Liefhebbers van de virtuele James Bond wachten vol smart op de nieuwe videogame met 007 in de hoofdrol. We zullen nog even geduld moeten hebben, maar in een nieuw interview lichtte IO Interactive, de studio achter Project 007, een tipje van de sluier.
Sinds de aankondiging in november 2020 van de aanstaande Bond-game van IO Interactive onder de werktitel Project 007, krijgen we af en toe een heel klein beetje informatie. De game zelf zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten, maar we hebben weer een aantal kleine details gehoord over Project 007. IO werkt aan wat ze de “ultieme spionnenfantasie” noemen. Dit lezen we in een lang artikel in het gamemagazine Edge.
Het artikel gaat hoofdzakelijk over Hitman, de meest bekende gameserie van IO Interactive. Agent 47, een kale huurmoordenaar, volbrengt missies door mensen op creatieve wijze om te leggen. De speler kiest hoe de moord uitgevoerd wordt. De levels zijn op zichzelf staande opdrachten met een overkoepelend verhaal erin verwerkt. Project 007 wordt anders. De journalisten van Edge merken op dat we “misschien een meer gescripte ervaring krijgen in vergelijking met Hitmans vrijheidstochtjes” en allicht een grotere focus op gadgets, weg van de moordende Agent 47.
EON wilde geen game
Want, zo blijkt uit het interview, het speurwerk en de gadgets is wat IO Interactive de goedkeuring van EON Productions opleverde. Barbara Broccoli en Michael G. Wilson wilden weg van de schietgames. Games als Quantum of Solace (2008), GoldenEye: Reloaded (2010) en vooral 007 Legends (2012) waren allemaal shooters. IO’s Project 007 zal dezelfde game engine krijgen als de meest recente Hitman-games, en krijgt vermoedelijk ook een third person perspective: je kunt als speler Bond zien lopen over het scherm en de camera hangt achter hem. Dit camerastandpunt zien we ook in een aantal eerdere 007-games, zoals Everything or Nothing (2004), From Russia with Love (2005) en Blood Stone (2010).
Toen Hakan Abrak en Christian Elverdam, respectievelijk CEO en Chief Creative Officer van IO Interactive, hun idee voor een nieuwe Bond-game gingen pitchen bij EON Productions, had EON een zetje in de rug nodig:
Onze impressie was duidelijk dat EON niet op zoek was naar een game. En ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat ze niet zo superblij waren met sommige van de latere games.
Hakan Abrak
Elverdam herinnert zich het moment van de pitch: “We gingen weg van de actie-georiënteerde shooters”. Hij legde aan Broccoli en Wilson uit dat Hitman anders werkte. In die games wordt geweld vaak gemeden, behalve dan voor die een of twee specifieke moorden. “Dat hielp ons om EON te overtuigen dat er een verfijning zit in hoe wij de agenten-fantasie behandelen.”
Geen Roger Moore, wel Daniel Craig
Het mijden van geweld, een bepaalde verfijning, gadgets… Het doet ons direct denken aan Roger Moores interpretatie van 007. En toch, als de Edge-journalisten rondkijken op de computers van IO-werknemers, zien ze “een toon die meer aan Daniel Craig dan aan Roger Moore doet denken”. Ik vind het moeilijk met elkaar te rijmen, de “ultieme spionnenfantasie” met de wat hardere realiteit van Daniel Craigs Bond-films.
Gosse, met absolute voorsprong de grootste gamer op onze redactie, vermoedt “humor zoals we die zien in Casino Royale (2006). Het is er wel, maar op een heel andere toon dan in de Moore-films”. En dat is een logische gedachte. We weten namelijk dat we met Project 007 teruggaan naar het begin: we krijgen opnieuw een origin story zoals in Casino Royale. IO werkt aan een geheel nieuwe, jongere versie van James Bond. In de game zal Bond zijn 00-status verkrijgen. Gosse schreef eerder een artikel hoe een reboot zou kunnen werken voor Bond 26, maar zijn hersenspinsel werkt ook als basis voor een nieuwe videogame.
De sfeer van Project 007
Met een sfeer die dichtbij Craigs Bond blijft kunnen we ons allicht verwachten aan een game die zich afspeelt in het heden, niet in de tijd van Ian Flemings boeken. Geen flauwe grapjes of Tarzangeschreeuw, maar een Bond die moet leren om met moorden om te gaan, die zichzelf aanstaart in de spiegel en het niets uitmaakt of hij zijn verdomde wodka martini’s nu geschud of geroerd krijgt.
Het is iets waar ik eigenlijk niet op hoopte toen ik eerder brainstormde over ideeën. IO’s Hitman kenmerkt zich door slimme grapjes, cameo’s en een hele hoop aan vermommingen voor Agent 47. Nu we met Cypher 007 weer verschillende kostuums aan kunnen trekken als Bond, hoop ik nog altijd dat we dat in Project 007 ook kunnen. Gewoon omdat het cool is om iconische outfits vrij te spelen. Het wisselen van kostuums is ook één van de redenen waarom het videospel van From Russia with Love zo populair is op de redactie.
Een clownoutfit?
Agent 47 heeft als grapje een (inmiddels beruchte) clownoutfit. Mijn wens om straks 007 in clownvermomming à la Octopussy (1983) ergens te besturen, mag ik denk ik opbergen. Maar ik ruil dat graag in voor een exploderende pen. Er zat er al eentje in Hitman 2 – die kon je naar Sean Bean – in een briljante cameo – toewerpen. Gewoon de code even aanpassen, IO!
Helaas is het nog even wachten totdat we ook echt kunnen zien wat IO interactive van Project 007 aan het maken is. Maar Edge heeft de nieuwe James Bond al zien rondrennen op het computerscherm, lezen we. En dat is ook spannend: we krijgen, inmiddels elf jaar na de laatste volwaardige Bond-game, straks weer een hele nieuwe interpretatie van onze favoriete geheim agent. Move over, Agent 47, 007 is coming.
James Bond Nederland wordt ondersteund door affiliate-opbrengsten. Als je op bepaalde links klikt via onze site, kunnen we daar aan verdienen om JBN te verbeteren.
Reageren