Afgelopen maandag vond de 90ste Academy Award uitreiking plaats in Los Angeles. Het prestigieuze gouden Oscar beeldje is een eerbetoon en zéér waardevolle onderscheiding voor mensen in de film-industrie. Maar hoe zit dat met James Bond?
De Bond-films hebben wél degelijk in het verleden een Oscar-beeldje in ontvangst mogen nemen. Echter is het aantal zeer beperkt. Door de steeds belangrijker wordende Britse film-industrie, werd het grootste gedeelte pas in de 21e eeuw binnengesleept.
Nummer 1: Goldfinger
De eerste Bond-film die het gouden beeldje in ontvangst mocht nemen was Goldfinger. In 1965 kreeg geluidseditor Norman Wanstall de prijs voor zijn geluidseffecten in Goldfinger, in de categorie Beste Sound Effects. Al sinds de eerste Bond-film Dr. No was de geluidseditor betrokken bij de Bond franchise. Na Never Say Never Again stopte hij voor de franchise.
Nummer 2: Thunderball
Een klein jaartje later waren het de visual effects van Thunderball die geprezen werdt met het beeldje, in de categorie Beste Visual Effects. Niemand minder dan John Stears was verantwoordelijk voor de visual effects, maar in de Bond-wereld wordt hij ook genoemd als de ‘echte Q’. Want hij was verantwoordelijk voor de legendarische scènes met de Aston Martin DB5 in zowel Goldfinger als Thunderball.
De Britse visual effect artist ontwierp onder andere de machinegeweren, draaiende nummerplaten, kogelvrije ramen en de welbekende schietstoel in de DB5. Ook de ontploffing van de Jamaicaanse schuilplaats van Dr. No was van zijn hand.
[WPGP gif_id=”26883″ width=”600″]
Nominaties
En toen bleef het voorlopig enkel tot nominaties. Diamonds Are Forever ontving een nominatie in de categorie Beste Sound. En dat was het voor Sean Connery’s Bond-tijdperk.
In Roger Moore’s tijdperk bleef het echter alleen bij nominaties. In totaal ontvingen de films 6 nominaties. De eerste was voor Live And Let Die in de categorie Beste (originele) geschreven muziek voor film, het gelijknamige liedje van Paul McCartney kreeg de nominatie.
The Spy Who Loved Me
The Spy Who Loved Me kon rekenen op een recordaantal nominaties. Ken Adam, Peter Lamont en Hugh Scaife ontvingen de nominatie voor Beste Art Direction Set Decoration. De andere twee nominaties waren beide voor Marvin Hamlisch in de categorie Beste (originele) geschreven muziek voor de soundtrack van de film en de titelsong ‘Nobody Does It Better’.
Moonraker
In 1979 kreeg Moonraker ook een nominatie voor de Beste Visual Effects. Verantwoordelijk hiervoor waren Derek Meddings, Paul Wilson en John Evans. Uiteindelijk ging de Academy Award naar de film Alien.
For Your Eyes Only
De laatste nominatie in het Moore-tijdperk was wederom voor Beste (originele) geschreven muziek voor film, genomineerd was de gelijknamig titelsong ‘For Your Eyes Only’. Geschreven door Mick Leeson en gecomponeerd door Bill Conti. Sheena Easton mocht het lied zingen.
Nummer 3 & 4: Skyfall
Ruim 30 jaar en 10 films later, mocht het opnieuw baten voor de Bond franchise. Het werd tijd, toch? Het aan stellen van een Oscar-waardige regisseur, Sam Mendes, wierp zijn vruchten af. Want de 23e Bond-film kon rekenen op maar liefst 5 Oscar nominaties. Een record! Na een waanzinnige opbrengst van ruim een miljard dollar, stond de Bond franchise op z’n hoogtepunt. Uiteindelijk werden 2 van de 5 Oscars daadwerkelijk verzilverd.
De genomineerden waren:
Beste Cinematografie
Roger Deakins
Beste (originele) soundtrack voor film
Thomas Newman
Beste Sound Mixing
Scott Millan, Greg P. Russell en Stuart Wilson
De winnaars waren:
Beste (originele) geschreven muziek voor film
Adele en Paul Epworth
Voor het nummer: Skyfall
Beste Sound editing
Per Hallberg en Karen Baker Landers
Niet heel onverwachts was de Oscar voor Skyfall van Adele en Paul Epworth. Het nummer was ijzersterk ontvangen door het publiek. Het nummer stond 29 weken in de Nederlandse top 40, waarvan 7 weken op de eerste plaats. Ook heeft het nummer sinds dat het uitkwam in 2012, een jaarlijkse notering in de Top 2000.
Opvallend bij deze 90e uitreiking was, dat Skyfall cameraman Roger Deakins, na 13 nominaties dan eindelijk zijn nominatie mocht verzilveren voor zijn werk voor Blade Runner 2049. Hij stond samen met Spectre cameraman Hoyte van Hoytema op de shortlist voor het beeldje.
Nummer 5: Spectre
De meest recente Bond-film mocht ook een Oscar in ontvangst nemen. Het nummer ‘Writing’s On the Wall’ van Sam Smith en Jimmy Napes won het gouden beeldje in de categorie: Beste (originele) geschreven muziek voor film.
Dit nummer werd overigens wisselend ontvangen door het publiek. Of je hield ervan of je vond het op z’n zachts gezegd gewoon niet mooi. En dat was te merken, er waren twee kampen. Toch bleek het nummer uiteindelijk goed genoeg voor de prijs, volgens het publiek.
Roger Moore tribute
Traditiegetrouw worden belangrijke mensen uit de filmwereld geeert in een speciale tribute in de show. Roger Moore was ook opgenomen in de video. Bekijk de tribute hieronder.
Reageren