James Bond Nederland
Home » Nieuws » The Ian Fleming Foundation: een bijzondere collectie

The Ian Fleming Foundation: een bijzondere collectie

Hun thuisbasis is de Verenigde Staten van Amerika: The Ian Fleming Foundation. Ze werd ruim 30 jaar geleden opgericht door Doug Redenius, Michael L. VanBlaricum en John Cork en is ondertussen een imposante verzameling van voertuigen geworden. En het begon met een duikboot.

Het verhaal begon in 1992 met de duikboot Neptune uit de film For Your Eyes Only (1981). De duikboot was ooit geschonken aan een museum in New York en was daar al een aantal jaren te zien voor het publiek. Omdat het museum niets met film te maken had, besloot de curator om het gevaarte te verkopen. En daar kregen de vrienden Redenius, VanBlaricum en Cork lucht van. Ze legde met z’n drieën het bedrag bij elkaar ($ 3.000,–), kochten een platte wagen om hem te vervoeren en haalden hem naar hun woonplaats Chicago.

The Ian Fleming Foundation oprichting 1991
Doug (midden) met Michael (l.) en John (r.)

In the beginning . . .

Het volgende probleem diende zich eigenlijk meteen aan. Waar moest het gevaarte worden gestald? Uiteindelijk belandde de duikboot in de achtertuin van Doug. En dat werd meteen een buurtspektakel. Neptune was niet zwaar, maar wel groot. Het nieuws van de aanwezigheid van een James Bond-voertuig in zijn achtertuin begon zich te verspreiden en ook het magazine People kreeg er lucht van. Ze schreven een artikel van meerdere pagina’s. Redenius:

Destijds was People magazine de plek om grote publiciteit te krijgen. We hadden geluk, want het was de editie waarin Elizabeth Taylor met Larry Fortinsky trouwde en Michael Jackson haar getuige was.

Door het artikel in People magazine kwam iemand van Reed Exhibitions uit het Verenigd Koninkrijk op de lijn van Redenius. Ze vroegen of ze Neptune mochten huren voor de National Motor Show Tour. Het drietal ging ermee akkoord. Reed Exhibitions vroeg vervolgens of de groep liefhebbers nog meer voertuig in bezig had. Helaas, ze moesten het met de duikboot doen.

Doug wist wel waar nog meer voertuigen te vinden waren; Bij vrienden. Speciale vrienden; de Broccoli-familie: de producenten van de James Bond-films. “Ze vroegen of we dit met hun wilden delen”. Redenius was daar heel duidelijk over: “Verkoop er ons een paar, dan restaureren we die. Dan kunnen we de voertuigen aan de tour toevoegen. Na de toer doneer je ze ons. Zo gaan we het doen”. En zo geschiedde. The Ian Fleming Foundation bestaat na 29 jaar uit 41 originele, in de James Bond-films gebruikte voertuigen.

Doug Redenius
Doug Redenius in zijn achtertuin bij de roestige Neptune.

The Ian Fleming Foundation

Een deel van de collectie is te vinden in een vliegtuighangar op een militaire basis in het zuiden van Chicago. Alle financiële inkomsten gaan naar het huren van de hangar, de aanschaf van nieuwe voertuigen en het restaureren van de bestaande collectie. De voertuigen worden ook geregeld tentoongesteld om te zorgen dat het werk van de stichting betaald kan worden.

Aston Martin V8 The Ian Fleming Foundation

Van de 41 voertuigen heeft Doug Redenius er 39 zelf gevonden:

Zo vond ik de Lotus duikboot uit The Spy Who Loved Me (1977) op een autokerkhof op de Bahama’s. De directeur huurde een man in die een grote kraan had. Die man kreeg de Lotus onderzeeërs. We konden ze allebei kopen en uiteindelijk hebben we er eentje gehouden.

Juweeltjes

Er zijn nog steeds voertuigen uit de James Bond-films die wegkwijnen in achtertuinen, garages en noem maar op. Zo heeft Doug Redenius kortgeleden de brandweerwagen uit de film A View To A Kill (1985) gevonden. Nu is deze helemaal gerestaureerd. Doug:

We hebben foto’s wanneer deze werd ontdekt (zie hieronder), wie de eigenaar was en vooral van de staat van het voertuig. Het is mooi om de opmerkelijke transformatie ervan te zien. Sommige voertuigen die we vinden zijn in redelijk goede staat, en sommigen zijn bijna vergaan.

Aan het begin van Skyfall (2012) vinden we James Bond en Patrice op een trein. Patrice koppelt de wagons los en 007 springt in een Caterpillar graafmachine. De kogels vliegen hem om de oren. Met de graafmachine grijpt hij de wagon voor hem en weet zo de wagon te bereiken. Caterpillar bouwde de graafmachine speciaal voor de film. Kosten: $ 750.000,–. Na de opnames belandde de graafmachine in een magazijn van de fabrikant. Redenius belde ze op en Caterpillar zei dat hij de machine gratis kon komen halen.

Vrijwilligers

Het restaureren doet Redenius samen met een team van 20 vrijwilligers. Ze komen jaarlijks twee keer voor een periode van vier dagen bij elkaar. Het is een mooi samenspel; Men zorgt zelf voor vervoer en een slaapplaats. The Ian Fleming Foundation zorgt die dagen voor de innerlijke mens en de materialen die nodig zijn voor de restauratie.

Een deel van de voertuigen en props van The Ian Fleming Foundation zijn nu te zien bij Bond In Motion in het Petersen Automotive Museum. Benieuwd welke voertuigen en props de stichting in beheer heeft? Bezoek de website www.ianflemingfoundation.org.

Goldfinger

De laatste vondst en aanschaf van The Ian Fleming Foundation is de Lockheed van Goldfinger (1964) uit de gelijknamige film. Het gaat helaas enkel om de voorste zijde van de oude kist. Deze zal (en gezien de foto’s moet) gerestaureerd worden.

Dank aan The Drive voor het in het Nederlands beschikbaar stellen van hun originele artikel over The Ian Fleming Foundation. Ook dank aan The Ian Fleming Foundation, en vooral Doug Redenius voor de medewerking en het gebruik van afbeeldingen.

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper is sinds zijn dertiende gek van de James Bond-films. Later is hij zich gaan verdiepen in het leven van Ian Fleming en de James Bond-boeken. In 2006 was hij samen met Jorrit de oprichter én is hij één van de drijvende krachten achter James Bond Nederland. Hij houdt ervan om onderwerpen uit te diepen zowel op gebied van boeken als van films. Zijn droom blijft nog steeds een eigen James Bond-magazine!

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.