Vorig jaar zomer was de tentoonstelling Bond At Bletchley Park te zien in het typische Engelse plaatsje Bletchley. De tentoonstelling werd gehouden naar aanleiding van de release van het tweede James Bond-boek van auteur Anthony Horowitz. Nu, een jaar later, worden de werken geveild.
Bond at Bletchley Park omvatte twaalf werken van verschillende kunstenaars met als thema de literaire James Bond. De tentoonstelling werd gehouden in een aparte zaal op het terrein van 25 mei tot 14 oktober vorig jaar. Maar de tentoonstelling omvatte ook een tentoonstelling waarin te zien was wat de relatie was tussen auteur Ian Fleming, zijn creatie James Bond en de plek van de tentoonstelling: Bletchley.
Tweede Wereldoorlog
Zoals we allemaal weten was Ian Fleming gedurende de Tweede Wereldoorlog in dienst van de Royal Navy. In de tijd deed hij veel ideeën op voor wat later James Bond zou worden. Bletchley hoort daar zeker bij. In het dorpje werden codes gekraakt en was de bakermat van nieuwe informatie technologieën. Het plaatsje was met de trein goed bereikbaar vanuit Londen en de ideale plek voor een geheime basis.
Ian Fleming reisde tijdens de oorlog vele malen naar deze geheime basis. Gedurende de oorlog was Fleming belast met het plannen en coördineren van diverse geheime missies. Zijn informatie haalde hij veelal uit Bletchley. In de archieven is verschillende correspondentie terug te vinden tussen Fleming en de codekrakers. Onder meer over Operation Ruthless, een grote operatie rondom het kraker van de beroemde Duitse Enigma codeermachine.
Embed from Getty ImagesVeling
Een jaar na de tentoonstelling worden alle stukken nu geveild. De opbrengst gaat naar het goede doel. Er is gekozen voor drie goede doelen voor kinderen: Beanstalk en The Reading Agency (beide helpen kinderen met lezen) en Kindscape. Alle dertien werken worden geveild en beginnen laagdrempelig met € 100,00. Benieuwd naar alle werken en mee willen bieden? Klik dan hier.
Leuk!
Ik dacht even dat de geheimen van Bletchley Park geveild werden. Maar daar zijn ze deels nog steeds zuinig op, denk ik.
Heel wat geheimen werden letterlijk in landhuizen weggestopt tijdens WOII. De werkelijkheid was gekker dan Hollywood. Bond zou dus wel wat fantasierijker mogen, vind ik. De Bond-kunst is dat in ieder geval.
Gerard,
Wellicht dan maar gaan bieden op een van de kunstwerken?
haha! Een bioscoopkaartje is dan toch goedkoper…