Halverwege november vorig jaar kondigde IO Interactive aan dat ze werken aan een nieuwe Bond-game. Heugelijk nieuws voor Bond-fans en gamers zoals ik, omdat wij met een goed gevoel terugkijken op de Bond-spellen uit de jaren 00. Gisteren publiceerde de Deense website DR een interview met IOI-directeur Hakan Abrak.
Tijdens de aankondiging van het spel werd al een sneak peak aan informatie gegeven over Project 007. Dit zorgde voor veel leuke vragen en gedachtes rondom dit project, waar we nu eindelijk wat antwoorden op hebben.
Het is heel, heel erg bijzonder. Echt een jongensdroom. Het is moeilijk om te begrijpen dat wij een echte James Bond-game aan het maken zijn.
Verschillende consoles en starten op nul
De gamestudio, die gesitueerd is in Kopenhagen, ontwikkelt de game voor de nieuwe generatie consoles en voor Windows. Daarbij ben ik zeker dat dit de Xbox Series X/S en de PlayStation 5 betreft, over de Nintendo Switch en Google Stadia is nog niks gezegd. Maar als we kijken naar de laatste release van IOI, Hitman 3, is de kans aannemelijk dat we een release op deze consoles kunnen verwachten.
Hakan Abrak vertelde dat de game niet gebaseerd is op één van de films, maar dat het vanaf nul wil beginnen met een Bond-universum. Zelf vind ik dat een goed idee, omdat de releases van mogelijk toekomstige games nu niet afhangen van de James Bond-acteur van EON Productions. In het verleden heeft EA zelf een 007 ontwikkeld voor de spellen Agent Under Fire (2002) en GoldenEye: Rogue Agent (2005).
Het bedenken van een eigen verhaal doet mij denken aan een aantal spellen van EA. Zij bedachten eigen verhaallijnen voor James in de populaire spellen Agent Under Fire, NightFire (2003) en Everything or Nothing (2004). De verkoopcijfers van deze games waren erg goed. Niet gek dat IO interactive deze formule wil herhalen. Als is een verschil dat NightFire gebruik maakte van Pierce Brosnan zijn gezicht en Everything or Nothing Brosnan zelfs wist te strikken als stemacteur.
We hebben onze eigen James Bond gecreëerd. We bedenken een origineel verhaal, hieruit kan wellicht wel een trilogie ontstaan.
Ontmoeting met Barbara Broccoli
Wie ook maar iets wil maken met betrekken op Bond, zal eerst moeten aankloppen bij long time Bond boss Barbara Broccoli. De ontmoeting tussen haar en Hakan Abrak gingen in eerste instantie niet gemakkelijk. Volgens Babs was James in voorgaande games nogal onnodig gewelddadig, maar naarmate Abrak zijn ideeën voorlegde, begon ze te glimlachen.
Volgens de Deense ontwikkelaar hielp de Scandinavische nuchterheid haar te overtuigen. Het niet overdrijven, en het verhaal houden bij de essentie, ging volgens hem “recht door het hart”.
IOI wil het aantal medewerkers verdubbelen van 200 naar 400 en kan niet wachten om hun wereld rondom James Bond uit te breiden:
We zijn gebrand op het maken van een videospel van zeer hoge kwaliteit, waar mensen over de hele wereld verliefd op worden. Ik weet zeker dat we dit kunnen bereiken.
Reageren