Na het belabberde 007 Legends in 2012, besloot Activision om de licentie voor de Bond-games te laten varen. Hoewel hun eerdere videospellen nog redelijk positief werden beoordeeld, was het duidelijk dat videogame-Bond niet meer zo populair was als begin jaren 00. Toch is er één naam die nooit meer van het videogametoneel zal verdwijnen: GoldenEye 007 (1997).
Ik schreef er al eerder over, maar de naam GoldenEye is in de jaren daarna nog verschillende keren uitgemolken. Het leek er nog even op dat de oorspronkelijke titel daadwerkelijk geëerd zou worden in 2022, met het door fans gemaakte videospel GoldenEye 25. Een sommatiebrief gooide vorig jaar helaas roet in het eten. Gelukkig heeft componist Yannick Zenhäusern besloten de muziek alsnog af te maken en uit te brengen. Niet onder de naam GoldenEye 25, maar een naam die de film- en gamefanaten van 007 vast wel herkennen: The Janus Files.
Voor ons huidige project “S.P.I.E.S. Don’t Die” werkte we aan een ongelicenseerde Bond-fangame waar we mee moesten stoppen. We hadden geen toestemming om eraan door te werken. Toch was er al meer dan vijf uur aan muziek voor geschreven. De score was bijna af. Ik heb besloten om de muziek te redden en het op een correcte manier gelicentieerd, zodat jullie het kunnen luisteren. Op het album vind je de gehele soundtrack en een aantal bonus tracks en ongebruikte versies van levels. Mijn intentie was om een score te maken die erg veel lijkt op de stijl en het geluid gemaakt door GoldenEye-componist Eric Serra.
Yannick Zenhäusern over The Janus Files op zijn website
Een mix tussen Serra en Arnold
De muziek van The Janus Files is het best te omschrijven als een mix tussen Eric Serra en David Arnold. Het originele werk van Serra is duidelijk te horen, maar bij sommige details komt meer het Arnold-esque naar voren. Ook de instrumenten en effecten die Serra gebruikt komen regelmatig terug, al zijn er ook zeker nieuwe instrumentlijnen te horen. Je mag The Janus Files geen simpele rewrite noemen, het staat wat mij betref op eigen benen. De fundering komt van Serra, maar de muziek komt van Zenhäusern.
Het album duurt zo’n kleine 5,5 uur en bevat 31 nummers, waarvan zeven zeven unused tracks. Alle titels zijn een knipoog naar het originele spel voor de Nintendo 64. Hiervoor zijn niet de originele levelnamen voor gebruikt, maar als je even goed nadenkt ben je er zo uit.
[mks_toggle title=”Tracklist The Janus Files. Klap uit om te tonen.“]
- Briefing
- Dam Infiltration
- Deadly Science
- Bullets Or Jump
- Snow Recon
- Underground High Tech
- Imminent Launch
- Yacht Casing
- The Warship
- Siberian Outskirts
- Russian Security Protocol
- Ominous Park
- Tiger Escape
- Heat Between Books
- Abandoned Train Station
- Derailed
- Jungle Shootout
- Core Operation
- Water Tunnel
- Strange Places
- Pharaohs Revenge
- Analyzing Intel
- Elevator 1
- Elevator 2
- Deadly Science (Unused Track)
- Dam Infiltration (Unused Track)
- Abandoned Train Station (Unused Track)
- Snow Recon (Unused Track
- Agent From The Dark (Unused Track)
- Core Operations (Unused Track)
- Useful Readouts (Unused Track)[/mks_toggle]
Vraag en antwoord met Yannick
Yannick beantwoordt op zijn YouTube-kanaal regelmatig vragen over hoe hij zijn muziek componeert en geeft insights over hoe hij de verschillende instrumenten bespeelt. In tegenstelling to Serra heeft hij geen orkest tot zijn beschikking. Toch raad ik je zeker aan om een kijkje te nemen, hoe hij dit wél doet is erg leuk om te zien. Omdat ik toch nog wat extra vragen had, heb ik GoldenZen (nickname van Yannick) een aantal vragen opgestuurd:
- Waarom is het legaal om deze muziek wel uit te brengen, ondanks de sommatiebrief? (De muziek leunt tenslotte op de muziek van Eric Serra en de Bond-theme is gecopyright.)
Dit is mogelijk omdat de muziek en de game uit elkaar zijn gehaald. Ik heb alle muziek officieel gelicenseerd als cover van de Bond-muziek, net zoals ik met mijn eerdere werken gedaan heb. Daarom kan ik het album nog steeds verkopen.
Geluidseffecten
- Veel van de geluidseffecten zijn door jou gemaakt. Welke effecten vind jij het leukst en welke vind jij het moeilijkst om (na) te maken?
