James Bond Nederland
Home » Nieuws » Streaming of blu-ray boxset: de toekomst gewikt en gewogen

Streaming of blu-ray boxset: de toekomst gewikt en gewogen

Amazon pakte afgelopen week uit met alle 25 Bond-films op Prime in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Hoewel we op dit ogenblik niet weten wanneer Nederland en België volgen, lijkt het verschijnen van de Bond-films op Prime onafwendbaar. Streaming is de toekomst, ook voor James Bond. Maar moeten we er rekening mee houden dat er dan geen luxe 4K UHD boxset met alle films verschijnt? De feiten, de cijfers en wat speculatie: alles op een rijtje!

Streaming zit in de lift. Dat is al een tijd geen nieuws meer, maar de cijfers liegen er niet om. Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat Nederland is gevallen voor streaming: in het eerste kwartaal van 2021 had voor het eerst een kleine meerderheid van de huishoudens (51%) een streamingabonnement. Steeds meer Nederlanders nemen ook meer dan 1 abonnement: waar eerst 12% van de huishoudens 2 abonnementen hadden in 2020, was dat in het begin van 2021 al 16%. Van al die videodiensten was Amazon Prime de sterkste stijger: het marktaandeel ging van 2% naar 7%. Laat dat nu net interessant zijn voor ons Bond-fans.

Amazon wil profiteren

Nadat de overname van MGM door Amazon definitief was, werd er een eerste samenwerking aangekondigd. De nieuwe realityserie 007’s Road To A Million is straks exclusief te bekijken via Amazon Prime. Dat betekent, trouw als wij als fans zijn, dat het aantal abonnementen op Amazon Prime alleen maar zal groeien. Want wij willen die nieuwe reeks wel zien, natuurlijk. Het is een truc die de concurrentie ook toepast. Wil je als Marvel– of Star Wars-fan écht helemaal op de hoogte zijn van alle verhaallijnen, dan neem je best een Disney+abonnement. De Harry Potter-reünie zit ook achter een betaalmuur. En wil je op school of het werk kunnen meepraten over die nieuwe reeks, dan is de kans groot dat je die op Netflix moet zoeken.

Voor James Bond is zoiets op dit moment minder van toepassing. 007’s Road To A Million wordt een ‘Peking Express meets Trivial Pursuit’-achtige reeks, daar is niet elke fan in geïnteresseerd. Je hoeft voorlopig niet bang te zijn dat je de volgende Bond-film niet zal snappen omdat je een tv-reeks op Prime niet hebt gezien. Volgens EON Productions blijft de toekomst van Bond in de bioscoop. Dus als Amazon snel wil profiteren van het kroonjuweel uit de MGM-catalogus, moeten ze iets anders verzinnen. De oplossing? Bied de bestaande Bond-films exclusief aan op Amazon Prime. Voorlopig is dat nog niet overal mogelijk en de films blijven ook niet voor lange tijd staan. Maar Bond exclusief op Prime lijkt me wel een doel op middellange termijn voor Amazon.

Een laatste boxset?

Met de toename aan abonnementen op allerhande streamingdiensten, is er ook een afname van de verkoopcijfers van dvd’s en blu-rays. Recente cijfers zijn moeilijk te vinden, maar als je weet dat er in Nederland in 2017 en 2018 al een sterke afname was, dan zegt dat genoeg. Bond blijft voorlopig stug verschijnen op dvd, blu-ray en 4K UHD, maar voor hoelang nog? Als fans merken we dat er minder moeite wordt gedaan: de extra content op de thuisrelease van No Time To Die (2021) was nu niet echt spectaculair. Hét coole extraatje, de documentaire Being James Bond, staat inmiddels gratis en voor niets op het 007-YouTubekanaal. En de nieuwe 4K UHD boxset met de 5 Daniel Craig-films is er inmiddels, maar er is nog geen reclame voor geweest, de set is niet groots aangekondigd. Op de Nederlandse Amazon vind je trouwens vreemd genoeg de Duitse versie.

Ik denk met weemoed terug aan de grote aankondiging van de Bond 50 Years blu-ray boxset. In een speciaal koffertje ging de boxset van acteur tot acteur, van plaats naar plaats. Op 24 september 2012, om 10:07 precies, maakten Richard Kiel en Britt Ekland het koffertje plechtig open. Het was een echt evenement. En nu? Ik had stille hoop dat we dit jaar weer zoiets zouden krijgen. Alle 24 films verzameld op 4K UHD blu-ray, nog een paar leuke extra’s erbij, en we hadden de films opnieuw aangeschaft. Ergens denk ik dat het er nog van komt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat EON deze kans laat liggen. Akkoord, bly-rayschijfjes zijn niet langer in trek. Maar Bond is altijd al van de oude stempel geweest. “Sometimes the old ways are the best.” Eén laatste keer, misschien kan dat er nog vanaf. Daarna lijkt het einde van de grote verzamelbox gekomen. Tenminste, dat is mijn voorzichtige gok. Redacteur Merlijn denkt dan weer dat we helemaal geen boxset meer zullen krijgen. Afwachten wie het bij het juiste eind heeft…

