James Bond Nederland
Aston Martin DB5 en V8 Vantage Londen Global James Bond Day 2018 header
Home » Nieuws » Column: De Aston Martin en alle andere auto’s

Column: De Aston Martin en alle andere auto’s

Er zijn op de wereld twee soorten auto’s: de Aston Martin en alle andere auto’s. Ik weet te weinig van automobielen om daar verder onderscheid in te maken. Ten tweede interesseer ik mij in het geheel niet in iets op vier wielen. Twee wielen trouwens ook niet; twee benen weer wel…

In mijn column voor deze maand bespreek ik wat onderwerpen die Spoilers! bevatten. Ik heb je gewaarschuwd!

Er zijn genoeg mensen die precies weten welke oom of zwager in welke auto rijdt. Als dat aan mij wordt gevraagd, dan kan ik meestal niet meer uitbrengen dan ‘een zwarte volgens mij’. Dan nog blijkt het vaak om een rode of een blauwe te gaan.

Vandaar dat ik het voor mijzelf overzichtelijk houd: de Aston Martin en alle andere auto’s. Natuurlijk ken ik de Sunbeam Alpine uit Dr. No (1962), de Toyota-cabriolet uit You Only Live Twice (1967), de Ford Mustang Mach 1 uit Diamonds Are Forever (1971), de AMC Hornet uit The Man with the Golden Gun (1974), de Lotus Esprits uit The Spy Who Loved Me (1977) en For Your Eyes Only (1981) en de BMW’s uit de jaren 90-films. Hiervan vind ik de roestbruine Lotus uit Eyes met die ski’s op het dak wel een interessante wagen om te zien, net als de Ford Mustang uit Diamonds die zo hoog op zijn poten staat. Ik ken deze auto’s enkel omdat ze voorkomen in een filmserie waarover ik alles meen te weten, dan hoort dit er ook gewoon bij.

Moordwagen

De Aston Martin DB5, de meeste klassieke van alle Bond-wagens, is natuurlijk een beauty. Maar vergeet ook de modernere uitgaven van het Britse automerk niet die sinds Die Another Day (2002) in de films te zien zijn. Prachtig gestroomlijnd met allemaal die karakteristieke (geen idee hoe dat heet) uitsparing aan weerszijde met zo’n metalen pin. De donkerkleurige versies uit On Her Majesty’s Secret Service (1969) en The Living Daylights (1987) zijn ook niet te versmaden.

En daarmee hebben we gelijk de jaren te pakken dat Aston Martin níet actief van de partij was bij een Bond-film: tussen 1969 en 1987 (op een cameo van de Aston Martin DBS in Diamonds Are Forever (1971) na, waar het dienstvoertuig uit OHMSS op de achtergrond in Q’s werkplaats te zien is).

Zo heeft Roger Moore in zijn tijd als James Bond nooit een Aston Martin onder zijn kont gehad. Wél als Brett Sinclair in The Persuaders!; een gele DBS, zo’n zelfde als George Lazenby mocht besturen in OHMSS. Een moordwagen als je het mij vraagt en misschien wel mooier en robuuster dan de DB5. De V8 uit Daylights is net zo’n bolide, in ieder geval qua kleur, met zijn pontificale neus, zoals hij daar recentelijk op de Atlantic Road in Noorwegen stond te blinken voor de opnamen van Bond 25.

Aston Martin V8

Wat een genot, zelfs voor een autoleek, om die wagen na zoveel jaren terug te zien op de set van een James Bond-film; 32 jaar na dato om precies te zijn. Daar waar de DB5 inmiddels is verworden tot Bonds boodschappenkarretje, is dat zeker niet altijd het geval geweest. Tussen het laatste optreden van de DB5 in Thunderball (1965) en diens volgende in GoldenEye (1995) zat ook gewoon dertig jaar. In die tussentijds heeft Bond die auto met geen vinger aangeraakt, en dan hebben we het over twaalf opeenvolgende films waarin de Aston Martin DB5 niet te zien is geweest.

Als de V8 eenzelfde lot tegemoet gaat, neem ik mijn petje af voor de filmmakers voor inventiviteit. Want waarom zou Bond altijd alleen die oeroude DB5 moeten rijden? Er zijn andere Aston Martins die echt niet onderdoen voor de moederversie van de James Bond-auto.

Lotus had met het aantreden van de nieuwe topman Phil Popham vorig jaar september trouwens ook een oogje op Bond 25. Nieuws dat een week later alweer de kop werd ingedrukt door de bekendmaking dat Aston Martin opnieuw een contract met Bond was aangegaan.

