Een impressie van de AutoRAI 2009 die van 1 tot en met 11 april werd gehouden in Amsterdam.
De AutoRAI is veranderd. De crisis speelt hier een grote rol in. Uw redacteur is sinds 1997 vaste klant op het evenement en was niet erg enthousiast over de nieuwe indeling. De auto`s van de verschillende merken staan niet meer op een eigen stand, maar in zes belevingswerelden: Luxury sportscars, City Compact, Green Innovations, Cabrio, Adventure en Family en Travel.
Door de nieuwe aanpak resulteerde dit in een verwarrend beursbeeld. Je ziet bijvoorbeeld een Mercedes B Klasse staan samen met een A Klasse maar als je een stapje hoger wilt naar de C dan moet je naar een andere hal toe.
Gelukkig was er een Merkenlounge aanwezig. Daar konden de deelnemende merken hun modellen naast elkaar showen. Dit geeft toch een beter beeld en is een stuk overzichtelijker. De vernieuwde aanpak resulteerde er ook in dat een flink aantal merken niet naar de AutoRAI waren gekomen. Peugeot, Renault, Citroën en Honda waren onder andere afwezig samen met Fiat, Lancia, Ferrari en meer.
Dit gemis werd opgevangen door een leuk show element, AutoRAI Live. Een spectaculaire show met allerlei modellen. Van een Lamborghini tot een Suzuki Alto. Bijna alle merken deden mee. Een Jaguar XFR, Opel Speedster en een Westfield zorgden voor veel verbrand rubber. Helaas stond de muziek te hard. Hierdoor was enkel de gillende V10 van de Lamborghini Gallardo goed te horen.
Op de beurs stond een heuse wereldprimeur. Ford heeft haar Focus Wagon voorzien van een zogenaamd ruig pakket. De Focus X Road ziet er dus stoer uit maar heeft geen terreincapaciteiten. De Ford wordt enkel in Nederland verkocht.
Mercedes bracht de lang verwachte nieuwe E-Klasse mee en introduceerde de opvolger van de CLK, de E-Klasse Coupe. Een prachtige auto. Suzuki verraste met een uiterst kekke nieuwe Alto. Deze heeft zijn grijze imago definitief van zich afgeslagen.
Op de merkenstand van Volkswagen troffen we de nieuwe Polo aan. De auto is flink gegroeid en heeft een prachtig zacht en hoogwaardig dashboard. Helaas stond er maar één. Met lange wachtrijen tot gevolg.
Aston Martin pakte groots uit. Alle modellen waren aanwezig. Ook de nieuwe DBS Volante en de V12 Vantage RS schitterden op de stand. BMW was weer volledig op de RAI aanwezig. In de voorgaande jaren stond het Beierse merk slechts op enkele plaatsen. De nieuwe BMW Z4 is een mooie auto. Het is een kleine 6 serie geworden.
De Opel Insignia is auto van het jaar van Europa geworden. Dit werd gevierd. De merkenstand stond er vol mee. Opel bracht de Insignia Sport Tourer mee. Een flinke ouderwetse pakezel met een gigantische achterklep. Modern gestijld, gedurfd en misschien wel de mooiste Opel in jaren.
De auto-industrie moet zich gaan richten op de elektrische auto. Op het moment zijn maar een paar modellen leverbaar. Het Nederlandse ECE bouwt de Daihatsu Cuore, Volkswagen Golf en de Lotus Elise om. De laatste deed mee aan AutoRAI live en is verbazend snel. met volledig geladen accu`s heeft het model een actieradius van 325 kilometer.
Tesla Motors is de enige die op dit moment een elektrische auto levert af fabriek. De Roadster is tot buitengewone prestaties in staat. De stand van Formule 1 bracht de auto naar de beurs. 248 PK en 0-100 onder de 4 seconden. Actieradius: 350 kilometer. Maximaal toerental 14.000 per minuut. Dat zijn getallen voor motorfietsen.
Maar wat is een beurs als je niet iets kunt ervaren? De organisatie had een Adventure Experience uitgezet. Met een SUV of terreinbeul naar keuze kon men genieten van het Off-Road rijden. En wel model kies je dan, de vader alle 4×4`s: de Land Rover Defender. Ahtlon Duurzaam rijden gaf ons de mogelijkheid om zelf te rijden in een auto op aardgas of hybride. Wij kozen voor een Mercedes B Klasse op aardgas.
Naast de AutoRAI werd ook het event GoMotor gehouden. Alle merken waren aanwezig. De Piaggo MP3 is een motorscooter die u ook met rijbewijs B mag rijden. Een leuk alternatief. Voor de rijders was er de mogelijkheid om zelf een motor te proberen. Of op een circuitje of in Amsterdam zelf.
In 2011 keert de AutoRAI terug. We zijn benieuwd of men dan nog vasthoud aan de belevingswerelden.
Reageren