Wanneer je in Londen komt, ontkom je er niet aan. De London Underground, of in de volksmond; de metro. Het eeuwenoude vervoersnetwerk diep onder de grond helpt miljoenen reizigers om van A naar B te komen en de drukke straten van Londen te mijden. Zo ook James Bond.
In Skyfall kreeg de London Underground een prominente rol; een spannende achtervolging diep onder de grond van de Engelse hoofdstad. In Die Another Day werd het Britse metronetwerk gebruikt om de Aston Martin Vanquish te onthullen en was het bovendien een schuilplaats voor Q en M.
Skyfall
In Skyfall is Mi6 niet meer veilig nadat het hoofdkantoor van de Britse geheime dienst gedeeltelijk wordt opgeblazen. De dienst besluit te verhuizen naar Churchill’s Bunker. Tenminste, dit zegt Bill Tanner in de film. Het ontwerp van de bunker in de film is echter fictief. Deze werd gebouwd op Pinewood Studios. Want onder de grond zit je veilig, toch?
De schurk Silva weet uiteindelijk te ontsnappen uit de zwaar beveiligde bunker, waarna de achtervolging begint. Niet heel verrassend is dat de London Underground bereikbaar is vanuit de bunker. Bond achtervolgt Silva en komt op een gegeven moment bij een gesloten deur uit ergens in het metronetwerk. Na wat moeite vindt Bond een manier om de deur te openen en komt hij uit op Temple station.
Terwijl Q op afstand Silva probeert te vinden via de beveiligingscamera’s op het station, loopt 007 als een kip zonder kop over het perron heen. Uiteindelijk spot Q Silva in een politie-uniform en geeft Bond de opdracht om in de trein te stappen. Te laat voor Bond, want de trein rijdt al weg. Toch vindt hij een manier om alsnog aan boord te komen.
[WPGP gif_id=”26750″ width=”800″]
He’s keen to get home.
De achtervolging speelt zich af op de District line richting Wimbledon, deze stopt tussen Temple en Westminster. Dit is, net als in de film, een erg kort ritje. Uiteindelijk komt Bond uit in Embankment (wat overeen komt met het daadwerkelijke traject) waar Bond en Silva de snelste weg nemen op de roltrap naar beneden.
Bond komt vreemd genoeg uit bij Westminster station. Eén halte verder. Maar dat is waarschijnlijk te verklaren doordat de Silva in de geheime gangen van Embankment een verrassing heeft voor Bond. Met explosieven wordt een gedeelte van het metronetwerk opgeblazen waardoor één van de treinen ‘crasht’ in de loze gedeelte van het netwerk.
Dit is de afstand die Bond aflegt volgens de film.
Bezoeken? Het kan!
Een metrostation afsluiten in Londen voor filmopnames is zelfs voor James Bond onmogelijk. Want het metronetwerk vervoert dagelijks 3 miljoen mensen. En in het centrum van Londen rijden doorgaans ook nachttreinen.
De scene’s zijn daarom opgenomen in het verlaten gedeelte van Charing Cross station. Deze plek wordt vaker gebruikt voor filmopnames. Ook worden er trainingen en tours gegeven op het ‘verlaten’ station. Ondanks dat het station niet wordt gebruikt, is het nog wel steeds goed onderhouden en zelfs voorzien van de meest recente kaarten en vormgeving van en door Transport for London.
En het goede nieuws is dat deze plek is te bezoeken. Zeker de moeite waard dus als je eens in Londen bent. Verschillende tour-organisaties bieden een tour aan voor zo’n 40 pond per persoon.
De Underground uitgang die Silva verlaat bij Embankment is overigens geen bestaande uitgang. Het is namelijk een achteringang van het prestigieuze The Royal Horseguards hotel. Het bord van de London Underground is er speciaal voor de film geplaatst. De plek is ook op geen enkele manier verbonden met de metro. Wel is de locatie tegenover het daadwerkelijke station.
De uitgang die Bond neemt is wél echt en bevindt zich op de kruising van Bridge Street (A302) en Parliament Street. Dit is op een steenworp afstand van de Big Ben.
Die Another Day
In Die Another Day ontvangt James Bond een sleutel die hem leidt naar een kleine deur aan de overzijde van Westminster. Op de achtergrond zie je de Elizabeth Tower (in de volksmond de Big Ben) en Houses of Parliament. Hier neemt Bond de trap naar beneden die hem brengt naar Vauxhall Cross station, waar M en Q zich bevinden. In werkelijkheid is het een kantoortje, en bestaat de trap niet. De locatie is te herkennen aan de South Bank Lion die op het dak staat van het kleine gebouw.
James Bond komt terecht op het station waar hij M ontmoet. Al snel volgt een training van Q, in een soort van virtual reality wereld. Na een kleine discussie tussen Q en Bond, lopen ze verder door het station waar de ‘opslagruimte’ van Q is. Krokodil-duikboten, jet-packs en een hoop puinzooi: Bond zit er natuurlijk graag even aan. Na enkele ‘good-old’ demonstraties van Q lopen ze naar het perron waar zijn Aston Martin V12 Vanquish wordt onthuld op zeer komische wijze. Of moeten we zeggen ‘Vanish’?
[WPGP gif_id=”26849″ width=”600″]
You must be joking.
In Die Another Day ging het toch allemaal net wat anders. Ondanks dat Charing Cross station al in 1999 werd gesloten, was dit destijds geen optie. Waarschijnlijk omdat er toen nog geen plannen waren om het station voor film-doeleinden te gebruiken. In Die Another Day is het station Vauxhall Cross te zien. Dit station bestaat in de echte wereld niet, en heeft daarnaast nooit bestaan. Vauxhall Cross doet dienst in de film als verlaten station, dat nu in gebruik is van Mi6.
Want wat ging er anders? Het station in de film is op de set van Pinewood Studios nagebouwd. Het ontwerp is niet uit de lucht gegrepen, want het productieteam van Die Another Day vertoefde enkele dagen op station Aldwych. Dit station fungeerde als eindstation van de Picadilly Line tussen Holborn en Aldwych. Dit was slecht één halte, en daarmee één van de kortste lijnen van Londen.
De naam is niet geheel willekeurig. Want Vauxhall station bestaat wel degelijk. Wanneer je dit metro-station verlaat sta je namelijk recht tegenover het Mi6 gebouw uit de recentere Bond films. Dit is tevens ook in de echte wereld het hoofdkantoor van de Britse geheime dienst.
Bezoeken? Het kan (gedeeltelijk)!
Ook de inspiratiebron voor Vauxhall Cross is te bezoeken. Dit is echter zoals gezegd niet de plek waar Die Another Day is opgenomen. Dit was een filmset die inmiddels niet meer bestaat. Verschillende tour organisaties bieden de kans aan om Aldwych station te bezoeken. Ondanks dat het dus geen officiële James Bond locatie is, is het wel een historische plek waar vele andere producties zijn opgenomen waaronder de BBC serie Sherlock. Ook de kosten voor een bezoek aan dit station liggen rond de 40 pond.
De ingang van het trappenhuis daarentegen is gewoon publiek toegankelijk en ligt aan de Oost-zijde van Westminster Bridge.
vondt het altijd wel intersant die metro achtervolgingen, ik was vroeger ook in Londen geweest. Het viel mij METEEN op in Skyfall dat er iets niet klopte met de metrolijnen haha