Sinds deze week is de Mercury Cougar te verkrijgen. Hiermee beleven James Bond en Tracy di Vincenzo ijskoude avonturen.
In de James Bond Car Collectie hebben we al eerder de dienstwagen van James Bond in On Her Majesty`s Secret Service (1969) behandeld. Nu is de auto van zijn vrouw aan de beurt. Het gaat om een Mercury Cougar uit 1969. De luxeversie van de Ford Mustang.
On Her Majesty`s Secret Service is de enige James Bondfilm met de Australische acteur George Lazenby. Het verhaal is bijna letterlijk overgenomen uit Ian Fleming zijn roman On Her Majesty`s Secret Service van 1963.
We werpen eerst een blik op het diorama van de auto. Het is gesitueerd in een ijs racearena. Op de achterplaat zien we het publiek en de achtervolgers. In het model zit Tracy di Vincenzo achter het stuur met Bond naast zich.
De auto is standaard uitgevoerd maar heeft speciaal voor de film een ski rek op de kofferbak. Opnieuw valt het gevoel voor detail ons positief op.
Het magazine bevat de volgende onderwerpen:
In de inhoud vinden we informatie over de film. Waar is de film opgenomen. Diana Rigg (Tracy di Vincenzo) verteld over haar karakter. Ze omschrijft haar als een koele tante met een groot probleem; zichzelf. In het begin van de film doet ze een zelfmoordpoging. James Bond redt haar en hij wordt haar grote liefde. Ze zet zich in om haar geluk met Bond te vinden.
Peter Hunt (regisseur) had nieuwe ideeën. James Bond moest realistischer worden. De gadgets van Q verdwenen. 007 moest het nu hebben van zijn eigen vaardigheden (waar hebben we dat eerder gehoord? Juist, in Casino Royale uit het jaar 2006). Diana Rigg werd voor Bond bekend in de populaire televisieserie The Avengers met Patrick Macnee.
Bond Klassiek: Mercury Cougar. De auto was een echte beul. Dit slaat op de zeven liter 428 Cobra V8 met 335 PK. Door gebruik te maken van speciale Bucket Seats reed je in comfort. De verborgen koplampen achter de spijlen van de grille zijn een leuke gimmick. Dit wordt doorgevoerd op de achterlichten. Bij het remmen lichten ze één voor één op.
Scène voor Scène: Slippartij. Bij temperaturen van meer dan 25 graden onder nul werd een spectaculaire achtervolging gefilmd op een weiland bij het Zwitserse Lauterbrunnen. Bond en Tracy zijn op de vlucht voor Irma Bunt en haar mannen.
Diana Rigg moest op les om de 1700 kilo zware Mercury onder controle te krijgen bij racesnelheden. Erich Glavitza leerde het haar. Rigg vond het allemaal geweldig. De opnames van de race waren gecompliceerd.
Naast alle wagens met camera`s erop gemonteerd reden er ook nog voertuigen van de filmcrew rond. Alle rijders hadden een routeboek waarin ze precies konden lezen op welke lijn ze moesten rijden en wanneer ze in beeld kwamen.
Achter de Schermen: In het donker omlaag. De grote aanval op Blofeld zijn Piz Gloria is er eentje van grote klasse. Het magazine belicht de skiachtervolging van Blofeld en zijn helpers op James Bond. Deze werd in het donker gefilmd. De opnames werden gemaakt in en rond het plaatsje Winteregg nabij Mürren. De sneeuw werd bijgelicht met fakkels.
Olympisch kampioen Willy Bogner was stand-in voor Blofeld en cameraman. Hij skiede soms met snelheden van 110 kilometer per uur zonder skistokken achterstevoren naar beneden!
De Oostenrijkse skikampioen Luigi Leitner was stand-in voor Bond. Bogner selecteerde zelf skiërs voor de helpers van Blofeld. Deze moesten op vervelende manieren uit de achtervolging verongelukken zoals het skiën tegen een boom.
Johnny Jordan maakte prachtige opnames vanuit de lucht. Hiervoor hing hij aan een speciaal harnas aan een helikopter. Eerder maakte hij ook al de opnames van Little Nellie in You Only Live Twice (1967). Hij voelde zich als een engel in de lucht. Volgens assistent regisseur John Glen was Jordan een held in Mürren.
Stuntman, later coördinator Vic Armstrong was stand-in voor George Lazenby als Bond bijna in een afgrond valt. Op de richel lag een meter sneeuw waarop men niet mocht lopen. Armstrong werd gezekerd en deed de stunt. Alleen schoot hij nog een meter door. Hij veroorzaakte een kleine lawine. Een doodsbenauwde ervaring.
Type Historie: Mercury Cougar. De Cougar was een echte muscle car. Maar eigenlijk de luxe versie van de Ford Mustang. Motorisch was er weinig aan de hand. De auto had een mooi koppel welke gelijkmatig opliep naar mate de snelheid steeg. De zeven liter V8 leverde een topsnelheid van 170 kilometer per uur en had 335 PK.
De Cougar kreeg een lastige opdracht mee. De twee luxemerken van Ford, Lincoln en Mercury moesten weer tot leven worden gebracht. De marketing campagne voor de wagen was er eentje van extremen. De auto werd gepresenteerd op het eiland Sint Thomas. Alle dealers in de Verenigde Staten werden uitgenodigd op de SS Independence die vanuit New York naar het eiland vertrok.
Op het eiland moesten de mensen zich verzamelen op het strand waar de auto met een landingsvoertuig uit de Tweede Wereldoorlog naar land werd vervoerd. In 1971 zakte de verkoop van de Cougar in. De wagen werd compleet verbouwd tot een luxe sedan. Deze werd tot 2003 gevoerd.
Het blad sluit af met de zeven feitjes uit de film. Op de achterzijde staat de Franse poster van de film.
De Mercury Cougar (deel 21) is nu te koop bij de betere tijdschriftenzaken en warenhuizen voor 13 euro 99. Abonnees hebben de Aston Martin DBS uit Casino Royale samen met de Mercury Cougar voor de kerst ontvangen.
De volgende zending volg eind januari. Daarbij vind u onder andere de Corvorado van Whisper uit Live and Let Die (1973). Roger Moore zijn eerste James Bondfilm. Dit is deel 22. De Covorado is een custum car gebaseerd op een Chevrolet Corvette. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de James Bond Car Collectie.
Reageren