James Bond Nederland. Vandaag de dag een begrip in de wereld van James Bond-liefhebbers. En vandaag ook de dag dat wij ons 15-jarig jubileum vieren. De tijd is niet zozeer snel gegaan, maar we hebben wel heel veel leuke dingen gedaan tijdens die 15 jaar. Er daar gaat het tenslotte om.
En precies 15 jaar geleden zag onze dag er zo uit. Ik sta, samen met Jorrit, langs de rode loper van de première van Daniel Craig’s eerste James Bond-film: Casino Royale. Vroeg in de ochtend hadden we een mooi plekje weten te bemachtigen. Overigens bleek dat vooral de dag erna als we de foto’s ging terug bekijken. Niet alleen was dit de eerste première van Craig: het zou ook ons allereerste artikel worden voor de website van James Bond Nederland. Als je iets doet moet je het goed doen was onze gedachte. Maar Jorrit en ik kende elkaar al langer dan die dag.
007nl.com
Jorrit en ik leerden elkaar al kennen voor James Bond Nederland. We waren allebei redacteur bij het forum 007nl.com, welke in 2004 ook een website kreeg. Met een groepje enthousiaste liefhebbers ging we aan de slag. Zo waren we te vinden op diverse filmbeurzen in Nederland, waarbij die in Heerlen toch wel de bekendste was. Maar alleen nieuws publiceren van andere websites is ook zo wat. We wilden ook zelf meer gaan doen: interviews, wellicht reizen naar de filmlocaties en de samenwerking opzoeken met de partners van James Bond.
Waar we in de periode van 007nl.com en het begin van James Bond Nederland vaak even op de koffie gingen: de importeur van Aston Martin: Kroymans in Hilversum. En daar staan we dan maart 2005. Ik (rechts) 19 jaar en Jorrit is hier 22.
En dat bleek voor iedereen eigenlijk een brug te ver. Nu, 15 jaar later, begrijp ik dat ook zeker. Alleen toen wilde vooral Jorrit en ik er veel meer mee gaan doen. We namen afscheid van de groep en begonnen James Bond Nederland, met het webadres www.jamesbondnederland.org. Volgens mij hebben we uiteindelijk ook nog .com en .nl gekocht. Maar goed, dat kon ik nergens meer terug vinden.
Waar we binnen 007nl.com iemand hadden die de website had opgezet met behulp van Joomla, waren wij daar helemaal niet in thuis. En voor het volgende wat ik schrijf zal mening mens mij uitlachen en waarschijnlijk zullen er ontwerpers zijn die mij voor gek zouden verklaren. Ik werkte tijdens mijn opleiding en mijn eerste baan met Microsoft Publisher. Op een laag dremplige manier kon je boekwerken vormgeven. En zo kwam ik erachter dat je met Publisher ook een website kon publiceren. Je raad het al: we gingen hiermee aan de slag. Er werd een ontwerp gemaakt, net als een ontwerp voor het logo. En toen konden we aan de gang.Hieronder twee ontwerpen die het niet waren geworden.
Later is het professioneler geworden. We stapte over naar WordPress. Ik had er echt helemaal geen verstand van dus ik moest flink aan de bak om alles onder de knie te krijgen. Ik leerde mijzelf op die manier wel programmeren. Want het kwam wel eens voor dat een HTML-code verkeerd was. En de website dus niet werkte. Ik wil niet weten hoeveel uren hierin hebben gezeten. Maar uiteindelijk is het zelfs tot een app gekomen, die helaas nooit uitgerold is geweest. Ondertussen heeft de techniek ons ingehaald: website passen zich automatisch aan aan het formaat van de gebruiker.
Filmbeurzen
De eerste jaren waren we vooral een graag geziene gast op filmbeurzen. Bekendste hiervan was toch wel de filmbeurs van Heerlen. Twee keer per jaar waren wij daar te vinden. Hierdoor hadden we de mogelijkheid om fysiek dichter bij de liefhebbers te komen, maar ook om de James Bond-gasten, die altijd ruim aanwezig waren, te kunnen ontmoeten. Vele interview kwam hierdoor van de grond, waardoor de inhoud van de website ook interessant werd.
Met Thomas Wheatley (Saunders, TLD) Met Joe Robinson (Peter Franks, DAF)
Samenwerken
Ondanks dat we een ‘fanclubje’ waren en geen commercieel bedrijf lukte het wel om samen te werken met de bedrijven die ook aan de James Bond-films waren gelinkt. Denk hierbij aan Bollinger, Heineken en Aston Martin (die laatste kom ik zo nog op terug). Maar in het eerste jaar wisten we ook goed contact te maken met de distributeur van de films op dat moment. En het opmerkelijkste was eigenlijk: wij werkten samen met die bedrijven, maar die bedrijven niet samen met elkaar. Daarmee konden wij als ‘fanclubje’ de verbindende factor zijn. Het was in 2008 dat we de bedrijven hadden uitgenodigd voor wel een heel speciaal evenement: een ontmoeting met Sir Roger Moore. Die eerste jaren bleek de basis te zijn van een sterke organisatie. Daar is na 15 jaar eigenlijk niks aan veranderd.
