Op maandag 26 oktober, tijdens de Royal Première in London, had een mede-oprichter van James Bond Club Nederland, Jorrit van der Valk een interview bij BNR Nieuwsradio in Amsterdam. In het radioprogramma Spitsuur sprak Petra Grijzen met hem over product placement. Een zeer belangrijk onderdeel van de James Bondfilms.
Grijzen vroeg van der Valk naar de budgetten voor een James Bondfilm. Hij vertelde haar dat er veel geld in omgaat. Zo is er voor Spectre vanuit de studio een budget van 118 miljoen dollar beschikbaar terwijl de film zelf een budget van 350 miljoen dollar heeft. Het andere deel komt van sponsoren die heel belangrijk voor de film zijn.
De presentatrice vroeg om een aantal voorbeelden van product placement. Van der Valk antwoord; Voor Skyfall betaalde bierbrouwer Heineken 45 miljoen dollar. En dat enkel om James Bond een flesje Heineken te laten drinken.
Voor Spectre betaalde de Mexicaanse overheid 14 miljoen dollar, ze waren het niet eens met het script. Oorspronkelijk zou 007 een Mexicaanse terrorist doden. Maar dat vond de overheid te ver gaan.
Daarnaast luisterden ze naar een drietal James Bond nummers. Voor veel artiesten betekende het feit dat ze voor een James Bondfilm een nummer mochten zingen hun doorbraak.
Je kunt het interview met Jorrit van der Valk terugluisteren via de website van BNR Nieuwsradio. Zoek op de homepage naar archief en voer de volgende gegevens in: 26 oktober 2015, 18, 35, 40.
Reageren