De geschiedenis van James Bond is ruim 66 jaar oud. Deze is zo groot en uitgebreid is dat er vaak nieuwe, onbekende dingen opduiken. In de loop der jaren zijn er bijvoorbeeld vele marketingbureaus, fotografen en andere creatieve mensen in opdracht bezig geweest om concepten te ontwerpen. Inada Studios is er één van.
Concept dvd-serie
Zo zijn er in de loop van de jaren verschillende concepts ontworpen maar nooit uitgebracht. Het bekendst zijn posters van de films. Maar ook verschillende ontwerpen van video-, dvd- en blu-ray-boxen hebben uiteindelijke productie nooit gehaald. Eén daarvan zijn de ontwerpen van Inada Studios.
Het bedrijf, gevestigd in New York, kreeg eind 2004 de opdracht om een ontwerp te maken voor een nieuw uit te brengen dvd-box. Ze werden niet zomaar gekozen. In 2002 waren ze betrokken bij de Japanse promotie van Die Another Day. Inada verzorgde de bioscooptrailer, het persboek en de Japanse promotiewebsite. De studio kreeg een nieuwe opdracht van MGM Home Entertainment; Ontwerp een logo en verschillende covers voor een nieuwe dvd serie. Het idee was dat alle covers eenzelfde layout kregen.
Logo-ontwerp
Eén van de onderdelen was het ontwerp van een nieuw logo voor de serie. Inada Studio creëerde hiervoor een vorm van een wapen welke was geïnspireerd op het wapen van de Britse monarchie. Het basisontwerp was links een paard, rechts een eenhoorn en daartussenin een wapenschild. Onder het wapenschild de tekst ‘James Bond’ en het (beroemde) 007-logo. Elke film kreeg zijn eigen kleur en invulling op het wapenschild. Voor Goldfinger uit 1964 was dit bijvoorbeeld de hoed van Oddjob op het wapenschild en erboven een gouden hand.
Het logo werd uiteindelijk door MGM Home Entertainment gebruikt. Een kleine anderhalf jaar later verscheen de James Bond Ultimate Edition. Op de cover van deze twee disk editie verscheen het logo. Deze werden één op één overgenomen van het concept, alleen werden ze uitgevoerd in grijstinten.
Covers
De covers voor de dvd’s werden niet overgenomen. Het is dus alleen bij een concept gebleven. Inada Studio ontwierp verschillende soorten covers. Als voorbeeld werd From Russia With Love (1963) veelvuldig gebruikt. Van twee ontwerpstijlen werd ook een cover van een andere film gemaakt. Van de cover geïnspireerd op posters uit de jaren ’60 en ’70 werd ook Moonraker (1979) gecreëerd. Van de stijlvolle (wellicht saaie) cover werd Tomorrow Never Dies (1997) ontworpen.
Ondanks dat het concepten waren, zijn ook hiervan een aantal elementen terug te vinden op de James Bond Ultimate Edition-versie. In de onderstaande afbeelding is From Russia With Love uitgewerkt in een zogeheten slip-case en is de afbeelding van Sean Connery als James Bond doorgedrukt. Hierdoor lijkt de cover heel donker, maar je kan toch de afbeelding van Sean Connery zien. Het wapenschild en het logo van de film zijn groot uitgevoerd. In de uiteindelijke Ultimate Edition-versie is er ook veel gebruik gemaakt van doorgedrukte afbeeldingen. Daarnaast hadden de doosjes uit de luxe koffer editie ook allemaal een slip-case.
Overige ontwerpen
Hieronder een overzicht van andere ontwerpen die Inada Studio heeft gemaakt. Wij danken Inada Studio hartelijk voor hun medewerking. Benieuwd wat zij nog meer ontworpen hebben? Bezoek hun website www.inadastudio.com.
Het uiteindelijke resultaat op de Ultimate Edition-hoezen. © 20th Century Fox Home Entertainment.
Die boxset heb ik gekocht en als ik nu de dvd covers zie vanaf casino royale tot spectre vindt ik ze lelijker dan als je deze covers gewoon had gebruikt. maar dat vindt ik
http://www.007magazine.co.uk/news_dvd.htm