Het leukste om na te maken waren die typische Eric Serrageluiden, zoals de sonar en de diepe, bass achtige geluidseffecten. Soms heb ik ze nagemaakt en gemodelleerd naar zijn origineel en soms heb ik zelf geëxperimenteerd en ben ik op geluiden gekomen die hij had kunnen gebruiken, die roepen hetzelfde gevoel op. Het beste deel hiervan is dat ik ze kan gebruiken bij toekomstige soundtracks. Eén van de moeilijkste geluidseffecten is eentje die je niet zou raden; in de ‘Tiger Escape‘ cue. Ik heb een soort funky orgel nagemaakt die erg lastig was op precies goed te krijgen, dat heeft me weken gekost. Maar ook het sonar geluid heeft jaren geduurd om het te perfectioneren.
- Welk deel van het schrijven van de muziek vond je het leukst, en waarom?
In veel gevallen begon ik eerst met de ritmische basis, dus de drums en slagwerk. Als dat goed was en ik merkte dat ik met mijn voet kon meetikken, wist ik dat ik goed zat. Verder was het erg leuk om nieuwe ritmes en arrangementen te bedenken en om deze te laten rijmen met het iconische GoldenEye-geluid, zoals de sonar, de pauk of de triangel ritmiek.
Hergebruik voor S.P.I.E.S?
- Zijn er delen van de muziek die je kan hergebruiken voor het nieuwe project S.P.I.E.S. of is dat een volledige nieuwe soundtrack?
S.P.I.E.S. moet volledig herschreven worden. The Janus Files bevat zo veel Bond-elementen, dat het nutteloos wordt voor S.P.I.E.S. Er zijn zeker wat arrangementen in The Janus Files die ik erg liefheb. Een aantal van die elementen kan ik combineren met de muziek voor S.P.I.E.S.
- Wat heb je geleerd tijdens het maken van de muziek voor GoldenEye 25 en heeft het jouw beeld op de muziek van Serra veranderd?
Ik heb altijd dol geweest op het geluid en de muziek van Eric Serra en ik ben me altijd bewust geweest van zijn unieke muziek. Werken in zijn ‘geluidsruimte’ maakte me heel bewust, hoeveel aandacht hij heeft voor details van de geluidseffecten, hoe ze samen passen en hoe hij ze gebruikt in zijn ritme. Ik heb ontzag voor een componist als je hem direct kan herkennen aan zijn stijl. Serra bedacht een geluid met veel synth, ondanks dat hij zelf vooral een gitarist is.
De drums en het ritme dat hij gebruikt is ook erg uniek. Je hoort nooit een geluid van een bepaalde audiotheek, dat je ook al ergens anders hebt gehoord. Het is altijd uniek. Dat is waarom ik er zo van hou. Ik hou van de gedachte van een typisch geluid en een unieke drum in mijn werk. Dat is best een valkuil, om geen geluid uit audiotheken te gebruiken die je overal hoort. Veel te vaak denk ik: ,,Oh, dat is van deze audiotheek.”
Up until now the AI has simply detected the player the instant the player enters the vision radius. I’ve implemented a more sophisticated system where the AI has a “Detection” value 0-100 that factors distance, time seen, amount of player exposed, and peripheral vision. [Cont…] pic.twitter.com/EQV3ypMZvp
— S.P.I.E.S. Game (@spiesdontdie) October 10, 2020
Het meest trots op?
- Welk muziekstuk van The Janus Files maakt je het meest trots? En welke overtrof je eigen verwachtingen?
Yacht Casing is een van de favorieten van mensen. Ik moet zeggen dat ik deze ook erg goed vind, zeker het sneaky stukje in het begin, met de Bond-theme dat langzaam naar boven komt. Maar er zijn zeker ook een aantal van de recreaties van Eric Serra waar ik erg blij mee ben, zoals de GoldenEye Overture.
- GoldenEye 007 niet meegerekend, welke Bond-game heeft naar jou mening de beste muziek? En als je een andere game zou kunnen hercomponeren, welke zou dat zijn?
Ik ben dol op een aantal delen van de soundtrack van The World Is Not Enough (2000). Zowel de Nintendo 64 als de PlayStation 1-versies bevatten geweldige stukken. Dat is een game die ik graag nog eens zou herschrijven. Al helemaal omdat ik ook hou van de film en van Arnolds muziek, om gebruik te maken van zijn melodieën en geluid en dat te combineren met mijn eigen werk. Maar voor nu is The Janus Files mijn laatste Bond-muziekproductie. Na het incident van afgelopen jaar heb ik besloten om geen niet in bedrijf gestelde Bond-muziek meer te doen.
The Janus Files bestellen
Het album is via YouTube en Spotify uitgebracht. Maar het is ook via Amazon Music en Apple Music te koop. Help Yannick om nog meer gaven projecten te financieren en bestel!
Ander werk van Yannick
Veel muziek van Yannick ‘Goldenzen’ Zenhäusern is te vinden op zijn YouTube-kanaal, maar ook op Spotify en iTunes. Ook is Yannick the volgen op Twitter: @YannickZen. Hieronder is de Bond-theme te horen van The Janus Files, gebaseerd op GoldenEye Overture.
Reageren