Wat moet je als James Bond liefhebber in huis hebben om aan een Bond-film te mogen werken? Als acteur of technicus, of misschien wel als de nieuwe James Bond wanneer Daniel Craig na No Time To Die met pensioen gaat.
Heb je daar ervaring of vooral talent voor nodig? Of speelt er nog iets anders mee? Ik zoek het voor je uit.
Voordat Sean Connery in Dr. No (1962) alle ogen op zich weet te richten, heeft hij al in tientallen films gespeeld. Ook de regisseur van Dr. No, Terence Young, beschikt over een flinke staat van dienst als hij in 1962 de allereerste Bond-film regisseert. Young weet echter ook intuïtief hoe het Bond-karakter op film gestalte moet krijgen. Hij levert een belangrijke bijdrage aan wat later de Bond-formule zou gaan heten. Ervaring én talent bij Terence Young stapelen zich voor Dr. No op tot iets compleet nieuws voor Hollywood.

Talent is erg belangrijk
Terence Young regisseert ook de film No Time To Die… Het betreft hier een Britse oorlogsfilm die in 1958 geproduceerd wordt door Albert R. Broccoli. Er werken veel mensen aan mee die we later terugzien bij de Bond-films.
De Bond-franchise werkt gewoonlijk met zeer ervaren medewerkers, maar daarnaast ook met mensen met minder ervaring maar wel met een buitengewoon talent. Voor On Her Majesty’s Secret Service (1969) is John Glen zowel editor als second unit director. John Glen behoort vooral tot de groep getalenteerde medewerkers. Voorafgaand aan On Her Majesty’s Secret Service heeft John Glen namelijk vrijwel alleen bij de televisie gewerkt. Als hij in 1981 voor For Your Eyes Only de regie mag doen, heeft hij ook nog maar één andere speelfilm geregisseerd.

George en Peter wagen het erop
Talent kan ook George Lazenby niet ontzegd worden. Zonder acteerervaring belt hij brutaal EON Productions met de mededeling dat hij de nieuwe James Bond is. Na een screentest zijn de producers onder de indruk en krijgt hij de rol van James Bond in On Her Majesty’s Secret Service. Het is letterlijk zijn acteerdebuut.

Voor Peter Hunt is On Her Majesty’s Secret Service zijn debuut als filmregisseur. Daarvoor heeft Hunt bij Bond alleen de second unit geregisseerd wat vooral neerkomt op het in goede banen leiden van spektakel – veel spektakel, dat wel – maar niet het regisseren van een complete film en de acteurs. Het succes van On Her Majesty’s Secret Service is dus mede te danken aan een opmerkelijk stel mensen die het meer van hun talent dan ervaring moeten hebben!

Voordat je, zonder veel ervaring, maar wel met minstens twintig Bond-films op je netvlies, als getalenteerd Bond-liefhebber bij EON Productions aanklopt… kijken we nog even verder hoe een andere prominente medewerker bij Bond binnenkomt.
Afgewezen student maakt Bond-film
Onze landgenoot Hoyte van Hoytema maakt in 2015 als director of photography de vertaalslag van scenario naar beeld voor de vierentwintigste Bond-film Spectre. Omdat hij eerder tot tweemaal toe wordt afgewezen bij de filmacademie in Amsterdam, volgt Van Hoytema zijn filmopleiding in Polen.

Zoals zoveel creatieve mensen met talent maakt Van Hoytema zijn studie niet af, maar gaat in 2002 in Zweden aan de slag bij de televisie. Hij werkt zich door de hiërarchie van de camera departement heen en scoort in 2011 als director of photography met de Britse thriller Tinker Tailor Soldier Spy. In 2018 wordt Hoyte voor de film Dunkirk genomineerd voor een Oscar voor best cinematography.
Langzaam groeit in alle bedrijfssectoren het besef dat hoge cijfers en diploma’s nog niet een garantie op succes zijn. In de filmindustrie worden de belangrijkste vaardigheden niet eens op een filmschoolaangeleerd; zoals een fotografisch oog, een goed analytisch vermogen om overnight de planning van een Bond-film om te gooien – als Daniel Craig zijn enkel breekt – of een uitstekend geheugen om als regisseur het overzicht te houden over meer dan duizend verschillende shots voor No Time To Die.
Welke kans maak jij nu in Hollywood?
In 2013 maakt de Zweedse animatie-en documentairemaker David F. Sandberg met zijn vrouw de korte dramafilm Lights Out met een lengte van amper drie minuten. Op basis van dit YouTube filmpje mag de familie Sandberg naar Hollywood verhuizen waar ze met een budget van 5 miljoen dollar een remake maken. Opbrengst: 150 miljoen!
Maken wij als beginnend filmer of -acteur ook kans in Hollywood? Hoogstwaarschijnlijk tref je niet het ongelooflijke geluk van de familie Sandberg hierboven. Je werkdag zit waarschijnlijk al vol met activiteiten of een buitensporige hobby waardoor ook de tijd ontbreekt om je skills als amateuracteur met extra uren op een filmset te verbeteren. Ondertussen knaagt er wel iets in je om voor de hoofdrol te gaan. Wel, dan blijft er niets anders over dan de beproefde methode George Lazenby.
Je belt Barbara Broccoli van EON Productions en zegt, ‘Ik hoor dat u binnenkort een nieuwe James Bond zoekt’. Barbara vraagt dan: ‘Wie bent u?’ Je antwoordt: ‘Bond, James Bond!’ George Lazenby kreeg de rol, zonder enige acteerervaring. Eén ding is zeker in Hollywood, in principe kan iedereen er terecht.
Krijg jij de hoofdrol in Bond 26, dan gaan we ervan uit dat je eerste interview als nieuwbakken 007-agent exclusief voor James Bond Nederland is. Alvast bedankt!
Leuk artikel, maar over het talent van George Lazenby heb ik toch een andere mening.
het is ook nog steeds jammer dat hij diamonds are forever niet heeft gedaan nu is zijn wraak op tracy nooit gelukt
Leuke humor in deze verhalen. Maar ook interessant.