GoldenEye 007, bijgenaamd GoldenEye 64, was legendarisch. Twee jaar na de film, in augustus 1997, kwam gamestudio Rare met een van de eerste First Person Shooters in 3D. Het zorgde voor een hoop game-verslaafde Bond-fans en een hoop game-fans die de film gingen bekijken. Verschillende re-releases stonden op de planning, maar zijn nooit uitgevoerd. Tot nu?
Er is nog niets bevestigd, maar de aanwijzingen zijn er. GoldenEye 007 zou een re-release krijgen op Xbox-consoles. De website trueachievements.com ontdekte op de Microsoft-server een lijst met te behalen achievements voor de game wanneer je bepaalde levels zou uitspelen of bepaalde doelen zou halen in de bekende multiplayer. Het feit dat er in de lijst gebruik wordt gemaakt van de originele level-benamingen en screenshots uit het originele spel, zou wijzen op een zogenaamde port. Bij een port wordt de oude game één op één overgenomen op een nieuwere console. Het is dus anders dan een remaster of een remake. Die laatste is ons als Bond-fan niet vreemd: GoldenEye Reloaded verscheen in 2010 al, ditmaal met Daniel Craig in een geüpdatete versie van de film uit 1995.
Anders dan in 2008
Begin februari 2021 dook opeens gameplay op van een remaster van GoldenEye 007 uit 2007. Deze versie, bedoeld voor Xbox Live Arcade en Xbox 360, stond gepland voor release in 2008 en is om onbekende redenen nooit verschenen. Ditmaal lijkt het anders te zijn, en is er misschien toch een nieuwe samenwerking tussen Microsoft, MGM en Danjaq. Als je alle achievements op de lijst behaalt, krijg je punten, de Gamer Score. Het totaal aantal te behalen punten is 1000. Vroeger, in 2007, was het maximaal aantal te behalen punten 200. Dit zou bewijzen dat het hier om een nieuwe versie gaat en dus niet om de gelekte versie uit 2007.
De website ExoPhase heeft de achievement-lijst ook staan, en zet erbij dat ze kunnen worden behaald op Xbox One. Dat lijkt me een aanname te zijn, maar het is niet geheel onlogisch. De studio achter de game, Rare, werd in 2002 opgekocht door Microsoft. Het is dus goed mogelijk dat Microsoft deze versie van GoldenEye 007 exclusief op hun platformen uitbrengt: op Xbox en via Windows ook op PC. Sony’s Playstation en Nintendo zouden dan geen versies krijgen. Uit de achievements blijkt ook dat er 2 personen zijn die ze al behaald hebben op hun Xbox-account: James Thomas en Christina McGrath, beiden werknemers van Rare.
De juiste timing?
Al deze elementen samen zorgen ervoor dat het gerucht vrij aannemelijk is: 25 jaar na datum zou GoldenEye 007 dan speelbaar worden op moderne consoles. Het is iets waar fans al jaren om vragen, maar iets wat nooit lukte. Om het gapende gat te vullen, zijn er enkele fan-remakes geweest. De meest recente poging was GoldenEye 25, bedoeld voor dit jaar. Dat fan-project werd echter in 2020 vroegtijdig afgebroken door Danjaq, die wegens copyright-schending verhaal ging halen. Niet lang daarna bleek ook dat Danjaq een trademark had aangevraagd voor GoldenEye, om het (opnieuw) te gebruiken voor videogames. Was dat in een poging om fan-remakes te stoppen of komt er nu dan toch een nieuwe GoldenEye 007 op je Xbox? Het is nog even afwachten.
De timing lijkt in ieder geval juist te zijn: 25 jaar GoldenEye 007, 60 jaar Bond. Na de tegenvallende reactie op 007 Legends (2012) lijkt men bij Danjaq/EON weer klaar te zijn voor Bond in videogames. De verwachtingen zijn hoog gespannen voor Project 007, een origineel verhaal van IO Interactive, de makers van de Hitman-serie. Hopelijk krijgen we dit jaar wat meer info. Danjaq lijkt terug te grijpen naar een oude formule: de rol van Bond in de films staat vacant, dus het gat wordt opgevuld met videogames. Dit gebeurde al eerder: tussen Brosnan en Craig kregen we GoldenEye: Rogue Agent (2004) en From Russia With Love (2005), de laatste keer dat Sean Connery 007 vertolkte.
Herhaalt de geschiedenis zich en krijgen we opnieuw een game met GoldenEye in de titel? We houden je op de hoogte!
Reageren