Er verschenen de afgelopen dagen een hoop nieuwe foto’s op het wereldwijde web vanaf de set van Bond 25. De crew blijft tot eind mei op het Caribische eiland Jamaica.
Dit artikel bevat volop spoilers over het verhaal van de vijfentwintigste James Bond-film! Als je deze niet wil zien adviseer ik je vanaf nu niet verder te lezen.
Wilson: James Bond geniet van zijn rust
Ik neem je even mee naar het artikel dat ik afgelopen zaterdag schreef. Daar had ik het over een interview met Barbara Broccoli en Michael G. Wilson. Producenten van Bond 25:
Wat kunnen en willen de producenten van de films vanaf Jamaica aan ons kwijt? Niet heel veel natuurlijk. Wilson: “We houden de film graag voor ons zelf omdat we het publiek willen verrassen.” Wat wil Wilson wel kwijt? “Bond is thuis, hij geniet van het leven en zeilt met zijn jacht. Hij is aan het ontspannen. Het duurt alleen niet lang.” Dus de link met het einde van SPECTRE (2015) kunnen we wel leggen. Ik vind het vaak fascinerend om naar de rust en de kunde van Wilson te kijken en bovenal te luisteren.
Zeilen rond Jamaica
En laat er nu actie op de Caribische zee rond Jamaica zijn geweest! Op de eerste foto vanaf Cary Fukunaga zijn Instagram zien we de blauwe Land Rover uit dit artikel van mijn collega Gosse weer terug. De locatie is wat vreemd want de wagen staat op een platte schuit en wordt door een boot van de crew voorgetrokken. Het lijkt om een transport van de Land Rover te gaan.
In Casino Royale (2006) varen James Bond en Vesper Land (Eva Green) op een groot zeiljacht Venetië binnen. Het jacht is van Spirit Yachts. Op de volgende foto’s zien we James Bond, Daniel Craig op een jacht van hetzelfde merk. Bond ziet er gehavend uit. De mouw van zijn T-shirt zit vol gaten.
Geniet James Bond echt van het leven of is er in aanloop naar zijn tocht per zeiljacht iets ergs gebeurd? Dat weten we pas in als er meer over Bond 25 bekend wordt gemaakt. Tot die tijd moeten we het met onofficiële foto’s vanaf de set doen.
Wil je meer weten over Bond 25? Bezoek dan onze speciale pagina.
Geen Spoilers, wel technische informatie van de Camera and Electrical Department van EON.
Op het achterdek van de boot van Craig zien we een massieve IMAX MSM 9802, 65mm camera gemonteerd. Enkele scenes voor Bond 25 worden in dit IMAX formaat opgenomen dat circa zevenmaal zo groot is als 35mm film. In de IMAX bioscoop wordt Bond in het iets grotere 70mm vertoond.
Op de grote boot met de crew staat eenzelfde IMAX camera aan een Hydrascope kraan. Vanwege de golven hangt deze camera in een stabilisator.
In tegenstelling tot 35mm film, dat verticaal door de camera wordt getransporteerd, loopt het IMAX negatief horizontaal voor het filmvenster langs.
Hoewel er al digitale IMAX camera’s bestaan, lijken ze bij Bond het ‘ouderwetse’ filmnegatief zo lang mogelijk in ere te houden. Alleen Skyfall werd tot dusver digitaal opgenomen.
De Nederlandse director of photography Hoyte van Hoytema gebruikte in 2017 voor de oorlogsfilm Dunkirk hetzelfde type IMAX camera. Ook de huidige Bond director of photography Linus Sandgren is niet onbekend met het grote format. Voor de film First Man (2017) over de eerste man op de maan gebruikte hij dit formaat ook.
Het gros van de Bond-opnamen wordt gewoon in het reguliere 35mm-filmformaat geschoten. De productie gebruikt daarvoor de nieuwste Panavision Panaflex Millennium Xl2 camera.