Literaire Bond
Wat we eigenlijk bij de oprichting van James Bond Nederland mistte was aandacht voor de literaire kant van 007. Natuurlijk logisch in een tijd waarin een nieuwe James Bond-film met een nieuwe James Bond-acteur op het witte doek zou verschijnen. Maar daarvoor was het ook wat minder. En aangezien ik ook heel erg interesse heb in het leven van Ian Fleming en zijn boeken, besteden we hier ook aandacht aan. En met succes. Door Uitgeverij A.W. Bruna werden we gevraagd om de nieuwe James Bond-boeken te promoten. Niet alleen op de website, maar ook op radio en televisie en mijn hoogtepunt daarin was een interview met Jeffrey Deaver tijdens een exclusief evenement in De Rode Hoed in Amsterdam. Man, wat was ik zenuwachtig, maar wat was dat gaaf! En hiermee werd ook een basis gevormd in de samenwerking met Ian Fleming Publications en in het bijzonder met Lucy Fleming.
Aston Martin
Aston Martin. Het oer-Britse merk heeft een belangrijke rol gespeeld in mijn James Bond-leven en ook binnen James Bond Nederland. Ik was 16 jaar toen ik voor het eerst oog in oog kwam te staan met de beroemdste Aston Martin: de DB5 (foto links). Een van de promotie auto’s van Thunderball uit 1965 (kwam ik pas veel later achter) staat in het Louwman Museum. Toen nog bij de Toyota importeur in Raamsdonksveer. Samen met mijn vader was ik daar en ik weet niet meer waarom, maar ik mocht in de auto zitten. Een magisch moment! En het was een paar jaar later dat ik in diezelfde Aston Martin een uitgebreid interview had voor Radio 2 samen met Jorrit.
En het meest bijzondere avontuur was toch wel dat we DIE Aston Martin hebben over laten komen naar de Pinewood Studios voor de Goldfinger Reunion. Het begon met een idee waar iedereen enthousiast van werd. Maar dan nog de uitvoering: hoe ga je regelen dat een auto van een paar miljoen voor een weekend even naar het buitenland gaat? Na heel veel gesprekken met de eigenaar en uiteindelijk kregen we groen licht. Dat was in 2008. En dat gaf meteen aan wat wij als James Bond Nederland in onze mars hadden. Hieronder ik op de heilige grond van de Pinewood Studios, de Aston Martin op Goldfinger Avenue en de terugkeer in Nederland.
En ook in de jaren erna bleef Aston Martin een centrale rol spelen binnen James Bond Nederland. En een aantal jaar geleden hebben we in samenwerking met Aston Martin een review gemaakt over de DB11. Kosten nog moeite werden gespaard om deze unieke video te kunnen maken.
Twee jaar geleden kreeg de Aston Martin DB5 aandacht in een video die we bij Gallery Aaldering mochten opnemen. En wie weet wat Aston Martin in de toekomst voor ons in petto heeft.
Evenementen en tentoonstellingen
Ik noemde al even de Goldfinger reünie. Maar ook in de jaren erna maakte we reportages van de evenementen. Ook werden we uitgenodigd bij diverse andere evenementen en tentoonstelling zoals The Story Of James Bond: A Tribute To Ian Fleming, Water On The Lens, James Bond Experience (Beaulieu), lancering Bloodstone in Londen, verzamelbeurzen en nog veel meer. En ook hierin hebben we toch wel een hoogtepunt: de komst van de officiële tentoonstelling Designing 007 in onze havenstad Rotterdam.
Reizen
Niet alleen voor evenementen reisden we naar het buitenland. Ook maakte we reportages van de filmlocaties. Hiervoor zijn we echt door heel Europa gereden. Niet alleen de bakermat van de films, de Pinewood Studios, bezochten we. Ook Frankrijk, Zwitserland, Tsjechië en Italië werden aangedaan.
En dan is het wel gaaf als je tijdens een bezoek aan Venetië een foto weet te maken van een filmlocatie die niet openbaar toegankelijk was. Maar de eigenaar vond het zo geweldig dat ik vanuit Nederland speciaal hiervoor naar Italië was gekomen en mocht in hoge uitzondering, snel een foto maken. En ik wist dat ik iemand hier heel blij mee kon maken: Martijn van On The Tracks of 007. Herken jij de locaties?
Magazine
En ik sluit dit artikel af met misschien wel het mooiste project wat we hebben gedaan: een eigen, Nederlandstalig James Bond-magazine. Onder de titel Bondesque verscheen 10 jaar geleden de eerste pilot. Het was altijd een grote wens geweest, maar het uitgeven van een magazine bleek veel haken en ogen te hebben en niet zo makkelijk als gedacht. Vooral de kosten voor het maken van een hoogwaardig magazine vielen tegen. Of de opbrengsten, dan is maar hoe je het ziet.
Voor de uitgaves daarna moesten er concessie worden gedaan. Vooral in de kwaliteit, om te zorgen dat de kosten zo laag mogelijk werden. Er zouden uiteindelijk nog 4 edities verschijnen, waarvan 2 een jaaroverzicht waren. De kwaliteit konden we niet waarborgen (ook van de artikelen niet) en besloten om de stekker eruit te trekken. Je zou bijna kunnen zeggen: een van de dingen die ons niet gelukt is in al die jaren. Maar wie weet wat de toekomst daarin nog gaat brengen: tenslotte blijft het mooi om te maken.
En daarmee sluit ik dit artikel over 15 jaar James Bond Nederland af. Met onze historie kunnen we nog wel tientallen artikelen schrijven. We gaan je in ons jubileumjaar elke week meenemen in een stukje geschiedenis op onze sociale media kanalen.
Voor de gehele redactie een dikke proficiat.
Wat een geweldige mijlpaal en ik hoop dat er nog veeeeeele jaren bij gaan komen. Want, ‘we have al the time of the world and there’s no time to die’
Tot spoedig.
Dank je wel Leon!
YOU ONLY LIVE TWICE 😉
dus OP naar de volgende jaren
Echt wel! Dank voor al je steun de afgelopen jaren Vanja!