Een icoon. Dat is de meest korte omschrijving van de Aston Martin DB5. Natuurlijk wereldberoemd geworden als de dienstauto van 007 in de jaren ’60. Nu kan ook de kleinste zonder rijbewijs erin gaan toeren. Met dank aan het Engelse bedrijf The Little Car Company.
Vorige week verschenen de eerste foto’s bij Aston Martin. Het eerste wat in mij opkwam was Prins Andrew. In de jaren ’60 bezocht de koninklijke familie de werkplaats van Aston Martin in Newport Pagnell. Dit was net na het verschijnen van de film Goldfinger. En daar kreeg de toen klein prins Andrew een zeer fraai cadeau: een mini Aston Martin DB5. Inclusief de gadgets van zijn grote broer.
Overigens is de DB5 van Prins Andrew niet de enige. De onderstaande foto is genomen in de Iraanse ambassade in Londen op 20 december 1960. In de DB5 de zoon van de ambassadeur. Daarachter Sir David Brown.
Maar terug naar ons onderwerp. De Aston Martin DB5 van The Little Car Company (TLCC). Het model is een samenwerking met Aston Martin. We moeten de vergelijking met de trapauto uit de jaren ’60 ook wel loslaten. De DB5 Junior van TLCC is geen James Bond-uitvoering. Hij is een stuk groter en zoals we van deze tijd mogen verwachten: elektrisch aangedreven. En of je het nu echt kinderspeelgoed kan noemen . . .
Basis-uitvoering
De DB5 Junior heeft een lengte van ongeveer drie en een breedte van 1,1 meter. Daarmee is de DB5 Junior ontworpen om gemakkelijk een volwassene en een kind naast elkaar te laten zitten. Verschillende generaties kunnen hierdoor de liefde voor autorijden delen. Het aluminium honingraatchassis en de composiet carrosserie zorgen voor een zeer stevig carrosserie. Toch blijft het totale gewicht beperkt tot ongeveer 270 kg. Aangedreven door een elektrische aandrijflijn die 5 kW / 6,7 pk aan de achterwielen levert. De nieuwe chauffeurs dankbaar zijn voor de geïntegreerde kuipstoel terwijl ze accelereren tot de topsnelheid van bijna 50 km/u.
Tot in detail
Absolute authenticiteit stond centraal tijdens de ontwikkeling van het voertuig. De DB5 Junior heeft bijvoorbeeld dezelfde iconische Aston Martin ‘vleugels’, ‘schild’ en DB5-badges als het originele model uit 1963. Net als zijn grote broer is het dashboard gevuld met functionele Smiths-instrumenten, die slim zijn bijgewerkt voor het moderne tijdperk. De brandstofmeter is omgebouwd tot accumeter, terwijl de olietemperatuur nu de motortemperatuur meet. Ten slotte staat dezelfde Smiths-klok, als in de originele auto uit de jaren 60, trots voor de passagiersstoel.
Een perfect stuurwiel op tweederde schaal zit voor het dashboard. Het stuur is voorzien van een snelspanner in racestijl om het in- en uitstappen gemakkelijker te maken voor de bestuurder. Het vermogen is geregeld door aluminium gas- en rempedalen. Zoals je zou verwachten zijn er werkende koplampen, remlichten, richtingaanwijzers en een claxon.
In echte DB5-stijl wordt de auto standaard geleverd in de bekende kleur Silver Birch. Een volledig zwart lederen interieur en tapijtset maakt het geheel af. Er is zelfs een kofferbak aan de achterkant voor opslag. De auto heeft aan de voorzijde een dubbele wishbone-ophanging zoals bij het origineel.
Het vermogen wordt overgebracht via 10 inch spaakwielen, met geventileerde schijfremmen op vier wielen, aangevuld met regeneratief remmen. Een verwijderbare accu is opgeborgen onder de motorkap die een actieradius van 16-32 km oplevert, afhankelijk van de rijstijl. Een tweede batterij is een optie.
De DB5 Junior rijmodi:
- Novice- modus: met slechts 1 kW / 1,3 pk vermogen voor minder ervaren bestuurders met een topsnelheid van 19 km/u. In deze modus is een externe kill-schakelaar inbegrepen waarmee de auto op afstand kan worden uitgeschakeld tot 30 meter. En als een enthousiaste beginneling buiten dat bereik van 30 meter verdwijnt, wordt de auto automatisch uitgeschakeld en komt hij zachtjes tot stilstand.
- Expert- modus: beschikbaar voor meer ervaren bestuurders met een vermogen van 5 kW / 6,7 pk. Dit levert een topsnelheid van 48 km/u.
- Race- modus: een “Balance of Performance” (BOP) -instelling waarmee de acceleratie en topsnelheid van het voertuig kunnen worden afgestemd op andere Little Car Company-modellen voor competitie op een gelijk speelveld.
DB5 Junior Vantage
De Vantage-versie van de originele DB5 stond bekend om zijn prestatie-upgrade. Nu tilt de DB5 Vantage Junior het tempo ook een niveau omhoog. Hoewel dit elitemodel de drie rijmodi van de standaardauto heeft, is er ook een vierde; Vantage– modus. Bediend door een verborgen ‘raket’-schakelaar die het vermogen verdubbelt tot 10 kW / 13,4 pk. De topsnelheid hiervan is nog niet bekend gemaakt. Deze hogere output wordt naar de wielen gestuurd via een Limited-Slip Differential (LSD). Hierbij wordt de tractie bij hogere snelheid verbeterd. De prestaties worden verder verbeterd door de lichtgewicht koolstofvezel carrosserie en een tweede batterijpakket. Het bereik wordt verdubbeld tot 32-64 km, afhankelijk van de rijstijl.
Individualiseren
Kopers van de DB5 Junior en DB5 Junior Vantage zullen worden uitgenodigd om hun DB5 aan te passen met een reeks exterieur- en interieur kleuren uit die tijd. Maar het is ook mogelijk om de DB5 Junior aan te passen aan een full-size Aston Martin DB5. De Junior modellen worden ook geleverd met een reeks optionele accessoires zoals: flightcases, extra batterijen, hoezen, toolkits en aangepaste kentekenplaten.
Prijskaartje en bestellen
De Aston Martin DB5 Junior is niet even een cadeau voor de feestdagen. Het prijskaartje begint bij € 38.000,– voor de DB5 Junior. De Vantage begint bij € 50.000,–. Daarbij komt nog de vervoerskosten, de belastingen en eventuele persoonlijke aanpassingen.
Het bestellen van de DB5 gaat in 3 stappen: aanmelden op de website en een aanbetaling van € 1.100,– . De laatste stap is de afstemming met Little Car Company over eventuele persoonlijke aanpassingen. Levering zal volgend jaar plaats gaan vinden.
Reageren