Ejector seat, you’re joking? I never joke about my work, 007! Zo introduceerde Q in Goldfinger de Aston Martin DB5 aan James Bond. Een auto die op slag The Most Famous Car in The World werd. Aston Martin startte in 2018 met een prestigieus project.
25 stuks van de auto van James Bond. Dat was het doel. Maar het moesten vooral geen normale auto’s worden. Nee, de wagens werden stuk voor stuk uitgerust met alle gadgets die James Bond in Goldfinger (1964) beschikbaar had! Vandaag presenteren we samen met Aston Martin de eerste Aston Martin DB5 van vijfentwintig!
Job 1 klaar
Vorige week was het zover. Na 4500 uur hard werken verliet de Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation car Job 1 de Aston Martin Works in Newport Pagnall, Buickinghamshire, Engeland. In deze plaats schroefde het bedrijf van 1954 tot 2007 hun auto’s in elkaar.
De DB5 is niet alleen een voorbeeld van mooi design en succes op het gebied van engineering maar markeert ook de bouw van de eerste volledig vernieuwde DB5 in een halve eeuw. De DB5 is een echte klassieker. Er werden er tussen 1963 en 1965 minder dan 900 gebouwd.
Samen met EON Productions
Aston Martin creëerde de Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation car samen met EON Productions. Het filmproductiebedrijf van Barbara Broccoli en Michael G. Wilson.
Special effects supervisor Chris Corbould en zijn team ontwikkelden de echt werkende gadgets. Je ziet er een aantal werkend in de video boven dit artikel. Corbould is sinds The Spy Who Loved Me (1977) bij de James Bond-films betrokken.
De gadgets
Exterieur:
- Rookgordijnsysteem achter
- Achter gesimuleerd olievlekafgiftesysteem
- Draaibare nummerplaten voor en achter (driedubbele platen)
- Gesimuleerde dubbele front machinegeweren
- Kogelwerend achter schild
- Uitschuifbare rammen voor en achter
- Gesimuleerde bandenslijper
- Afneembaar dakpaneel bij de passagier (optionele uitrusting)
Interieur:
- Gesimuleerde radarscherm met tracker kaart
- Telefoon in de deur van de bestuurder
- Pookknop knop met daarin de knop voor de schietstoel
- Armsteun en schakelaars in de middenconsole
- Onder de stoel verborgen wapens / opbergbak
- Afstandsbediening voor activering van gadgets
Van binnen en buiten
De 25 wagens worden in Silver Brich uitgevoerd. Je raad het al, dat is de kleur die op de originele DB5 uit Goldfinger zat. Maar verwacht niet dat je met een oude auto te maken hebt. De DB5 is naar moderne standaards geüpgraded. Te denken valt aan ESP maar ook aan een verstevigd chassis.
Onder de kap vinden we een 4 liter zes cilinder motor met drie SU- carburateurs, een oliekoeler en een vijfversnellingsbak van ZF.
Een mechanisch limited slip differentieel is ook standaard. De DB5 heeft een maximaal vermogen van 290 pk. Dat zijn er acht meer dan in het origineel.
Bij een moderne uitvoering van een klassiek model zou je denken dat de remmen ABS hebben. Dat is niet het geval. Al zijn ze wel wat verbeterd.
De eerste Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation cars zijn inmiddels bij hun baasjes afgeleverd en worden tot in de tweede helft van 2020 uitgeleverd.
Marek Reichman
Reichman, chef ontwikkeling bij Aston Martin is trots op het project:
De DB5 is, zonder twijfel, the most famous car in the world, dit door de band met James Bond. Dat Job 1 nu klaar is, de eerste DB5 in een halve eeuw, is wel een moment voor me.
Werken aan de Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation cars zie ik als een privilege. Ik weet zeker dat de 25 mensen die een exemplaar hebben gekocht bijzonder blij zullen zijn.
JBN test de DB5
Wat is er nu mooier dan in de auto van je dromen rijden? Samen met redacteur Allard kreeg ik bij Gallery Aaldering de kans om met een Aston Martin DB5 te rijden. In bovenstaande video laat ik je alles van de peperdure DB5 zien.
Reageren