Ook de redactie van James Bond Nederland ontgaat wel eens wat. Van een oplettende bezoeker kregen wij het bericht binnen dat Paul De Meo is overleden op 26 februari jongstleden. Een naam die je wellicht niet meteen wat zegt. De Meo was namelijk screenwriter en producent van films, televisie-series en videogames, waaronder diverse James Bond-games.
Kort nadat De Meo afstudeerde ging hij samenwerken met Danny Bilson, waarmee hij uiteindelijk een lange samenwerking mee had. Zij schreven met succes een aantal televisie-series. Het succes van de series werd opgepikt door Walt Disney. Zij vroegen het duo om het script van The Rocketeer uit 1982 te gaan verfilmen. In totaal duurde het 5 jaar voordat de film gereed was. Deze film is overigens de eerste connectie met James Bond: de hoofdrol werd vertolkt door Timothy Dalton. Bij het grote publiek werd De Meo bekend door de Televisie-serie The Flash en Viper.
James Bond videogames
James Bond 007: Nightfire
In de jaren ’90 houdt De Meo zich bezig met de productie van series, maar ontwikkeld zich meer richting spelcomputers. Zijn bekendste werk, The Sims, verscheen in 2000. In dat zelfde jaar wordt hij gevraagd om een nieuwe titel van een James Bond-game vorm te gaan geven. In eerste instantie zou dit een vervolg worden op The World Is Not Enough en zou de game verschijnen op de Playstation 2 en de PC. Dat laatste werd al snel geannuleerd. Andere ideeën waren om Roger Moore terug te laten keren, net als John Cleese als ‘R’. Beide haalde de uiteindelijke versie niet. De game was een succes, waardoor De Meo ook verder ging met de ontwikkeling van de volgende James Bond-game: James Bond 007: Nightfire.
James Bond: Everything Or Nothing
Nadat ook Nightfire een succes was werd De Meo gevraagd om het script te schrijven voor de volgende game: James Bond: Everything Or Nothing. De game werd een samenwerking tussen ontwikkelaars uit diverse landen. Vooral het idee om oude tegenstanders van James Bond terug te laten komen werd zeer positief ontvangen. De Meo wilde dan ook dat EA Games alles uit de kast trok om de ideeën van de game tot een succes te maken. Hiervoor werden onder andere acteurs ingehuurd voor het inspreken van de stemmen. Het werkte: de game werd als één van de beste ooit ontvangen bij het grote publiek.
GoldenEye: Roque Agent
EA Games wilde het succes van de afgelopen James Bond-games doorzetten. De Meo werd samen met Danny Bilson en James Bond-legende Sir Ken Adam aangetrokken voor de volgende game: GoldenEye: Roque Agent. Ook hiervoor werd alles uit de kast getrokken: Dame Judi Dench en Sir Christopher Lee werden gevraagd om de teksten van de karakters in te spreken. Om alles kracht bij te zetten werd de muziek verzorgd door Paul Oakenfold. Maar het mocht niet baten: de game werd zeer verschillend ontvangen, maar vooral negatief.
EA Games zou na GoldenEye: Roque Agent nog maar een game maken. Paul De Meo werd hiervoor niet gevraagd. Onbekend is wat daar de reden voor was.
Dray Bosma, bedankt voor de tip!
Reageren