James Bond Nederland
Header Triumph Tiger 900
Home » Nieuws » James Bond en de Triumph motorfietsen

James Bond en de Triumph motorfietsen

De Triumph Tiger 900 en Scrambler 1200 spelen de hoofdrol in de belangrijkste stuntscenes in No Time To Die. Dit belangrijke partnership tussen Triumph Motorcycles en EON Productions werd aangekondigd in december 2019. Dit heeft 2 grote Britse iconen voor de eerste keer samengebracht: 007 en Triumph Motorcycles.

Triumph: officieel partner van No Time To Die.

De 25e James Bond film werd in 2019 gefilmd op verschillende locaties als Jamaica, Noorwegen, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Triumph is het enige motormerk in No Time To Die. Dit is het eerste partnerschap van het bedrijf met een Bond-film, naast andere voertuig leveranciers zoals Jaguar, Land Rover en natuurlijk Aston Martin.

For England!

Triumph heeft een lange historie in het ontwerpen, ontwikkelen, door ontwikkelen en produceren van premium motorfietsen met exceptionele prestatieniveaus, rijeigenschappen en handling. Het James Bond-stuntteam vereist high performance motorfietsen voor specifieke stunts and Triumph paste daar perfect bij. Net als de hoofdpersoon in de film, gecreëerd door Ian Fleming, vertegenwoordigt Triumph een wereldwijde gevestigde en continu herkenbare Engelse authenticiteit, modieus en bewezen door de tijd. Deze overeenkomsten maken Triumph Motorcycles de perfecte partner voor de James Bond film franchise. 

De Triumph Scrambler 1200 (links) en de Tiger 900 (rechts) uit No Time To Die.
De Triumph Scrambler 1200 (links) en de Tiger 900 (rechts) uit No Time To Die.

Samenwerking

Maandenlang heeft het Triumph ontwerpteam achter gesloten deuren samen met het stuntteam van de film verschillende motoren samengesteld. Inclusief de Tiger 900 en Scrambler 1200 voor de extreme en dynamische actiescènes. De film stunt coördinator Lee Morrison was de belangrijkste spil in het gehele productie team.

Het gehele stuntteam realiseerde zich al snel dat dit waanzinnige motoren zijn.

Lee Morrison
Lee Morrison tijdens de opnames van No Time To Die.

Waarom hij voor Triumph Motorcycles voor James Bond heeft gekozen? “Ten eerste moest ik er als stuntcoördinator vooral zeker van zijn dat we de actie op die motorfiets konden realiseren. Is de motorfiets wendbaar en krachtig genoeg voor de stuntrijders om te doen wat ik wil?  En ook belangrijk, past het in het verhaal van de film op een manier die geloofwaardig is op het scherm.

We hielden van de uitstraling van de Scrambler 1200. We wisten al dat we die zouden gebruiken in No Time To Die. Toen bood Triumph ons verschillende prototypen aan van een motorfiets die op dat moment nog niet was gelanceerd: de Tiger 900.  Het hele stuntteam realiseerde zich al snel dat dit geweldige motoren zijn. We hebben zo veel met die motoren gereden in de Off-Road Pro-modus en deze motoren zijn verbazingwekkend… absoluut ongelofelijk.” aldus Morrison.

Wat vond je van de Tiger 900?  
“We hebben een lange tijd op de Tiger gereden en hij is zo uitgebalanceerd.  Je kunt er gewoon veel plezier mee hebben.  Onlangs ben ik bij een Triumph Tiger 900-perstrip in Marokko geweest. Je houdt de cruise control aan en maakt er een mooie toertocht van. Dan, aan de andere kant van het spectrum, zet je alles uit. Je zet hem in de Off-Road Pro-modus en ontdek je de positionering van het frame, de voetsteunen, het stuur, tot aan de geometrie van de motor. Alles is perfect.

De Tiger 900 is de meest betrouwbare motorfiets. Hij stelt je in staat om tijdens de rit echt tot de limiet te gaan, je kunt zo veel vrijheden nemen als je wilt. Staand in de derde versnelling te rijden, langzaam te rijden en te sliden in de Supermoto-stijl. Ik denk echt dat het een van de beste motoren is die ik ooit heb gereden, het is fantastisch.” 

En wat vond je van de Scrambler 1200?
“Ah het is gewoon puur fun! Het is echt een schot in de roos. Alles uitschakelen [Off-Road Pro-modus] en rijden alsof het een crossmotor is. Ik kon niet stoppen met grijnzen!  In mijn herinner maakte ik mij zorgen over mogelijke elektrische problemen. Ik realiseerde me niet dat elke elektrische aansluiting tijdens het testproces van Triumph volledig waterdicht is. Niet veel fabrikanten doen dat. Gedurende de gehele shoot had ik geen enkele storing in de elektronica. En dat is met dag in dag uit rijden, door rivieren en over rivierbeddingen van vier inches, zes inches, tot anderhalve meter water vrij uniek.”

Wat was de meest uitdagende motorstuntscène?

“Nou voor de Tiger was het waarschijnlijk toen we met hoge snelheden reden en van de zijkant van auto’s stuiterden tijdens de Noorse achtervolgingsscène!  Het was verbazingwekkend om achterop te kunnen rijden en mijn hoofdstuntrijder te kunnen sturen. Ik wil dat je naast ‘Bond’ gaat rijden, de zijkant van zijn deur raakt aan de achterzijde.  Er was een punt waarop we de Tiger over een auto en onder een helikopter lieten springen. Om het vertrouwen in een motor te hebben om al die dingen te doen, terwijl je door een oortje regisseert, laat zien hoe goed die motor is.”

Bond In Motion

Een van de Triumph Scrambler 1200 modellen die in de film is gebruikt was korte tijd te zien bij Bond in Motion. Binnenkort is de motor weer te bewonderen. In een aparte Bond in Motion in Beaulieu zijn veel voertuigen en props uit No Time To Die te bewonderen.

De Triumph Scrambler 1200 bij Bond in Motion.
De Triumph Scrambler 1200 bij Bond in Motion in Covert Garden.
Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper is sinds zijn dertiende gek van de James Bond-films. Later is hij zich gaan verdiepen in het leven van Ian Fleming en de James Bond-boeken. In 2006 was hij samen met Jorrit de oprichter én is hij één van de drijvende krachten achter James Bond Nederland. Hij houdt ervan om onderwerpen uit te diepen zowel op gebied van boeken als van films. Zijn droom blijft nog steeds een eigen James Bond-magazine!

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.