James Bond Nederland
Home » Nieuws » Uitgebreid interview over First Light met franchise directeur IOI

Uitgebreid interview over First Light met franchise directeur IOI

Voor het eerst in de geschiedenis van IO Interactive werkt de Deense studio aan een IP dat niet van henzelf is. First Light markeert een frisse, originele interpretatie van de iconische geheim agent en vormt meteen het begin van een nieuw Bond-tijdperk in de gamewereld.

Na twintig jaar werken aan de Hitman-franchise groeide binnen IO Interactive de wens om een nieuw pad te bewandelen. Dat lukt nu met First Light, maar dat nieuwe pad moest wel in het verlengde liggen van hun expertise. “We zijn goed in het spionagefantasiegenre,” vertelt IOI’s franchise directeur Jonathan Lacaille in een interview met VGC. “Bond was altijd al een inspiratiebron voor Hitman, dus het voelde als een droom die uitkwam om met dat IP aan de slag te gaan.”

De pitch werd ingediend bij MGM voelde als een gewaagde zet voor IO, aangezien de filmstudio al meer dan tien jaar geen enkele pitch voor een Bond-game had geaccepteerd. Maar de aanpak van IO, bekend om hun creatieve vrijheid en sandbox-design in Hitman, viel in de smaak. Vooral het idee om een game te maken waarin schieten niet centraal staat, overtuigde MGM. “In Hitman kun je sommige levels zelfs uitspelen zonder een schot te lossen. Dat maakte indruk.”

Een oorsprongsverhaal

Vanaf het prille begin stond één ding vast: First Light zou een oorsprongsverhaal worden. “Dat idee kwam bij ons vandaan en werd vanaf dag één positief ontvangen.” De samenwerking met MGM bleek niet alleen verrassend intensief, maar ook constructief. “We spreken elkaar meerdere keren per week. Ze zijn creatief betrokken, oplossingsgericht en durven verrassend veel. Veel meer dan we vooraf dachten.”

Het vertellen van Bonds oorsprongsverhaal biedt de ontwikkelaar tegelijkertijd veel vrijheid en verantwoordelijkheid. “Je moet zélf alles gaan invullen.” Daarbij haalde IO vooral inspiratie uit de boeken van Ian Fleming. “We begonnen met het bronmateriaal. Niet één specifieke film. Iedereen in het team heeft zijn eigen favoriete Bond, dus uiteindelijk sijpelt er van alles een beetje door.”

M in First Light

Bond voor een nieuwe generatie

Met First Light wil IO een versie van James Bond neerzetten die herkenbaar is voor een nieuwe generatie spelers. De keuze om een jonge, nog onervaren Bond neer te zetten geeft het spel een andere dynamiek dan eerdere games. “Deze Bond is roeklozer, impulsiever. Dat zie je terug in het design. Het spel dwingt je om snel beslissingen te nemen. Denk: links of rechts? Dekking zoeken of je cover opofferen? Het tempo ligt hoger dan bij Hitman.”

Toch zijn er ook duidelijke overeenkomsten met IO’s eerdere werk. De open sociale omgevingen uit Hitman, zoals gala’s of luchthavens waar je op creatieve manieren doelen kunt benaderen, vormen de basis van de levelopbouw. “Maar bij First Light is er meer sturing, omdat we een verhaal willen vertellen. Dat betekent dat sommige segmenten juist lineair en filmisch zijn. Een knipoog naar de grote Bond-stunts.”

Bond en zijn mentor Greenway hangend boven krokodillen

Gameplay

Een Bond-game is natuurlijk niet compleet zonder gadgets en ook daarin stelt First Light niet teleur. Van sluiproutes openen tot vijanden afleiden: de mogelijkheden zijn legio. “Gadgets spelen een grote rol. Soms passief, zoals het uitschakelen van een beveiligingscamera, en soms offensief, zoals rook creëren tijdens een vuurgevecht.”

Hoewel de game op termijn een live-service-element zal bevatten, ligt de focus nu volledig op het leveren van een sterke singleplayer-campagne. “Daar ligt momenteel al onze aandacht. Herspeelbaarheid komt later.”

Bond oefent op schietschijven

De Glacier-engine

First Light wordt gebouwd op IO’s eigen Glacier-engine, die het mogelijk maakt om de game relatief makkelijk naar meerdere platformen te brengen. De game komt ook naar de aankomende Nintendo Switch 2, die krachtig genoeg is om de titel op eigen hardware te draaien. Een grote stap vooruit ten opzichte van eerdere cloudversies van Hitman voor de originele Switch. Hoewel Nintendo’s nieuwste console op dit moment nog met prestatieproblemen kampt bij het spelen van Hitman: World of Assassination.

Hoewel veel nieuwe technologieën specifiek voor First Light zijn ontwikkeld, zoals rijmechanieken en een volwaardig vuurgevechtsysteem, profiteert het project ook van de jarenlange ervaring met Hitman. “Maar dit is geen Hitman 4. De eerste game in een nieuwe franchise vergt altijd veel investering, maar hopelijk betaalt dat zich later uit.”

De Aston Martin DBS in actie

De lat ligt hoog

Met First Light zet IO Interactive de eerste stap in wat zomaar een gloednieuwe Bond-franchise binnen de gamewereld kan worden. Een jonge, nog ongeslepen James Bond, in een verhaal dat losstaat van de films maar trouw blijft aan de geest van de boeken. “Er is een hoge verwachting. Het is de eerste Bond-game in lange tijd. Maar één ding is zeker: de lat ligt hoog. Het heet niet voor niets First Light. Dit is het begin.”

First Light verschijnt in 2026 voor Xbox Series X/S, PlayStation 5, Nintendo Switch 2 en pc (Steam, Epic Games Store).

Wil je meer lezen over First Light? Bekijk dan onze overzichtspagina!

Gosse Drent

Gosse, door zijn vader vaak een lopende James Bond-encyclopedie genoemd, is al sinds zijn vijfde fan van ’s werelds bekendste geheim agent. Door het videospel Everything or Nothing maakte hij kennis met de wereld van 007 en heeft deze nooit meer kunnen loslaten. Hij schoot voor zijn tiende verjaardag een eigen Bond-film. Tegenwoordig houdt hij zich met van alles bezig rondom de serie, van de kleinste details tot het laatste nieuws.

1 reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Enorm fan van de Hitman games. Ik vond de Hitman games (met name de nieuwe) al enorm veel overlap hebben met James Bond en spionage.
    Hyped!