Streaming is vernieuwing

We kunnen dat als fans jammer vinden, dat we straks misschien geen nieuwe verzamelbox aan onze collectie kunnen toevoegen. Maar ook James Bond moet vooruit en vernieuwen. Amerikaanse gezinnen hebben nu al makkelijk 5 tot 7 verschillende streamingabonnementen. Maar liefst 21% van de Amerikanen betaalt tussen 20 en 30 dollar per maand aan streaming, gevolgd door nog eens 17% die tot 50 dollar spendeert. Hoewel bevragingen aantonen dat Amerikanen het vervelend vinden dat ze zoveel verschillende abonnementen hebben lopen, geeft 93% aan dat ze van plan zijn hun huidige abonnementen te behouden of er zelfs nog meer aan te schaffen. Dat weten bedrijven zoals Amazon maar al te goed: in de Verenigde Staten staan er nu 817.000 unieke titels (films en tv-series) op alle streamingplatformen. Dat is 18% meer dan bij het vorige onderzoek in 2019.

De cijfers zijn ook in andere landen glashelder. De meest recente cijfers in het Verenigd Koninkrijk tonen aan dat na een grote groei het percentage abonnees dat meer dan één streamingabonnement heeft, terugloopt. Maar streaming is ook bij de Britten een blijvertje: 58% van de huishoudens is op minstens 1 dienst geabonneerd. De jongvolwassenen hebben daarin het grootste aandeel. Een eerdere bevraging uit 2019 toonde aan dat 16- tot 34-jarige Britten vooral geabonneerd zijn om nieuwe content te ontdekken: voor 32% was dit de voornaamste reden voor een abonnement. James Bond kampt nog altijd met een demografisch probleem: de filmbezoekers zijn vaak oudere mensen. Om een jonger publiek aan te spreken zal Bond zich dus ook moeten positioneren op die streamingmarkt. Als Bond vaker in de aanbevolen films van Amazon Prime te vinden is gaan ook jongeren de Bond-films weer gaan ontdekken. Feit is dat jongeren moeilijker naar de bioscoop te krijgen zijn voor Bond dan voor Marvel of Star Wars. Dat bewezen ook de box office-opbrengsten van No Time To Die in de Verenigde Staten.

Marketing-trucjes en product placement

Gelukkig zijn er allerlei trucjes om ervoor te zorgen dat je als kijker toch geïnteresseerd raakt in een film. Op basis van jouw profiel wordt media op een andere manier weergegeven. Dat hangt af van je leeftijd, het tijdstip, je vermoedelijke gemoedstoestand… Het plaatje hieronder geeft een voorbeeld weer van verschillende posters van Once Upon A Time… In Hollywood (2019). Je wordt dus als klant specifiek aangesproken, op maat. Volgens onderzoeken ligt daar de toekomst: persoonlijke beleving. Als Amazon straks 007’s Road To A Million gaat aanprijzen, dan doen ze dat het best gericht, en krijgen wij als Bond-fans waarschijnlijk andere posters te zien dan mensen die de reeks gaan kijken omdat ze van reizen of quizzen houden. Met streaming kan zoiets makkelijker dan met globale marketing voor de bioscoop.

Verschillende marketing voor Once Upon A Time… In Hollywood | © The Nielsen Company

Als uitsmijter nog een toekomstbeeld. In 2016 liep er een proefproject bij Amazon. In Japan kregen kijkers van Prime af en toe een advertentie tijdens het bekijken van hun programma’s. Die advertenties waren volledig afgestemd op de programma’s: het product placement in de films en series kwam ook als pop-up voorbij. Met een simpele druk op je afstandsbediening kon je als kijker het product dat je net zag, aan je Amazon-winkelmandje toevoegen. Aangezien Bond drijft op product placement, kan ik me voorstellen dat dit voor al die bedrijven als muziek in de oren klinkt. Stel je voor: je bent The Man With The Golden Gun (1974) aan het kijken, en je merkt dat je het shirt wat Bond net droeg, gewoon aan je winkelkarretje kan toevoegen. Of de trui uit No Time To Die, die Nokia of die mini-DB5. Met streaming kan het allemaal. Ook Bond zal niet aan die nieuwe wereld ontsnappen.

Corneel Vanfleteren

Nadat Corneel Vanfleteren op zijn dertiende A View To A Kill zag, wilde hij toch meer weten over de reeks, en raakte zo meer en meer geïnteresseerd. Met Skyfall als eerste Bondfilm in de bioscoop en het vieren van 50 jaar Bond was het duidelijk: deze filmreeks had een aantrekkingskracht als geen ander, en werd Daniel Craig een beetje 'zijn' Bond. Hoewel Corneel intensief de filmproductie volgt, is zijn goede voornemen om toch maar eens de boeken te lezen.

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.