Er is iets goed mis met de leveringen van de Specialist Edition van First Light in België. Deze speciale versie vanuit Amazon is daar niet meer leverbaar. In Nederland ontvingen klanten die het spel hadden gereserveerd een melding dat hun game pas ergens in augustus wordt bezorgd. Als ze geluk hebben…
Update 29 mei 21.15 uur: Na flink wat bellen en mailen hebben Johan, Gosse en ik inmiddels een verzendbevestiging van hun Specialist Edition ontvangen. We hopen van harte dat het voor meerdere Amazon-klanten in Nederland het geval is. Voor België hebben we helaas nog geen nieuws.
Na ruim een decennium zonder James Bond op je PC of favoriete console was het van de week eindelijk zover: 007 First Light debuteerde op woensdag 27 mei op PlayStation5 5, Xbox Series X/S en pc. Maar voor vele Bond-liefhebbers die de Collectors Edition (met het gouden masker) in Nederland en België hadden besteld begon de ellende. Hun exemplaar werd niet geleverd of kreeg te maken met enorme vertragingen. Op het moment is de geschatte levertijd voor deze editie op PlayStation 5 tussen 22 oktober en 6 december.

Specialist én Legacy Edition zonder pardon geannuleerd
De problemen rond de Collectors Edition staan niet op zichzelf. Amazon annuleerde vannacht pre-orders voor de Specialist Edition in België. Redacteur Corneel had hier mee te maken. Hij kreeg een mailtje met de volgende reactie:
Wegens het gebrek aan beschikbaarheid kunnen we het volgende item uit je bestelling niet leveren. We hebben het item geannuleerd en verontschuldigen ons voor het ongemak. Als je een doorbelasting ziet voor het geannuleerde item betalen we de kosten binnen 1-2 werkdagen aan je terug. Als je nog steeds geïnteresseerd bent in het kopen van dit item, is het mogelijk verkrijgbaar bij andere verkopers.
En daar zal je het dus als Belgische Bond-liefhebber mee moeten doen. Zonder pardon wordt je langverwachte bestelling geannuleerd. De Legacy Edition (met de Golden Gun) is ook niet verkrijgbaar in België. Ook deze vooruitbestellingen werden zonder pardon afgezegd, zo meldt lezer Patrick. De Legacy Edition en Collectors Edition dragen op Amazon België de ondertitel ’tijdelijk niet leverbaar’. De Specialist Edition is op het moment van schrijven zelfs volledig verdwenen van de site.

Onduidelijkheid in Nederland
Terug naar Nederland, waar redacteuren Gosse, Johan en ik ook de Specialist Edition bij Amazon hebben besteld. Wij kregen na dagen spanning rond de levering, die vandaag plaats zou vinden, een update. De door ons bestelde game wordt nu tussen 19 augustus en 6 december geleverd.

Johan voerde een bizar gesprek met een medewerker van de klantenservice van Amazon. Volgens de medewerkster wordt het spel “niet in december” verzonden, maar ze kan niet zeggen wanneer 007 First Light dan wél wordt opgestuurd.
Ik zie dat het artikel zich in de verzendfase bevindt in ons magazijn. Aangezien het zich in de verzendfase bevindt, betekent dit dat het zal worden verzonden. (…) Het artikel is zeer gewild, we hadden meer bestellingen dan artikelen.
Gosse nam ook contact op met de klantenservice, die juist drongen aan om te annuleren. Een advies dat hij overigens in de wind sloeg. Ondanks beloftes lijkt het er op neer te komen dat er gewoonweg niet genoeg exemplaren zijn en dat Amazon geen enkel zicht heeft op wanneer de situatie zal veranderen.
Van uitstel komt afstel
Het mogelijke uitstel (of allicht zelfs afstel) is bijzonder vervelend. De Specialist Edition bevat een uniek item wat je bij de standaardgame niet krijgt. Het gaat om de Classic Tuxedo Skin. Alle edities hebben ook Deluxe Edition content. Dit bevat onder meer Bond’s Commander Suit, Navy Uniform en het Day of The Dead-pak. Speciale skins voor je wapens en gadgets horen hier ook bij.

Wat het extra zuur maakt, is dat de Deluxe-upgrade tot de release van 007 First Light gratis bij de standaardgame werd geleverd. Daar kunnen vele Nederlandse en Belgische spelers dus naar fluiten. IO Interactive, de studio die de game heeft gemaakt, biedt inmiddels samen met de platforms de Deluxe Edition aan. Die kost, als we als voorbeeld de Playstation 5-versie nemen, 79,99 euro en is alleen digitaal te koop. Je betaalt dus, wanneer we bij Bol.com kijken, 15 euro meer. En dat voor een bonus die eigenlijk gratis had moeten zijn…
De problemen met de Collectors Edition en Specialist Edition lijken zich vooral in Europa af te spelen. Meerdere vrienden uit de wereldwijde Bond-community laten trots hun versies zien en zijn lekker met de game begonnen. Ondertussen hebben we hier het nakijken.
Alles over 007 First Light vind je in ons releaseartikel.





ik ben geen gamer helaas maar ik heb het erg te doen met de gamers vanwege dit uitstel…
amazone zit te rommelen met BOND 26 en dan krijg je ook nog dit…
dan houdt ik het maar bij de film https://youtu.be/VbxqFmKRcsE
Zelfde ervaring hier. Besloten om de preorder te laten staan en geduld te hebben. Baal enorm van deze situatie en ik ga ervanuit dat Belgische en Nederlandse klanten met preorders een compensatie mogen verwachten van Amazon wanneer wij de preorder bonus niet ontvangen.
Het is werkelijk ongelooflijk dat Amazon, met een game waar zij m.b.t. de James Bond IP eigenaar van zijn, niet de demand van preorders aan kunnen. Mijn preorder is geplaatst op 1 mei, bijna 4 weken voor de release. Dat lijkt mij toch voldoende om een copy van de game op voorraad te hebben welke naar mij kan worden verzonden. Erg benieuwd hoeveel voorraad ze voor de Belgische en Nederlandse markt hadden dat ze dit niet is gelukt.
We zullen het, ben ik bang, waarschijnlijk nooit weten…
Annuleren en opnieuw bestellen. Heb dit al meermaals gehad.
Idem, in november besteld. Volgens een medewerker hadden ze er nog één op voorraad en als ik hem opnieuw zou bestellen dat het dan wél zou lukken. Vandaag zie ik dat het pas in augustus kan worden bezorgd. Wat een domper.. Ik denk dan maar de digitale versie kopen die relatief duurder is, zonder de toevoegingen :\
JurBur, Gosse en ik hebben onze Nederlandse preorders op 4 september 2025 gedaan, Gelukkig is mijn game zaterdag geleverd op PS5. Die van Gosse komt vandaag op xBox binnen. Het duurde even maar dan is het toch gekomen. Heb jij ook in Nederland besteld?
Bayron, is je game al binnen?
Vervelende situatie NeuralPruner! Dan is de standard versie de beste optie op het moment.
Nee, ik heb hem zelf niet pre-ordered. Maar heb al meermaals gehad dat ik een pre-order van Amazon dat hij niet geleverd wordt terwijl hij wel als beschikbaar staat. Was oa zo met Tomb Raider Remastered. Heb dan een maand gewacht en er gebeurde niks. Gecancelled en opnieuw besteld en had hem 3 dagen erna. 🤷♂️
Nee helaas nog niks geleverd. Net Amazon gesproken. Zelfde verhaal, nog niks bekend over wanneer de bezorging zal plaatsvinden. In de app staat hij nu gepland op 6 december..
Zat de preorder bonus er voor jou bij?