Dit is het moment om je spaarpot om te keren! Of je huis te verkopen! Of dat allebei en nog een flinke lening bij de bank los te peuteren. The most famous car in the world gaat wederom in de verkoop. In augustus wordt één van de originele Aston Martins DB5 van James Bond geveild.
De veiling van de Aston Martin DB5 vindt plaats in Monterey in de Amerikaanse staat Californië en wordt georganiseerd door veilinghuis RM Sotheby’s. Het veilinghuis trekt er twee dagen voor uit. De lijst van bijzondere voertuigen lijkt bijna eindeloos. Met Aston Martins uit het heden en verleden, Bentleys, Bugatti’s, Jaguars en Ferrari’s misstaat de beroemde auto van 007 niet.
Bond, James Bond
Voor Goldfinger (1965) en Thunderball (1965) zijn in de jaren 60 vier Aston Martins van het type DB5 beschikbaar gesteld. Er is onderscheid te maken in twee verschillende soorten: de filmauto (deze zie je daadwerkelijk in beide films) én de promotie auto, die is gebruikt om de films te promoten. Men beperkte zich niet tot Groot Brittannië, de wagens gingen de hele wereld over! Éen van de twee promotie auto’s wordt nu dus geveild. De ander heeft een Nederlands tintje: deze staat in het Louwman Museum in Den Haag. We brachten deze auto voor een weerzien met de cast en crew van Goldfinger in 2008 naar de Pinewood Studios. RM Sotheby’s maakte de onderstaande promotievideo voor de verkoop van de Aston Martin.
DB5/2008/R
De Aston Martin die wordt geveild heeft chassisnummer DB5/2008/R. De auto werd in 1966 voorzien van de gadgets ter promotie van Thunderball en ging onder andere naar de Verenigde Staten. EON Productions gebruikte de auto tot 1969 voor reclamedoeleinden. Daarna werd de wagen, samen met de andere promotie DB5, verkocht aan de Engelse zakenman Sir Anthony Bamford. Die zag er destijds nog niet de waarde van in. De DB5/2008/R werd een jaar later verkocht en verscheept naar Amerika. Daar was de auto te zien in het Smoky Mountain Car Museum. De DB5 bleef daar tot de vorige veiling in 2006. Opvallend is dat de wagen in 50 jaar maar drie eigenaren heeft gehad.
Restauratie
In 35 jaar is de Aston nooit van zijn plaats gekomen. Om de techniek werkend te houden werd de wagen eenmaal per jaar gestart. Anders zou de motor vastroesten. De nieuwe eigenaar liet de auto overbrengen naar het bedrijf Roos Engineering Ltd. in Zwitserland. Zij zijn één van de dertien bedrijven wereldwijd die namens Aston Martin zelf restauraties mogen uitvoeren. En dat werd gedaan. Niet alleen het chassis en carrosserie werd onder handen genomen. Ook de gadgets, ontworpen door Sir Ken Adam en John Stears (Special Effects) ,werden compleet gereviseerd en werkend gemaakt. Het hele project duurde vijf jaar.
Gadgets
Alles is tot in de details gerestaureerd. De gadgets, waaronder de Browning .30 kaliber machinegeweren in de richtingaanwijzers voor, bandensnijders, rookscherm, roterende kentekenplaten en het kogelwerende scherm ontbreken niet. Ook de lade onder de bestuurdersstoel met een handwapen, mes, handgranaat en een scherpschuttersgeweer is aanwezig. De auto is volledig gedocumenteerd. De papieren van de vorige eigenaren en alles rond de restauratie in Zwitserland zijn bij de veiling inbegrepen.
De Aston Martin was na restauratie nooit meer te zien voor het grote publiek. In 2012 kreeg het Engelse magazine Motor de unieke kans om een reportage rond deze beroemde auto te maken.
Zoals ik al eerder zei kost de Aston Martin DB5/2008/R een flinke duit! Werd de auto in 2006 voor 3,6 miljoen euro verkocht: nu moet je rekenen op het dubbele ervan. Maar dan heb je wel een uniek stukje James Bond historie in huis. Of in de garage!
We slapen er nog een nachtje over!
De juffrouw weet overigens wel raad met de DB5. Dat zou EON toch op een idee moeten brengen.
Je hebt tot midden augustus, Gerard 😉