Keren oudgedienden Neal Purvis en Robert Wade na het vertrek van Danny Boyle en John Hodge weer terug? En staat De Engelse regisseur Bart Layton binnenkort aan het roer van Bond 25? Na het vertrek van Boyle en Hodge zou dit uitermate welkom nieuws zijn.
Een ruime vier weken geleden stond de James Bond wereld op zijn kop. Regisseur Danny Boyle verliet project Bond 25 en kort daarna pakte scenarioschrijver John Hodge ook zijn biezen. Creatieve problemen waren de oorzaak.
Michael G. Wilson, Barbara Broccoli and Daniel Craig today announced that due to creative differences Danny Boyle has decided to no longer direct Bond 25.
Sinds die tijd is er geen officieel nieuws rond de productie van Bond 25 meer geweest. Enkele castleden uit Spectre (2015) hebben verteld dat ze hun rol graag nogmaals willen spelen. Ik heb het over Dave Bautista (Hinx) en Lea Seydoux (Madeleine Swann). Maar daar bleef het wel bij. Tot zover het officiële nieuws.
Purvis en Wade nemen scenario over?
Volgens de geruchten hebben Bond veteranen Neal Purvis en Robert Wade vóór de komst van Danny Boyle en John Hodge al een compleet scenario voor Bond 25 geschreven. Dit zou daarna door John Hodge zijn aangepast.
Bij hun vertrek stonden de producenten met lege handen. Ware het niet dat volgens Baz Bamigboye, columnist voor The Daily Mail, Purvis en Wade druk doende zijn om het scenario te herschrijven!
The Purvis and Wade treatment they wrote earlier was already signed off before the bromance with Danny Boyle and John Hodge began.
Neal Purvis en Robert Wade schreven voor The World is Not Enough (1999), Die Another Day (2002), Casino Royale (2006), Quantum of Solace (2008), Skyfall (2012) én Spectre (2015) het scenario.
Bart Layton neemt regie over?
De Engelse regisseur en documentairemaker Bart Layton is de zoveelste naam die voor de rol van regisseur voorbij komt. Het verschil met andere regisseurs als Yann Demage, David MacKenzie en Christopher McQuarrie is dat Layton wel degelijk in gesprek is.
I am in discussions about it. There’s nothing more concrete. It’s very flattering to be put in the mix for something like that, and of course we’ve all grown up watching Bond with out dads and stuff like that. Well, a lot of us have.
Na het vertrek van Boyle en Hodge is er geen officieel nieuws rond de productie van Bond 25 meer geweest. Deze berichten zouden dit wel eens kunnen veranderen. Stay Tuned!
Bijna elke dag lees je in de krant verhalen over spionage activiteiten. Niet alleen met betrekking tot overheden maar ook aangaande bedrijfsspionage, Onze eigen AIVD en MIVD waarschuwen al jaren in hun jaarverslagen voor de interesse van buitenlandse inlichtingendiensten voor onze vitale sectoren als high tech en defensie. Als het gaat om ongewenste buitenlandse interesse staan we ongeveer bovenaan op de wereldranglijst. En dat voor een klein landje als Nederland.
Was het idee dat met het einde van de koude oorlog ook het fenomeen ‘spionage’ zijn langste tijd had gehad al een ongekende blunder, de inspiratie die voor makers van spionagefilms tegenwoordig voor het oprapen ligt is nog nooit zo groot geweest. Toegegeven, spionage speelt zich vandaag de dag niet in de laatste plaats af binnen het ‘digitale’ domein – en als je ergens geen spannend script van kunt maken dan zijn het wel die vervelende bits en bytes of platte beeldschermen. Slechts een enkele schrijver weet dat goed te verpakken, maar visueel blijft het veelal dodelijk saai en bovenal een aanfluiting in vergelijk met hoe Ken Adam dacht te moeten uitpakken. Hier ligt een uitdaging voor de nieuwe production designers van Bond.
Gelukkig leeft bij MI6 vooralsnog de wijsheid dat je voor het overhalen van een trekker nog altijd ter plekke in het veld moet zijn (totdat een micro drone ook die klus overneemt). Als de kwantumcomputer eenmaal haar intrede doet, en dat duurt niet lang meer, dan is data niet langer te beveiligen en zien we opnieuw onze wereld in ras tempo veranderen. Maar hoe? dat weet nog geen sterveling.
Waar ik naar toe wil is dat de angst van de vaste Bond schrijvers dat de serie nu al in een leegte valt schromelijk overdreven is. Vooralsnog valt er nog voldoende te beleven op het wereldtoneel.
Purvis en Wade hebben nu blijkbaar al dan niet uit loyaliteit naar EON toe de handschoen weer opgepakt. Hun eigen script krijgt een tweede (derde!) kans en in principe zou het alleen maar beter kunnen worden na de tumultueuze onderbreking die vast ook wel nieuwe ideeën heeft opgeleverd.
Dat Daniel Craig na zijn volgende opdracht zijn jas toch maar aan de kapstok hangt omdat hij meent dat hij zijn groeiend gezinnetje niet tot in eeuwigheid met zijn uitstervende beroep kan onderhouden, begrijpen we wel.
Maar aflevering 25 wordt eerst – rechts of linksom – ongetwijfeld een spektakel. En de volgende 007 kan daarna in Nederland aan de bak. Er is hier op spionagegebied voldoende te beleven. We houden er tal van buitenlandse ‘betrekkingen’ op na.
Het wordt sowieso tijd dat het Hollywoodcircus weer eens langskomt. We hebben hier dan wel geen filmindustrie die EON een handje kan helpen, maar wel een grote toeristische industrie die graag een graantje meepikt. De uitnodiging aan EON kan wat mij betreft de deur uit. Nederland heeft in tal van opzichten goede papieren voor Bond 26.
Ik zoek nog tevergeefs naar het bewezen uithoudingsvermogen van Bart Layton om als director van Bond 25 aan te kunnen treden.