Zo, we hebben 2017 definitief achter ons gelaten. Een jaar dat voor veel Bond fans er niet eentje was om in te lijsten. Daarvoor zijn twee redenen te noemen. Uiteraard het verlies van Sir Roger Moore. Een jeugdheld, één van the magnificent six, is niet meer onder ons. En daarnaast was het de oorverdovende stilte rondom Bond 25. Want los van een Schwarzenegger-achtige “I’ll be back” uit de mond van Daniel Craig was er weinig nieuws te melden. Ja, veel roddel en achterklap. Maar geen écht nieuws. Dat zal in 2018 wel anders zijn. Met een releasedatum in november 2019 zal de preproductie voor Bond 25 dit jaar in alle hevigheid losbarsten. En daar kijk ik reikhalzend naar uit!
Want met betrekking tot James Bond en 2018 heb ik wel wat wensen. Om te beginnen op het vlak van merchandising. Iedere Bond fan verzamelt wel iets met betrekking tot zijn idool, al is het maar de films op een mooi rond Blu-ray schijfje. Ikzelf beperk het tot de literatuur en muziek rondom 007. Wat betreft de literatuur hoop ik dit jaar op een derde Bond boek van schrijver Charles Helfenstein. Eerder publiceerde hij de briljante The Making of OnHer Majesty’s Secret Service en The Making of The Living Daylights. Het liefst zie ik dat Helfenstein voor iedere Bond film zo’n prachtig boek uitbrengt. Maar ik wil niet té hebberig overkomen en ben voor dit jaar al blij met een ‘making of’ van From Russia with Love of Thunderball.
Op het vlak van de Bond muziek heb ik ook mijn wensen voor 2018. Eind vorig jaar bracht La La Records een gelimiteerde editie van de soundtrack van Die Another Day uit. De film is zeker niet mijn favoriet, maar die complete David Arnold score is toch wel erg lekker. Dus bij deze een oproep aan de licentiehouders van de Bond muziek: graag een volledige soundtrack uitgave van ieder Bond film. Begin maar met The Spy Who Loved Me en The World Is Not Enough, want daarvan ontbreekt nogal wat op de huidige soundtracks.
Ook heb ik een wensenlijstje klaarliggen voor Bond 25, maar daarmee zou ik wel een compleet jaar aan columns kunnen vullen. Mijn belangrijkste wens; neem de juiste regisseur in de arm! Wie dat is, weet ik ook niet. Maar kies in godsnaam iemand die de tradities van 007 omarmt maar ook nieuwe paden durft te bewandelen. Kies bovendien iemand die als geen ander weet hoe je een goed verhaal vertelt. En laat die persoon, aangevuld met een sterke scenarioschrijver, alsjeblieft op tijd aanschuiven bij scriptschrijvers Purvis & Wade (die momenteel bezig zijn met Bond 25). Ik heb namelijk het gevoel dat de creativiteit van dit duo zo langzamerhand wel is uitgeput.
Wie ze gaan casten voor de rollen van Bond girl en schurk maakt me niet zoveel uit. Zolang ze maar een mooi plaatje zijn (in geval van de girls) en angstaanjagende, goed acterende koppen hebben (in geval van de schurken). Breng ook Ralph Fiennes, Ben Whishaw en Naomi Harris terug als M, Q en Moneypenny. Perfect gecast, voor de komende films hoef je daar niets aan te veranderen. Artiest voor de titelsong? Geen idee. Maar David Arnold mag wat mij betreft terugkeren als componist. En mocht hij geen tijd hebben, dan wil ik graag Daniel Pemberton voorstellen. Zijn muziek voor de film The Man From U.N.C.L.E. heeft een heerlijke jaren zestig Bond sound. Zoiets hoor ik hem graag eens componeren voor een échte Bond film.
Mijn allergrootste wens is toch wel dat we dit jaar niet opnieuw afscheid moeten nemen van een James Bond icoon. Helaas is dat met een filmserie van 56 jaar oud een mogelijkheid waarmee we rekening moeten houden. Zo wordt Sean Connery in augustus maar liefst 88 jaar. Mocht de legendarische Schot ons dit jaar gaan verlaten, dan wens ik een vergelijkbaar afscheid als we bij Roger Moore hebben gezien. Een eenmalige terugkeer van Goldfinger in alle Nederlandse bioscopen….ik sta vooraan in de rij. Het idee alleen al: ter nagedachtenis aan Connery hem nog één keer als 007 op het witte doek zien schitteren. Dat is ook een wens van me, maar het liefst nog niet voor 2018.
Ideetje: sowieso een bioscoopvertoning van Goldfinger organiseren in 2018, juist om te vieren dat Connery leeft! Ik sta gelijk achter je in de rij voor een kaartje!
Not a bad idea, Don!
Jullie hadden dat fantastisch gedaan vorig jaar voor The Spy Who Loved Me, dus weten precies hoe je zoiets moet aanpakken! Maar, mocht ik op enige wijze kunnen helpen, graag!