Stel: je hebt de licentie voor James Bond schaalmodellen, maar er zijn in 11 jaar tijd maar 2 nieuwe Bond-auto’s in de films te zien geweest. Wat doe je dan? Precies: je blaast het stof van je oude vertrouwde mallen, en gaat ze opnieuw uitgeven. Ander doosje eromheen, en klaar is Corgi. Of toch niet..?
Aston Martin DBS Concept – Casino Royale
Met een nieuwe James Bond was er ook weer gelegenheid voor een nieuwe Bond-auto. Het superhelden-optreden van de V12 Vanquish in Die Another Day had Aston Martin geen windeieren gelegd, dus waren ze meer dan bereid om nieuwe Bond Daniel Craig over het filmdoek te laten scheuren in hun nieuwste GT, de DBS.
Verpakking
Zoals gezegd is er in deze serie niets tot weinig veranderd, het is vooral de verpakking die de echte die-hard verzamelaars moet overhalen tot aanschaf. En eerlijk is eerlijk, dat lukt erg goed. De buitendoos is in dezelfde retro-stijl als de 50th Anniversary DB5’s welke in 2014/2015 uitkwamen ter gelegenheid van de jubilea van Goldfinger en Thunderball respectievelijk. En dat doet de aanblik goed. Het switchen van doorzichtig plastic naar een aparte binnen-en buitendoos geeft het geheel een wat luxere en exclusievere aanblik. En ook de keuze voor een getekende DBS op de voorkant in plaats van een filmtitel of detailfoto’s van het model is een goede.
Model
Dan het model zelf. Als vervente verzamelaar is hier weinig spannends te zien. Het is hetzelfde model wat Corgi in 2006 heeft uitgegeven tijdens de release van Casino Royale, en later in “Quantum Silver” en zonder Bond achter het stuur voor Quantum of Solace. Dat neemt niet weg dat het model zélf er prima uitziet. De “Casino Royale” grijze lak is een goede match. Het merk en de modellogo’s zijn erg mooi en de details zoals de achterlichten en kentekenplaten zijn goed verkleind. Ook het interieur is voorzien van mooie details, zoals de brandblusser en de stoelen met vierpuntsgordels.
Een ander interessant puntje zijn de buitenspiegels. Deze zijn niet van plastic zoals je zou verwachten, maar van zacht rubber, zodat ze niet afbreken als er wat hardhandiger mee gespeeld word. Want hoewel de uitstraling anders doet vermoeden, blijven het in de basis speelgoedauto’s voor de James Bond Junior.
Zijn er dan echt geen minpunten? Jawel, ook al zijn ze klein. Het interieur is, hoewel filmcorrect, wel erg saai. Een drupje grijs op de versnellingspook of wat accenten op de middentunnel hadden het geheel net even wat mooier afgemaakt.
Grotere boosdoener is de keuze voor de velgen. Waar de eerste Corgi Bond-serie uit 2001/2002 nog grotendeels werd geleverd op dezelfde standaard glimmende plastic wieltjes, werd er bij de Director’s Cut-serie uit 2003 wel gekozen voor de juiste velgen onder de juiste auto, met als toppunt de zichtbare spikes op de banden van Bond’s Vanquish uit Die Another Day. Met die wetenschap in het achterhoofd zijn de velgen van de DBS een tegenvaller. Hoewel band en velg wel aparte onderdelen zijn, is er geen sprake van een “echte”velg, maar een soort wieldop, een opdruk van het velgdesign op een zwart rond stuk plastic. Hier moet bij gezegd worden dat dit vooral opvalt wanneer het model aandachtig wordt bestudeerd: op een grotere afstand is er weinig van de fopvelg te zien.
Conclusie
Met de Bond-licentie heeft Corgi al jaren een stevige troef in handen. De Aston Martin DBS is na 11 jaar nog steeds een stoer uitziende wagen, en ook de verkleining door Corgi mag er nog steeds zijn. De keuze om de eerder uitgebrachte DBS opnieuw te presenteren is wat dat betreft ook helemaal geen vreemde. Maar het was wél de perfecte gelegenheid geweest om hem nog nét even wat extra aandacht te geven voordat hij weer op de winkelschappen verscheen, om zo het verschil met de eerdere uitgaves te verduidelijken en verzamelaars over de streep te trekken. Want hoewel het model zelf er nog steeds mooi uitziet, is alleen een ander doosje wel een erg klein verschil om wederom omgerekend 25 euro neer te leggen.
Klik hier om het model te bestellen via Corgi
Reageren