James Bond Nederland
Home » Nieuws » IO geeft nieuwe info over ‘Project 007’

IO geeft nieuwe info over ‘Project 007’

Ruim drie jaar geleden kondigde IO Interactive aan dat zij een nieuwe Bond-game mochten gaan produceren. Het ontwikkelproces is nu al een tijd bezig, maar veel over het spel weten we nog niet. Daar kwam deze week verandering in door een interview van Eurogamer met IO mede-eigenaren Christian Elverdam en Hakan Abrak.

Ik denk dat we wel een paar dingen kunnen zeggen…

Christian Elverdam

In dit interview met Eurogamer vertellen de makers van Project 007 over hun ervaringen tot dusverre en wat ze gedaan hebben om vertrouwen van EON Productions te winnen. Dat was niet makkelijk. Voordat de rechten naar IO Interactive gingen was Barbara Broccoli schijnbaar erg sceptisch over een nieuwe Bond-game. Ze zou hebben gezegd dat de oudere spellen lijden onder “geweld om het hebben van geweld”. Het was voor IO duidelijk dat EON niet zomaar de rechten uit handen zou geven.

Werken met EON Productions

“Allereerst is het buitengewoon ontzagwekkend en inspirerend om met het team van EON [Productions] te werken, de mensen die achter Bond zitten”, zegt Elverdam. “Het is vreemd, want vanuit mijn perspectief ben ik gewend om Agent 47 te verdedigen; mensen willen dingen doen met onze franchise en je voelt dat rentmeesterschap. Voor hen is dat natuurlijk hun rol in de Bond-franchise. Dus voor ons ging het om het vinden van een wederzijds begrip van:

Waar gaat James Bond over?

“En zoals we hebben besproken,” voegt Elverdam toe, “we maken een verhaal over de oorsprong, […] we hebben toestemming om een James Bond te bouwen voor de games. Iets wat, denk ik, een eerbetoon is aan onze industrie en waar het medium is. In die hoedanigheid is het tijd om een eigen James Bond-personage te hebben dat geen film-variant is, maar comfortabel zijn eigen spelpersonage kan zijn. En dat vertrouwen winnen heeft ons heel bescheiden gemaakt, we voelen ons vereerd.”

Het model van Daniel Craig in 007 Legends

De MI6-set bezoeken

Elverdam herinnert zich een reis die het team maakte naar Pinewood Studios, naar de set van James Bond – een reis waar hij tot nu toe niet over kon praten, zo lijkt het. “En ik herinner me dat Hakan, ik en een deel van de medewerkers rondliepen in, wat we later ontdekten, de straten van Havana in No Time to Die (2021) waren, en naar het kantoor van M gingen”, zegt hij. “En je voelt je extreem nederig en je begrijpt de ernst van wat James Bond eigenlijk is.”

Het is niet gek dat Elverdam en Abrak langskwamen op een dag dat de MI6-set overeind stond. Op de redactie hebben we het er vaak over hoe gaaf het is om als speler door het klassieke MI6 heen te lopen. Iets wat bijvoorbeeld ook kan in From Russia with Love (2005). Deze set is zo herkenbaar en iconisch, dat het ons niet zou verbazen als deze te zien is in Project 007.

Het spionnengenre herontdekken

Het interview gaat verder: “Dus dat is de reis die we maken: proberen te begrijpen. Ik denk dat we gerust kunnen zeggen dat we heel goed zijn in spionnenfantasie en alles wat we hebben geleerd met onze Hitman-franchise, en nu herontdekken we nieuwe kanten van die fantasie met James Bond.”

Door IO heeft de Hitman-franchise een nieuw leven gekregen, iets wat ze voor de Bond-games hopelijk ook in gang kunnen zetten. Nog niet zo lang geleden bestond er twijfel over de toekomst van de studio en Hitman. IO Interactive scheurde zich tussen de release van Hitman (2016) en de ontwikkeling van Hitman 2 (2018) af van uitgever Square Enix. Door de nieuwe games is Agent 47 echter nog nooit zo populair geweest. De vraag is waar de tijd was om hun ideeën te pitchen voor EON Productions, tussen alle hectiek rondom de studio.