Interessante ‘weetjes’. Ik vroeg mij nog af waarom niet alle scenes in IMAX formaat worden opgenomen. Het lijkt mij dat je dan het beste resultaat krijgt. Zou het wellicht uit kostenoverwegingen kunnen zijn of biedt het voor bepaalde shots geen meerwaarde?
Goeie vraag!
Het is stukken duurder uiteraard en voor de grote totalen ongetwijfeld beter. Maar blijkbaar zijn minder wijde shots in 35mm opgenomen en opgeblazen naar 70mm acceptabel genoeg, en het verschil bij close ups (en misschien bij gezichten) soms niet eens duidelijk zichtbaar.
Een natuurfilm in 65mm opnemen lijkt me wel een must.
Maar er duiken problemen op als alles in 65mm wordt opgenomen. De camera’s zijn loodzwaar en dat beperkt het werken. Camerabewegingen kosten meer tijd en inspanning en dus geld.
Bij een IMAX film schijnen mensen naar een ander punt op het scherm te kijken dan bij een 35 mm film. Bij een IMAX film kijken mensen standaard vrij laag / onder op het scherm. Bij een 35mm film (en bij een gewone foto) kijken we in het midden van het scherm en dan op een-derde van de bovenrand. Bij IMAX dus veel lager door het grote scherm waar men voor zit. De cameraman moet de beelden voor IMAX dus anders framen.
En een IMAX film die in een 35mm theater vertoont wordt of op tv moet een flink stuk gecropt worden. Links en rechts moet er een stuk afgehaald worden. De reden daarvan is dat de actie vooral in het midden (en laag) gecentreerd wordt bij IMAX opnamen. Anders loop je tegen het probleem op dat na een beeld las de kijker op zoek moet op dat grote scherm waar het ‘verhaal verder gaat’.
IMAX films hebben waarschijnlijk ook veel minder edit-punten om te voorkomen dat de ogen te vaak over dat grote scherm moeten dwalen om de actie na de beeldlas weer op te zoeken. Deze editing-beperking neem je mee in de 35mm versie/kopie. Of je moet een aparte 35mm montage maken!
Ik heb zelf nooit een IMAX film gezien, maar het lijkt mij te draaien om zowel het enorme scherm (dit is gelijk, ongeacht het opname format) als de resolutie.
Die resolutie zal bij 35 mm opnamen ongetwijfeld bij veel wijde shots minder zijn dan bij de 65mm opnamen. Het lijkt me dat je dan bij de Pathé-kassa voor half-geld naar binnen mag… 🙂
Ik vermoed dat EON voor de wijde shots de IMAX camera gebruikt. Misschien krijgt de IMAX versie wel extra scenes. In ieder geval Bond in dat bootje op een enorm grote waterplas (bij voorkeur midden onder in beeld).
Extra scènes voor de IMAX-experience? Ik mag toch hopen van niet. Ik kan er niet goed naar kijken, lang geleden geprobeerd bij The Dark Knight, ik krijg nog hoogtevrees als ik er aan denk. En het lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de tv-prestaties straks, daar waar we de film uiteindelijk veel vaker gaan zien. Niet dat ze daar bij het filmen voor de bioscoopfilm teveel rekening mee moeten houden, maar dat IMAX-scherm is toch veel vierkanter? Moeten we dan weer terug naar de conventionele vierkante kijkdoos van 4:3?
Nee, we gaan niet terug naar 4:3. Het betekent, volgens mij, wel dat een film die special in IMAX geschoten wordt later gereframed wordt voor de 35mm versie. Ze snijden er een stuk uit en maken een nieuwe beeldcompositie en kadrering voor de 35 mm. Kan gemakkelijk want het 65mm beeld is 10 x zo groot als 35mm.
Net als IMAX valt ook 3D niet bij iedereen in goede aarde. Leuk voor in een pretpark.