Terwijl No Time To Die de kassa’s doet rinkelen in Nederland en over de hele wereld, zijn overal beelden van de 25e James Bond-film verschenen. Van filmposters tot online recensies en sociale media. Vele hiervan werden vastgelegd door film stills fotograaf Nicola Dove, die zeven maanden rond de productie foto’s maakte. De website Digital Camera World sprak met haar en wij mogen het interview exclusief in Nederland publiceren.
Nicola Dove, oorspronkelijk afkomstig uit Nieuw-Zeeland, beschrijft haar internationale carrière in de film still fotografie als een uitdagende maar opwindende baan.
De uren kunnen lang zijn, maar geen dag is hetzelfde en we werken soms op ongelooflijke locaties. Ik heb opnames gemaakt in Venetiaanse paleizen, op Marokkaanse markten, in Parijse cafés, bij Italiaanse meren en op vele ongelooflijke studiosets. Waaronder de beroemde 007 Stage in Pinewood Studios, London.
Haar ervaring in het veld heeft ertoe geleid dat Dove de online Film Stills Academy heeft opgericht. Hier geeft Nicola Dove andere fotografen les. De cursus is in eerste instantie ontwikkeld tijdens de pandemie en is bedoeld om de kennis van film stills te versnellen. En heeft tevens als doel de branche voor aspirant-fotografen te ontrafelen. Haar studenten werken nu aan zowel grote als kleine filmproducties in verschillende delen van de wereld.
Als stills-fotografen is ons deel van de puzzel het verzamelen van de best mogelijke foto’s die het verhaal vertegenwoordigen. Dat is de beste manier om ieders harde werk te eren. En hopelijk mensen te helpen de film te gaan bekijken.
De shoot van No Time To Die duurde zeven maanden en vond plaats in Jamaica, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Italië.
Samenwerking en begrip voor elkaar is tijdens een intensieve film periode van levensbelang. Zowel tussen cast, crew en vice versa. Maar het is inspirerend om te weten dat iedereen in een productie als Bond aan de top staat. Ik heb van elke minuut genoten.
Het maken van foto’s tijdens en rond een James Bond-productie is iets wat Nicola nooit zal vergeten. Ze deelt de zeven dingen die ze tijdens haar periode bij de Bond-film heeft ontdekt.
001: Goede gehoorbescherming is een noodzaak!
“Uiteraard zijn er op een Bond-filmset geluiden van explosies en schoten te horen. En zelfs zonder geladen toestand zijn ze nog steeds extreem luid. Ik heb twee lagen gehoorbescherming gebruikt. Een oordop die je samenknijpt en die zich in je gehoorgang hervormt en een goede oorkappen. Die worden vaak op de set uitgedeeld als er tijdens een scène luide knallen zijn. Ik heb maar één oor dat werkt, dus daar moet ik echt goed voor zorgen”.
Ik heb twee lagen gehoorbescherming gebruikt.
002: Je hebt niet alle camera-uitrusting nodig
“Ik heb twee Sony A9-body’s en twee zoomlenzen (een 24-70 mm en een 70-200 mm). Als reserve een Nikon DSLR-kit. Die had ik in Jamaica nodig omdat een van mijn Sony’s beschadigd raakte tijdens filmopnames op een boot. Het is belangrijk dat alles niet te zwaar is. Dus ik moet zorgen dat ik de juiste spullen, op het juiste moment bij mij heb. En daarmee het moment pakken en vastleggen.”
“Spiegelloze camera’s hebben een revolutie teweeggebracht voor fotografen van film stills. Voorheen moest ik mijn camera in een afgesloten behuizing (glimp) stoppen om het geluid van de sluiter niet te horen. Dat hoeft niet meer en het is alsof ik werd bevrijd.”
Het is belangrijk dat ik niet te zware spullen bij me heb.
003: Samenwerking staat centraal op een filmset
“Veel van de Bond-crew hebben in de loop der jaren aan een aantal 007-films gewerkt (Chris Corbould, de special effects supervisor, heeft 11 Bond-films gemaakt!). De mensen staan ​​aan de top van hun kunnen en weten wat ze aan elkaar hebben. Soms moeten ze samenwerken en ruimte voor elkaar creëren.”