“Het is een vreemde situatie”, vertelt Elverdam. “In 2013 praatten we over deze World of Assassination-pitch. Dit idee dat we Hitman wilden verheffen en ik herinner me dat ik in sommige gesprekken, die ik met de studio had, het op dat moment een beetje vreemd vond dat er geen sterke [geheim] agentenverhalen waren of dat het spionnengenre gevierd werd [in de gamewereld].

Als we ons ergens aan committeren, verbinden we ons met alles.

Hakan Abrak

“En toen al was IO een weg ingeslagen waar we geïnteresseerd waren in dat exotische, mysterieuze, soort intrigerende, universum,” voegt hij eraan toe. “En dan kan ik me de exacte datum niet meer herinneren, maar op een gegeven moment werd het duidelijk een interessante discussie over “Wat als…?” Omdat er op dat moment natuurlijk al eeuwen geen Bond-game meer was geweest.”

“Natuurlijk is een groot deel daarvan zoiets als: wat betekent het om een echte Bond-game te doen? Waar zou het over gaan? En toen begonnen we een idee te krijgen van:

Misschien moeten we proberen met ze te praten over wat het is wat wij doen, en wat het is wat zij [niet] doen met hun franchise.

Wie is James Bond?

Wat Elverdam en IO echt aansprak aan de licentie, en wat hen hoop gaf over het idee om hun eigen James Bond te creëren, was hoe vaak Bond in de loop der jaren opnieuw is uitgevonden voor een nieuw publiek. Hij noemt de benoeming van Daniel Craig als voorbeeld.

Het originele James Bond-model uit Agent Under Fire

“En ik denk dat sommige van deze dingen iets zijn dat hen aansprak, zowel bij MGM als bij EON,” voegt Hakan Abrak eraan toe. “Het is niet alleen profiteren van hun IP, één game doen en iets proberen te verdienen – zo is het niet. Als we ons ergens voor engageren, verbinden we ons met alles: met de gemeenschap en hoe we deze liefde laten groeien voor de game die we doen. Over het intellectueel eigendom; we hebben beloofd dat we het zullen behandelen alsof het de onze is. En we creëren een gemeenschap die spelers van henzelf kunnen noemen.

“Het is iets dat naast de tv en de films kan staan. Dit kan iets zijn waarvan de gamers zeggen: “Nou, het is niet alleen een gamificatie van een film [en] hebben ze Daniel Craig goed overgebracht of niet? Ik weet het niet, laat me naar de pixels kijken.”‘ Het is een oorsprongsverhaal. Het is het begin van iets nieuws en hopelijk het begin van iets dat de gamers iets van zichzelf kunnen noemen.”

Het lange wachten

Het was voor het eerst sinds januari 2021 dat we officieel nieuws lezen over Project 007. Sinds vorig jaar is het ook duidelijk dat we nog even zullen moeten wachten op het nieuwe James Bond-spel. Het creëren van oorsprongsverhaal is natuurlijk eerder succesvol gedaan met Daniel Craig in Casino Royale (2006). Ik ben benieuwd hoe IO Interactive dit in de aankomende game gaat aanpakken, maar het zou mij niet verbazen als ze teruggaan naar de jaren 50 of 60. Al is dat een gok, daar is verder geen bewijs voor. Wel zitten er details in het eerste Ian Fleming-boek uit 1953 waar de ontwikkelaar mogelijk iets mee kan. Zo spreekt Bond tegen Mathis over zijn twee eerste slachtoffers om zijn 00-status te bereiken. Wellicht haalt het team daar inspiratie uit? Laat ons vooral weten wat jij denkt!

Gosse Drent

Gosse, door zijn vader vaak een lopende James Bond-encyclopedie genoemd, is al sinds zijn vijfde fan van ’s werelds bekendste geheim agent. Door het videospel Everything or Nothing maakte hij kennis met de wereld van 007 en heeft deze nooit meer kunnen loslaten. Hij schoot voor zijn tiende verjaardag een eigen Bond-film. Tegenwoordig houdt hij zich met van alles bezig rondom de serie, van de kleinste details tot het laatste nieuws.

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.