James Bond Nederland
Home » Nieuws » James Bond Car Collectie 33: Chevrolet Bel Air

James Bond Car Collectie 33: Chevrolet Bel Air

Een statige Amerikaanse auto zorgt voor het eerste gevecht dat Bond in de films moet leveren.

De Chevrolet Bel Air is de eerste auto die we in de James Bond reeks te zien krijgen. Dit model kan daarom ook niet in de Car Collectie ontbreken. Tijdens de rit naar het hotel op de Bahamas hebben Bond (Sean Connery) en de taxibestuurder dat ze worden achtervolgd. Na een afleidingsmanoeuvre vertrouwd Bond de taxibestuurder niet meer en komt het tot een handgemeen: de eerste vechtscène van de filmreeks.

Na een aantal keren geprobeerd te hebben de verhalen vanIan Fleming op het witte doek te krijgen, lukte het Harry Saltzman en Albert Broccoli om een succesvolle verfilming te maken van het James Bond boek Dr. No. Met een budget van 1 miljoen Dollar, gold dit als een low budget film. Het werd een succes en een jaar later is From Russia With Love te bewonderen in de bioscopen.

Wegens het lage budget dat United Artists beschikbaar stelde, moest er goed naar de kosten worden gekeken. Daarom werd de film opgenomen in de Pinewood Studios (vlakbij Londen) en op Jamaica, waar Ian Fleming zijn James Bond boeken schreef. De voorbereidingen van de film duurde 1,5 jaar en op donderdag 16 januari 1962 begonnen de eerste opnamen op Jamaica. Op 6 oktober van dat jaar verscheen de film in de Engelse bioscopen en later ook in Amerika.

De Bel Air werd door Chevrolet in 1953 ingevoerd en gaf de kwaliteitsklasse aan, waarvan dit de hoogste was. Het model werd geproduceerd van begin 1950 tot 1981. In 2002 kwam General Motors met een conceptcar die de naam Bel Air zou gaan dragen. Dit was een mix tussen de klassieke Bel Air uit de jaren ’60 en de (beroemde) Thunderbird modellen van Ford.

De Bel Air, die we in Dr. No kunnen bewonderen, is van de tweede generatie. Deze uitgave was veelvuldig te zien in het straatbeeld. Sinds zijn verschijning in de James Bond film, werd het type veelvuldig gebruikt in film als Back To The Future en LA Confidential.

Schaalmodel: De details van de Chevrolet zijn ook in deze editie van hoge kwaliteit. De bestickering en de andere details zijn zeer goed zichtbaar. Leuke details zijn de attachékoffer op de achterbank en het pistool in het handschoenenvak. Op de achtergrond van het diorama zien we James Bond  in gevecht met de taxibestuurder.

Magazine: Op de cover een van de minder bekende promotiefoto’s van Sean Connery voor de film Dr. No. Ook is er in deze editie aandacht voor het voertuig, een scene uit de film en een blik in het archief van Sir Ken Adam.

Bond Klassiek: Chevrolet Bel Air. Een overzicht van de belangrijke kenmerken van deze Amerikaanse auto. De motor, de vele chromen accenten maken deze auto tot een statussymbool én prima taxi.

Scene voor Scene: Dr. No. De vechtscène tussen James Bond en Mr. Jones was zeer gewaagd en er werd door het bioscooppubliek verafschuwd. Maar het zette wel de trend voor de vele films die volgden. Het belangrijkste voor de acteurs was dat alle bewegingen van het gevecht goed moesten worden ingestudeerd. Het moest namelijk als een soort dansvoorstelling voor de camera worden opgevoerd. Ook dit waren nieuwe technieken die door stuntman Bob Simmons werden bedacht.

Daarnaast schenkt het magazine aandacht aan de beroemde gunbarrel opening. Bob Simmons nam voor de eerste films deze taak opzich, daarnadeden de James Bond acteurs het zelf.

Poster binnen: Een foto uit de folder van Chevrolet. De kleur is gelijk aan de filmversie, alleen de kleur van het interieur komt niet overeen.

Achter de schermen: De stijl van Bond. Eén van de kenmerken van de James Bond films (en vooral van de eerste) zijn de decors van Sir Ken Adam. Zijn ontwerpen waren voor die tijd modern en futuristisch te noemen en passen daarom helemaal in de stijl van James Bond. Voor de film Dr. No was Ken Adam ondermeer verantwoordelijk voor de reactorzaal en de vertrekken van Dr. No. Het ruimtelijke effect van deze vertrekken werd mede gecreëerd door een speling van schuine lijnen.

Type-historie: Chevrolet Bel Air. De Chevrolet Bel Air was het paradepaardje van het General Motors concern en vertegenwoordigde de welvaart die de Verenigde Staten  in de jaren ’50 en ’60 kende. De Bel Air was daarnaast ook een kwaliteitsproduct om die reden rijden er nog altijd veel Bel Airs rond in landen als Cuba en Jamaica. Dat de Chevrolet Bel Air in Die Another Day te zien is als knipoog is dan ook niet bijzonder. Ook nu schenkt men weer aandacht aan de prestaties, wat hij kost en zijn afmetingen.

Film en fictie. Ook Dr. No kent zeven feitjes en weetjes.

Wie had Ian Fleming in gedachte als James Bond? Welke scenarioschrijver durfde zijn naam niet op het script te vermelden, omdat hij bang was dat de film een flop zou worden? Op ondermeer deze vragen staat hier het antwoord.

Film-poster achterzijde: Italiaanse bioscoopposter van Doctor No. Opmerkelijk is dat voor de Italiaanse markt meerdere bioscoopposters zijn verschenen. Deze werden ontworpen door Avardo Ciriello, die destijds voor vele bioscopen affiches en posters maakte. Vooral de ruwheid van de subtekeningen op de posters was een gewaagd concept in de jaren 50 en 60. Het originele formaat is 201 x 140 cm.

De volgende editie van de James Bond Car Collectie is de Range Rover uit Tomorrow Never Dies. De Chevrolet Bel Air is te verkrijgen via de officiële (Nederlandse) website van de James Bond Car Collectie.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met een kennis het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse 007 liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.