wat we wilden.
Tijdens de voorbereidingen werden de stunts een voor een uitgetekend en daarna door Rémy berekend. Voor een groot deel van de scènes werd gebruik gemaakt van Martin Grace. De stuntman was ondertussen (na 5 films) de vaste stuntman van Roger Moore in de Bond-films. Een aantal stunts deed Julienne zelf, waaronder de scène waarbij het dak van de Renault af werd gereden. Julienne maakte de juiste, berekende, snelheid, dook naar beneden, het dak vloog eraf en daarna kwam hij weer omhoog. Een zeer gevaarlijke stunt en de hele crew was blij dat deze in een opname was gelukt.
Rémy Julienne zette een geweldige stuntreeks neer bij de rivier de Seine, waar James Bond de auto bestuurt die zijn dak verliest en daarna zijn achterkant verliest. Er gebeurt van alles mee, maar toch gaat hij door. Het was een geweldige, grappige toevoeging aan de film.
Michael G. Wilson, producent
Part deux
In het volgende en laatste deel van Rémy Julienne, une legende vertel ik meer over de stunts met de brandweerauto in San Francisco, Licence To Kill (1989), GoldenEye (1995) en de carrière van Rémy na Bond. Eentje die een gitzwarte bladzijde kende.
Reageren