Dit jaar kunnen we (eindelijk) gaan genieten van de nieuwe James Bond-film No Time To Die. Uiteraard kijkt iedere 007 liefhebber hier naar uit! En als we moe en voldaan de film een aantal keer hebben gezien kunnen we ons opmaken voor het diamanten jubileum van de James Bond-films. Want volgend jaar is het 60 jaar geleden dat Dr. No verscheen.
En bij een jubileum hoort ook een apart logo. Vorige week verschenen de eerste items in de 007Store met het jubileum logo: de 60 met het klassieke 007-logo erin verwerkt. Voor het eerst verscheen een jubileumlogo in 2002. In dat jaar vierde EON Productions het 40-jarig bestaan van de filmserie en gelijktijdig de release van een Bond-film: Die Another Day (2002). Ook tien jaar later verscheen er tijdens een tienjarig jubileum een James Bond-film: Skyfall (2012). Ter ere daarvan verscheen ook een 007 jubileum logo, waarbij de gunbarrel een belangrijk onderdeel was.
De evolutie van het logo
Op het nieuwe jubileumlogo schittert het originele 007-logo zoals die in de jaren zestig is ontworpen. Het is overigens niet het allereerste 007-logo wat tot uiting werd gebracht. Het idee van het 007-logo kwam van Joseph Caroff van filmmaatschappij United Artists. Het eerste ontwerp verscheen op de Engelse posters van Dr. No (1962): een simpele 007 met daarvoor een pistool. Het logo verscheen ook op de PAN-boeken uit die tijd. Voor de Amerikaanse posters kwam een ander logo: het logo zoals we die nu kennen.
Het logo is in de jaren wel een aantal keer aangepast. Het idee van de 007 met daaraan een pistoolloop blijft. De eerste verandering komt in 1969 met de komst van George Lazenby als James Bond. De ‘7’ werd iets gewijzigd en de pistoolloop werd iets strakker. Ook met de komst van Roger Moore als 007 in 1973 vindt er een wijziging plaats. Het logo staat rechtop, is verhoogd en ook de pistoolloop krijgt een wijziging. Dit logo blijft voor de komende twaalf jaar prijken op de filmposters.
In 1985, de laatste film van Roger Moore, gaat het logo weer terug naar het eerste logo. De pistoolloop krijgt wel een wijziging en wordt, geheel in de stijl van die tijd, hoekiger. In 1987 krijgt de ‘7’ en de pistoolloop een kleine wijziging en wordt iets strakker. Het logo verschijnt ook op de Albert R. Broccoli 007 Stage op Pinewood Studios na de verwoestende brand die de set van de Main Strike mijn uit A View To A Kill (1985) in de as legde.
Met de komst van Pierce Brosnan breekt er een nieuwe tijd aan voor de James Bond-films. Ook het ‘007’-logo krijgt een update. Zowel de cijfers als de pistoolloop worden voorzien van scherpe hoeken en krijgt daarmee een eigentijdse uitstraling. Het logo wordt zelfs nu, ongewijzigd, na zesentwintig jaar nog steeds gebruikt!
60 jaar James Bond
In onze serie 60 jaar James Bond vertellen we je verhalen over zes decennia filmische James Bond. Lees deze artikelen ook eens:
Een beetje kennis van de geschiedenis van het 007 logo is voor de verzamelaar wel handig. Regelmatig worden er ‘authentieke’ items te koop aangeboden waarvan het 007 logo gewoon niet klopt met de geclaimde leeftijd; een jaren ’90 007 logo op een item dat volgens de verkoper uit de jaren ’70 of ’80 zou zijn bijvoorbeeld.