Ze geldt misschien als één van de meest markante figuren uit de jaren ’80 en één van de meest bijzondere Bond-girls ooit. Dan kan natuurlijk alleen maar over Grace Jones gaan. De 70-jarige artieste is vanaf deze week in de Nederlandse bioscopen te zien in de documentaire Grace Jones: Bloodlight and Bami.
De documentaire geeft een uniek kijkje in het leven van Grace Jones. Documentairemaakster Sophie Fiennes (de zus van Ralph Fiennes, M in Spectre) volgde het icoon gedurende vijf jaar. Ze had nogmaals vijf jaar nodig om de documentaire daadwerkelijk af te leveren. Iedereen kent Jones als een wilde, uitdagende en androgyne persoonlijkheid. Ze wordt gezien als model, pop-icoon en actrice. Een veelzijdig persoon waarvan iedereen iets vond. Zeker haar androgyne voorkomen riep, vooral in de jaren ’80, veel vragen op.
Met de documentaire wil Fiennes laten zien dan zij meer is dan dat. Jones is ook een dochter, moeder, zus en zelfs oma. Grace Jones heeft de afgelopen 10 jaar er steeds meer voor gekozen om opener te worden over wie ze eigenlijk is. Daardoor kreeg de documentairemaakster toegang tot Grace Jones en haar leven. Zo reisde ze af naar de roots van Jones op Jamaica, werden opnames gemaakt tijdens een fotosessie in Parijs en een woonde Fiennes een optreden van Jones in de Ierse stad Dublin bij. In de documentaire lopen werk en privé naadloos in elkaar over.
Geïnteresseerd geraakt? Bekijk even of de documentaire bij het filmhuis bij jou in de buurt draait.
Jones in A View To A Kill
James Bond-liefhebbers kennen Grace Jones vooral als Bondgirl/handlanger Mayday in A View To A Kill. Een aantal jaar voor de film vertelde ze in de media dat ze de filmwereld in wilde gaan. Gecast worden als handlanger van Zorin zou voor haar de ideale springplank zijn naar een grotere carrière.
Dat bleef helaas uit. Na de opnames speelde ze nog samen met Arnold Schwarzenegger in Conan The Destroyer (1984). Twee jaar na haar ‘filmcarrière’ dook Jones weer de studio’s in om een nieuw album te maken. Ook was ze daarna te zien in televisiereclames van Honda en Citroën.
Reageren