De storm rondom de release van No Time To Die is eindelijk gaan liggen. We zouden bijna vergeten dat er ook nog een posterwedstrijd was uitgeschreven. Gisteren werden de winnende posters bekendgemaakt.
Talenthouse Art Works schreef de wedstrijd vorig jaar december uit. James Bond-acteur Daniel Craig kondigde de wedstrijd in onderstaand filmpje aan:
De Talenthouse wedstrijd kende twee categorieën waarin gewonnen kon worden: de Selected Creator en Finalists. In de eerste categorie werden vijf posters uitgekozen. De winnaars kregen een bedrag van £2,000. In de andere categorie werden twintig posters gekozen en daar werd een bedrag van £250 uitgeloofd. De regels waren simpel: ontwerp een unieke poster waarin de films van Daniel Craig terugkomen.
Selected Creators
De onderstaande vijf posters zijn winnaar geworden in de categorie Selected Creators. Bij elke poster leg ik uit waarom de maker voor het ontwerp heeft gekozen.
Ellipsis
De eerst poster is van MJ MontCast. Het is een eerbetoon aan de debuutfilm van Daniel Craig: Casino Royale (2006). De hoofdafbeelding, ontworpen als een kaartspel, toont de dualiteit tussen Le Chiffre en Vesper. De andere verwijzingen op de poster geven aan hoe Bond gedurende de film werd gevormd.
Shattered Legacy
De ontwerper, Ben Midsom, heeft verschillende personages, objecten en voertuigen uit de Daniel Craig-films bij elkaar gebracht in een verbrijzeld raam. Dit geeft de kwetsbaarheid van James Bond weer, maar het vormt tegelijkertijd ook 007. Ben werd geïnspireerd door oude vintage posters.
007 Poster
Ontwerper Tim Burgess kwam met deze fraaie poster. Burgess heeft de beste scènes uit de films van Daniel Craig gebruikt. Hij werd geïnspireerd door de filmposter van Saul Bass uit de jaren ’60 en voor elke film heeft hij gekozen voor een themakleur.
Craig made of Movie Titles
Dit is naar mijn idee een beetje een simpele poster. Het hoofd van Daniel Craig bestaat uit de titels van zijn James Bond-films. De ontwerper, Sabine Voight, heeft gekozen voor klassieke James Bond-kleuren: rood, wit en zwart.
No Time To Die
De laatste poster in de categorie Selected Creators is van Alexander Surikov. De titel is simpel: No Time To Die. Het is een pop-art poster en staat voor het intro van elke James Bond-film.
Finalists
Hieronder een overzicht van de posters in de categorie Finalists. Bij elk van deze poster zit een verhaal van de ontwerper. Benieuwd? Lees deze op de website van Talenthouse. Daar vind je ook de posters die niet gewonnen hebben.
Synopsis No Time To Die
James Bond kan niet lang van zijn rust op Jamaica genieten als zijn oude vriend van de CIA Felix Leiter hem om hulp vraagt. De missie gaat om het redden van een ontvoerde wetenschapper. Een missie die veel verraderlijker en gevaarlijker is dan hij op het eerste gezicht oogt. Het verhaal leidt Bond naar een mysterieuze schurk die de beschikking over gevaarlijke nieuwe technologie heeft…
No Time To Die draait vanaf 12 november in de Nederlandse bioscoop bij jou in de buurt.
Reageren