Batmobile

Bij elkaar ge-één-en-één-is-driet werd eerder dit jaar aangenomen dat bomenknuffelaar regisseur Cary Joji Fukunaga voor de verteerbare Aston Martin Rapide E zou gaan; een volelektrische trekschuit. Onlangs werd echter de Aston Martin Valhalla naar voren geschoven als betere kandidaat. Een futuristisch gedrocht dat niet zou misstaan als Batmobile en werkelijk alle charme mist waar zijn klassieke voorgangers in uitblinken. Zelfs de fraaie uitsparing met metalen pin ontbreekt in dit ontwerp. Of het moet zodanig in het reeds quasi uitgeholde portier verscholen liggen, dat er in ieder geval één element is gehandhaafd dat de auto aan Aston Martin doet denken.

Met deze racewagen slaat zowel de autofabrikant als de James Bond-productie mijns inziens de plank volledig mis. De terugkeer van de V8 is een gouden zet — alsof die uitgekiende vondst de Valhalla (die pompeuze naam alleen al) moet compenseren.

Enig lichtpuntje is dat de Valhalla volgens de geruchten niet voor James Bond bedoeld is, net zoals de DB10 in Spectre (2015) voor 009 was gereserveerd. Zodat de bekendste geheim agent ter wereld wederom achter het stuur van zijn klassieke bolides mag kruipen, de DB5 en de V8. Dan wordt het eerder een verhaaltechnisch gegeven: de oude 007 met zijn antieke autoverzameling, en de nieuwe geheim agent 2020 met haar Batmobile. Meer zeg ik niet.

Hoe dan ook, Aston Martin heeft met drie wagens in de nieuwe film nooit eerder zo’n prominente plaats in een Bond-avontuur ingenomen. Hoewel in Spectre in Q’s werkplaats meerdere autoneuzen te ontwaren zijn, waaronder een zwartkleurige Aston Martin, wordt daar verder niets mee gedaan.

Alle andere auto’s

Mijn eerste eigen auto was een rode Peugeot. Of ik tegenwoordig in een Renault of Citroën rijd — daar moet ik altijd even over nadenken. ‘Een Aston Martin’, zeg ik gemakshalve als het mij wordt gevraagd. En als dat terecht in twijfel wordt getrokken: ‘Een witte’. Terwijl die toch aardig zwart is ondertussen…

Jasper Hartog

Columnist Jasper Hartog (1978) dacht altijd dat hij midden jaren 80 werd gegrepen door het Bond-virus. Later kwam hij erachter dat de eerste Bond-films pas vanaf begin jaren 90 op de Nederlandse tv werden uitgezonden – zijn eerste kennismaking met het fenomeen James Bond. Hoe dan ook, hij werd gegrepen door 007 en het onderwerp heeft hem nooit meer losgelaten. Hij is regelmatig te horen op radio en tv als het om James Bond gaat. Om zijn Bond-ei kwijt te kunnen en zijn kennis met een groter publiek te delen, begon hij in 2009 met Bond Blog. Sinds 2019 schrijft Jasper columns voor James Bond Nederland.

5 reacties

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Als de Batmobile inderdaad voor de schurk is dan is de Valhalla nog te pruimen in het verhaal. Ik reken dan wel op een Ken Adam-achtige vulkaan om het ding in te verstoppen…
    Leuk en leesbaar verhaal, Jasper, je hebt toch al aardig wat bijgeleerd…

    • Ik denk toch eerder dat vurige Nomi (het gerucht gaat dat dit de naam is van het karakter day mevrouw Lynch speelt) deze Valhalla gaat berijden. De V8 Vantage heeft behoorlijk wat screentime tot dusver (Noorwegen, Londen). Leuk geschreven Jasper! Sowieso word ik tot dusver vooral warm van de lijnen van deze V8 Vantage (overigens weinig anders dan het DBS 1968 lijnenspel; een uitgebreide facelift is de V8 Vantage dus van Lazenby’s DBS).

      • Lashana Lynchals als snelle henchwomen dus! In plaats van
        Grace Jones, want daar horen we niets meer over.

  • De tekst m.b.t. de DB10 klopt niet. Deze was namelijk wel eerst bedoeld voor 007 :
    “The vehicle was originally intended for 007’s use but was reassigned to 009, following Bond’s unsanctioned mission in Mexico. Much to the spy’s disappointment. The following morning, Bond steals the car from Q’s workshop.”

    • Daar heb je helemaal gelijk in Jan, dat de DB10 aanvankelijk voor 007 was bedoeld, daarna naar 009 zou gaan en uiteindelijk toch door Bond wordt weggekaapt. In die zin loopt de verwachting voor wie de Walhalla is mank. Gaat er voornamelijk om dat niet iedere AM automatisch bestemd is voor James Bond. Als Bond de DB10 voor het eerst onder ogen komt, is deze, tegen alle verwachtingen in, niet voor hem bestemd. Na alle voorgaande auto-instructies van Q, is dit een leuke afwisseling.