007 draagt ze niet in de film. Sterker nog: hij zal ze nooit in de film gaan dragen: de horloges van Swatch. Maar het Zwitserse merk komt eind deze maand met een nieuwe James Bond-serie op de markt.
De komst van de James Bond-serie komt onverwachts. De laatste keer dat het merk verbonden was aan James Bond is in 2008 geweest. Ter gelegenheid van de 40e verjaardag en de komst van Die Another Day (2002) werd er voor het eerst groots uitgepakt. In totaal verschenen er van alle films, toen nog twintig, een Swatch geïnspireerd horloge. Zes jaar later kwam het bedrijf met tweeëntwintig klokjes op de markt, met als thema de tegenstanders van 007.
Het horlogemerk is dus terug ter gelegenheid van No Time To Die. In totaal bestaat de nieuwe set uit zeven horloges met als titel Swatch X 007 Capsule Collection. De eerste zes zijn deze week gepresenteerd. Op het laatste horloge zullen we nog even moeten wachten. Naast dat deze in het teken staat van No Time To Die, is deze ook daadwerkelijk te zien in de film. Niet bij James Bond, maar bij Q, vertolkt door Ben Whishaw.
Naar mijn bescheiden mening niet echt een horloge voor een kwartiermeester, maar wellicht zit ik er wel flink naast. Overigens is het niet geheel onlogisch dat het merk verbonden is aan 007. Tenslotte behoort het horlogemerk van Bond, de Omega, tot de Zwitserse Swatch Group.
Zeven horloges; Allemaal geïnspireerd op de posters en de titel sequentie van de desbetreffende film. Van elke James Bond acteur is er een film gekozen. Het gaat om Dr. No (1962), On Her Majesty’s Secret Service (1969), Moonraker (1979), Licence To Kill (1989), The World Is Not Enough (1999), Casino Royale (2006) en dus ook No Time To Die.
Zo is het horloge van Dr. No geïnspireerd op de titel sequentie en is elke uur aangeduid met het filmlogo van de filmposter. On Her Majesty’s Secret Service heeft de postertekst aan de bovenzijde en het horloge van Moonraker is blauw met bovenin een spaceshuttle. Als detail heeft elk klokjes op het bandje het 007-logo staan.
Verpakking
Ook aan de verpakking heeft Swatch veel aandacht aan besteed. Deze lijkt op een ouderwetse videoband (VHS). Wanneer je het horloge uit de verpakking schuift ligt het uurwerk erin met daarop een kaart met de poster van de film. Op de verpakking staan allemaal kleine 007-logo’s afgebeeld.
De grote verrassing blijft dan nog het horloge uit No Time To Die. Het uurwerk is ontworpen door de kostuumontwerper van de film: Suttirat Anne Larlarb. Het is nog niet bekend of deze ook met de release van de overige horloges eind deze maand uitgegeven wordt.
Zoals gezegd: de horloges komen eind deze maand uit. De prijzen zijn nog niet bekend. Het klokje van No Time To Die zal in een gelimiteerde oplage verschijnen.
Afbeeldingen: ©Swatch AG, 2020. Still: ©Universal Pictures, Danjaq LCC, 2019.
Reageren