James Bond Nederland
Home » Nieuws » Bond 25: Lupita Nyong’o nieuwe Bond-girl?

Bond 25: Lupita Nyong’o nieuwe Bond-girl?

Vorige week ontvingen we natuurlijk minder leuk nieuws met de tweede vertraging van Bond 25. Toch weten we dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan de film.

Zo zou Scott Z. Burns inmiddels halverwege met zijn script-update zijn en doemen er nieuwe geruchten op: Oscar-winnares Lupita Nyong’o wordt getipt als nieuwe Bond-girl.

De (mogelijk) nieuwe Bond-girl

Niemand minder dan Baz Bamigboye van The Daily Mail kondigde gisteravond aan dat Lupita Nyong’o mogelijk de nieuwe Bond-girl wordt. Tevens wijst hij de roddels rondom Emma Stone naar het rijk der fabelen (over Dakota Johnson werd niet gesproken). Bamigboye is een van de betrouwbaarste bronnen als het op Bond-nieuws aankomt.

Nyong’o is een Keniaans-Mexicaanse actrice, die wereldwijde bekendheid kreeg vanwege haar rol in 12 Years A Slave (2013), waarvoor ze een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol in de wacht sleepte. Vorig jaar schitterde ze nog als Nakia in Black Panther (2018).

Lupita Nyong’o (l) en Letitia Wright in Black Panther (2018). © Marvel, 2018

De laatste jaren is Nyong’o een veelgevraagde dame en volgens de geruchten heeft ze ook komend jaar een tamelijk druk werkschema. Inmiddels heeft ze haar werkzaamheden als Maz Kanata voltooid in het derde deel van de nieuwe Star Wars-trilogie.  

Naast haar acteerwerk zet Nyong’o zich in voor dieren die in het wild leven en was ze in 2016 het gezicht van een campagne tegen het jagen op olifanten en neushoorns voor hun ivoren hoorns. In oktober 2017 liet ze zich uit over Harvey Weinstein en zijn omgang naar haar en andere vrouwen toe.

Lupita Nyong’o & Michael Fassbender, © flickr.com 2013

Nyong’o staat al langer op het verlanglijstje van de producers. Ze werd eerdergenoemd voor een rol in Skyfall (2012) en SPECTRE (2015). Een Oscarwinnende actrice met een behoorlijke staat van dienst, die bovendien ook verkozen is als ‘Most Beautiful Woman‘ door People en ‘Vrouw van het Jaar’ door Glamour Magazine, beide in 2014.

Wat kunnen van haar verwachten? Een donkere actrice als Bond-girl is duidelijk een interessante zet van de producers. We zijn benieuwd of ze een nieuwe Rosie Carver wordt, of juist meer een schurk, zoals May Day.

Meer nieuws van Baz

Baz Bamigboye kon ons naast het nieuws over de mogelijke Bondgirl eveneens vertellen dat Scott Z. Burns inderdaad druk bezig is met het herschrijven van het script van Purvis & Wade. Het blijkt wel dat hij pas halverwege is. Nergens wordt bevestigd of Burns vrij spel heeft, want wie zegt ons dat zijn aanpassingen door de producenten direct goedgekeurd gaan worden?

Daarnaast bevestigt Bamigboye opnieuw de terugkeer van de vaste kern: Fiennes, Whishaw, Harris en natuurlijk Lea Seydoux. Overigens laat hij ook doorschemeren dat de rol van Moneypenny (Naomie Harris) wel eens uitgebreider zou kunnen zijn dan voorheen.

Naomie Harris als Moneypenny in SPECTRE (2015)

Nieuwe editor: Elliot Graham

Volgens filmdatabase IMDB wordt de Amerikaan Elliot Graham de editor van de film, ook wel de man die het complete materiaal aan elkaar mag plakken. Dit is veel werk en ook niet eenvoudig, aangezien de editor zoveel mogelijk de shots op een logische manier moet verbinden, waardoor de vertelling interessant en logisch wordt. De regisseur heeft overigens wel het laatste woord en de editor weet ook op basis van het team welke scènes gebruikt dienen te worden voor de film.

Daniel Craig in SPECTRE (2015)

Graham is nieuw voor de franchise. Opvallend detail: op zijn c.v. staat zijn werk voor Steve Jobs (2015), geregisseerd door Danny Boyle. Graham’s werk voor de biopic Milk (2008) werd overigens genomineerd voor een Oscar. Daarnaast heeft hij ook ervaring met het actie-genre. Zo was hij editor voor X-Men 2 (2003), Superman Returns (2006) en de aankomende film Captain Marvel (2019), die volgende maand in de bioscoop verschijnt. Graham volgt daarmee Australiër Lee Smith op, die deze taak voor SPECTRE (2015) op zich nam.

Daniël Zevenbergen

Daniël zag zijn eerste Bond-film, 'Octopussy', toen hij slechts 5 jaar oud was en maakte zijn ouders al van kleins af aan gek met zijn Bond-fascinatie. Toen hij op 10-jarige leeftijd 'GoldenEye' in de bioscoop zag, wilde hij net als Pierce Brosnan in grote films gaan spelen. Zijn favoriete Bond-film is 'Casino Royale' met zijn voornaamgenoot in de hoofdrol, ook al blijft Sean Connery in zijn ogen de echte Bond.

3 reacties

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • Er komt vast nog veel meer nieuws aan.

      De situatie rondom het Burns klinkt zorgelijk, maar dat hoeft het niet te zijn. De grote scènes liggen toch al vast. Waarschijnlijk gaat het om extra verfijning en bewerking. Ik zie dat niet per se als iets negatiefs. Daarbij is in het verleden ook gebleken (en het gebeurt ook bij grote films) dat extra scriptbewerkingen vaak on set nog voorkomen en ook goed kunnen uitpakken.

      • Dat zou zo maar kunnen.
        Een van mijn absoluut favoriete films is Sunrise uit 1927.
        Daarin zijn ze zelfs niet eens aan de dialoog toegekomen. Grapje, het is een stomme film.

        Het is ook een film waarin ze in staat waren om de beweging van een Technocrane na te bootsen. En dat in 1927.
        De reden daarvoor lag in het feit dat de camera’s voor het eerst heel klein gemaakt konden worden en daardoor aan allerlei constructies makkelijk door de lucht kon bewegen.

        Een paar jaar later brak de geluidsfilm door en werd de camera vanwege het kabaal in een grote kast gestopt. Gevolg daarvan was dat die niet meer door de lucht kon ‘vliegen’ en de innovatie van de cameracrews weer verloren ging.

        Veel later kwam er weer ‘beweging in het shot’. Het is een opmerkelijke gebeurtenis die niet zo bekend is, namelijk dat een innovatie als de geluidsfilm het einde betekende van een compleet nieuwe cameravoering voor die tijd. Sunrise is daar het mooiste voorbeeld van.

        Sunrise is trouwens ook een film met een script dat ik mooier vind dan dat van een gemiddelde Bondfilm. Sorry, maar het is even niet anders. Is film dan toch het medium van het beeld, en niet het gesproken woord?
        Bij de vele actiescènes in Bond houden ze doorgaans hun mond dicht en dat zijn veelal ook de hoogtepunten in de film. Het zou dus kunnen kloppen 🙂