Hakan Abrak, de directeur van IO Interactive, heeft nieuwe details onthuld over Project 007, de werktitel van hun aankomende James Bond-game. De productie verloopt volgens Abrak “uitstekend” en de studio zal binnenkort meer informatie geven.
In een uitgebreid interview met IGN vertelde Abrak dat Project 007 volledig wordt ontwikkeld, uitgegeven en gefinancierd door IO Interactive, en dat er “veel gave dingen aankomen.”
“We hebben absoluut het gevoel dat meer dan twintig jaar training in de agentenfantasie – waarbij we een agent creëren die de wereld rondreist – ons veel kennis heeft gegeven. Maar James Bond is natuurlijk een ander IP. Het is een enorm IP, het is ook niet onze eigen IP. Het is eigenlijk het eerste IP dat niet helemaal van onszelf is,” zo legt Abrak uit. “Maar wat spannend is aan dit project, is dat we een origineel verhaal mochten maken. Het is dus geen gamificatie van een film. Het begint helemaal opnieuw en wordt een verhaal, hopelijk voor een grote trilogie in de toekomst. En net zo belangrijk en spannend; het is een nieuwe Bond. Het is een Bond die we vanaf de basis hebben opgebouwd voor gamers. Het is enorm spannend om met al die traditie en geschiedenis een jonge Bond te creëren voor gamers, een Bond waar gamers zich mee kunnen identificeren en mee kunnen opgroeien.”
De Deense gameontwikkelaar IO Interactive moest, ondanks hun ervaring met stealth-games, moeite doen om EON Productions te overtuigen van een nieuwe 007-game. Het bedrijf achter de James Bond-films was aanvankelijk terughoudend, vanwege het wisselende succes van eerdere Bond-games, met uitzondering van het populaire GoldenEye, aldus Abrak. Toch slaagde IO Interactive erin om EON te overtuigen. Door de ontwikkeling van hun nieuwe titel, Project 007, staat de Hitman-reeks momenteel op pauze. In 2023 bracht de studio wel een compilatie uit van hun Hitman-trilogie onder de naam World of Assassination.
De James Bond-franchise blijft “extreem krachtig.”
Door het vertrek van Daniel Craig uit de rol in 2021 bevindt de franchise zich momenteel ’tussen Bonds’ in. Toch blijft de licentie volgens Abrak nog steeds erg krachtig. “Als we naar de films kijken, is het een van de drie grootste IP’s die er zijn. Het is ook bijzonder sterk omdat het, wat is het, bijna vijftien jaar geleden is sinds de laatste game. Dus het is al heel lang geleden. Het is zeker niet overbelicht in de gamewereld. We zien dat juist als een kracht; we kunnen iets heel bijzonders doen. Hopelijk… Veel mensen zien GoldenEye als een klassieker. Ik hou zelf ook van dat spel,” aldus Abrak.
Hij vervolgt: “Ik wil er niet te veel over zeggen, maar ik hoop dat we iets zullen doen dat James Bond in de gamewereld voor jaren zal definiëren. En dat is niet slechts één game, maar we creëren een universum voor gamers dat ze jarenlang kunnen koesteren en dat we kunnen laten groeien naast Bond in de films.”
Abrak prees de producenten van de films voor hun vermogen om “Bond steeds opnieuw uit te vinden en de IP relevant te houden” en zegt dat IO Interactive “grote schoenen te vullen heeft.” Net als de legendarische geheim agent zelf blijft een onthulling van Project 007 frustrerend ongrijpbaar, maar Abrak zegt dat IO Interactive binnenkort meer zal delen “op het juiste moment.”
“Ik heb vandaag geen update, maar geloof me, we staan te popelen om er binnenkort meer over te vertellen. We volgen onze plannen. De productie verloopt ongelooflijk goed en we zullen binnenkort meer details delen. Ik weet dat het een kleine teaser was, niet veel informatie, maar er komen veel gave dingen aan,” aldus Abrak. “We zijn zelf ook heel enthousiast en zodra we klaar zijn, zullen we het publiek meer vertellen.”
Reageren