Gisteren was onze redacteur Johan namens JBN ter plekke bij de perspresentatie van de nieuwe multimedia-attractie 007 Elements. Hij maakte toen al even kort melding van het feit dat art director Neal Callow voor de 5e keer van de partij zal zijn als onderdeel van het production design team. Hij doet dit al sinds Casino Royale, en heeft dus al gewerkt onder de fameuze production designers Peter Lamont en Dennis Gassner.
Exit Gassner, Welcome Tildesley
Maar bij monde van Neal Callow zélf lijkt hij nu een andere baas boven zich te krijgen voor Bond 25. Het zal gaan om Boyle-collega Mark Tildesley, aldus de collega’s van het Noorse JamesBondNorge.no. Aanvankelijk zou production designer Dennis Gassner opgenomen worden in het crew-manifest voor Bond 25. Gassner meldde dat zelf ook in het International Cinematographers Guild Magazine.
Gassner lijkt nu eenzelfde lot beschoren te zijn als scriptschrijvers Neal Purvis & Robert Wade. Regisseur Danny Boyle opteert namelijk liever voor crewleden waar hij zélf vaker mee samenwerkt. Zo schrijft John Hodge momenteel het scenario voor Bond 25. En nu gaan de sets ook ontworpen worden door een andere production designer, te weten Mark Tildesley.
Het nieuws is redelijk opmerkelijk te noemen, aangezien Dennis Gassner momenteel een ‘hot sought commodity’ is in Hollywood. Zo werd hij geroemd om z’n sets voor de James Bond films, maar kreeg hij als production designer ook al Oscarnominaties voor Into The Woods (2014) en het zeer goed ontvangen Blade Runner 2049 (2017).
Oeuvre Mark Tildesley
Het oeuvre van production designer Mark Tildesley is wat minder groots van opzet als dat van Gassner. Zijn sets, veelal voor indie-films, zijn vaak wat realistischer en ingetogener van schnitt. Ook staat Tildesley wat meer bekend om z’n werk voor televisie, met als klapper dan wel weer de winst van een Emmy Award voor het door Danny Boyle geleide openingsfeest van de Olympische Zomerspelen van 2012. Andere films waaraan Tildesley heeft gewerkt, zijn 28 Days Later (2002), Sunshine (2008), T2 Trainspotting (2017) en Phantom Thread (2017), met onder andere Daniel Day-Lewis in de hoofdrol.
Boyle kiest zelf
Ook met een gewilde ‘auteur’ regisseur als Danny Boyle blijkt maar weer eens dat creative control meer fluïde is geworden en niet meer zuiver bij de Bond-producers ligt. Overigens worden crew-beslissingen als deze niet vaak meegenomen in de officiële perspresentatie van een nieuwe James Bond film. We zullen zien wat Mark Tildesley en Neal Callow voor Bond 25 voor ons in petto hebben. Ter afsluiting daarom nog even een korte functieomschrijving van beide functies:
They facilitate the production designer’s creative vision for all the locations and sets that eventually give the film its unique visual identity. Art Directors are responsible for the art department budget and schedule of work, and help the production designer to maximize the money allocated to the department.
Inderdaad opmerkelijk nieuws dit. Wringt er misschien wat in EON House, 138 Piccadilly? Production designers hebben een lange staat van dienst bij Bond. Verschil van inzicht tussen Gassner en Boyle ligt meest voor de hand. Of de heren liggen elkaar gewoon niet. Beetje vreemd is het wel, vijf maand voor de aftrap.