In de weg lopen is het laatste dat je wilt.
“Als fotograaf op de set moet je balanceren tussen al die mensen. Dat je niet in de weg loopt is belangrijk. Ondanks dat moet je ervoor zorgen dat je geweldige foto’s van de actie kunt maken. En daar heb je vaak weinig controle over. Het gaat erom te weten waar en je wanneer je ergens moet zijn – en wanneer je pas op de plaats moet maken. Het is echt een uitdaging. Maar zo de moeite waard. Als is het maar omdat jouw beelden helpen om de film te verkopen.
Nicola Dove aan het werk samen met Daniel Craig en de Aston Martin V8 in Londen. De uiteindelijke foto van Nicola Dove, gebruikt tijdens de campagne van No Time To Die.
004: Vermijd ten koste van alles Schotse Highland-teken
“Soms moet je als fotograaf op de grond liggen om de beste hoek te krijgen. Of om uit een opname te blijven. In de Schotse Hooglanden loop je het risico dat een teek zich vastklampt en onder je kleding kruipt, met het zeer reële vooruitzicht om vervolgens de ziekte van Lyme op te lopen.”
Een goeie uitrusting tegen de natuur en elementen is essentieel.
“Dus uit voorzorg droeg ik een overbroek met een kous (die geeft onderbeenbedekking die wandelaars vaak gebruiken) eroverheen. Bovendien droeg ik alles ingestopt, plus een jas, handschoenen en een sjaal. Als je dan een hoofddeksel van klamboe toevoegt, zie je eruit alsof je klaar bent voor een soort strijd. Wat je ook bent, het is gewoon een gevecht met hele kleine wezens die je dag echt kunnen verpesten.”
005: Daniel Craig heeft een gevoelige kant
“Daniel Craig brak toen hij aan het eind van zijn laatste opnames een toespraak hield. Dit kun je zelf zien in de documentaire Being James Bond. Hij is erg trouw aan de mensen om hem heen. Ik had ongeveer 15 jaar eerder met hem gewerkt aan de film Enduring Love (2004). Daniel is helemaal niet veranderd sinds hij Bond werd: hij is nog steeds een vriendelijke, professionele acteur die heel goed met de crew overweg kan.”
Craig is gewoon Craig, hij is niet veranderd.
006: De kleine momenten zijn vaak de beste
“Zelfs bij grote actiefilms zit het drama vaak in een blik of een gebaar. Niet dat het fotograferen van die grote explosies niet leuk is – dat is het echt! – maar er gaat niets boven het vastleggen van de uitdrukking en gebaren van een acteur van dichtbij.”
007: Je moet jezelf tempo maken
“Het filmen van No Time To Die duurde zeven maanden. Het is als een marathon. Dus je moet ervoor zorgen dat je goed eet en voldoende slaapt. Ik drink geen koffie, ondanks dat ik er dol op ben, dit omdat ik er anders rillingen van krijg. En dat is precies niet wat je wilt als fotograaf die een camera probeert stil te houden! Dus ik vertrouw op de juiste voeding om de lange dagen door te komen. Dat betekent dat je de suiker moet laten liggen en je aan veel gezonde snacks moet houden.”
Goed eten en voldoende slapen helpen je echt.
Wie is Nicola Dove?
Nicola is momenteel gevestigd in Nieuw-Zeeland, nadat ze 18 jaar in het Verenigd Koninkrijk heeft gewoond. Daar bouwde ze een carrière opbouwde als fotograaf van film stills. Dove werkte mee aan grote speelfilms als Murder on the Orient Express (2017), geregisseerd door Kenneth Branagh, en Disney’s Artemis Fowl (2020).
Haar werk zal ook te zien zijn in twee Bond-gerelateerde publicaties ter gelegenheid van de release van de film. Het gaat om No Time To Die: The Making of the Film (Penguin Random House) en The James Bond Archives No Time To Die Edition (Taschen). Ook de karakterfoto’s van de posters van No Time To Die zijn gemaakt door Nicola Dove.
Reageren